اوکراین: روسیه در حال افزایش توان هسته‌ای خود در این منطقه است


اوکراین: روسیه در حال افزایش توان هسته‌ای خود در این منطقه است

شفقنا- اوکراین می‌گوید روسیه با جدیت در حال افزایش توانایی‌های جنگی ارتش خود در خاک اشغال شده شبه جزیره کریمه است، بر استعداد نفرات نظامی خود در این منطقه با استفاده از تسلیحات جدید افزوده و شرایط را برای تقویت توان هسته‌ای خود در منطقه فراهم می‌کند. به گزارش ایسنا، سرویس اطلاعات خارجی اوکراین اس.‌زد.آر.یو، این مطلب را در «گزارش […]

اوکراین: روسیه در حال افزایش توان هسته‌ای خود در این منطقه استاوکراین: روسیه در حال افزایش توان هسته‌ای خود در این منطقه است

شفقنا- اوکراین می‌گوید روسیه با جدیت در حال افزایش توانایی‌های جنگی ارتش خود در خاک اشغال شده شبه جزیره کریمه است، بر استعداد نفرات نظامی خود در این منطقه با استفاده از تسلیحات جدید افزوده و شرایط را برای تقویت توان هسته‌ای خود در منطقه فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، سرویس اطلاعات خارجی اوکراین اس.‌زد.آر.یو، این مطلب را در «گزارش جامع ۲۰۲۱» خود که متن آن روز یکشنبه ۲۴ ژانویه (۵ بهمن) در وب‌سایت این نهاد منتشر شد، اعلام کرده است. این گزارش شامل ارزیابی سرویس اطلاعاتی اوکراین از تهدیدات عمده خارجی علیه این کشور در زمینه امنیت ملی، سیاست خارجی، اقتصاد، امنیت و سایر حوزه‌ها با توجه ویژه به فعالیت‌های روسیه است که منبع اصلی چنین تهدیدهایی شناخته می‌شود.

نهاد اطلاعاتی اوکراین در گزارش خود می‌گوید که دولت مسکو به رغم ادعایش در مورد این که کریمه را برای توسعه اقتصادی در نظر گرفته، هرگز چنین برنامه‌ای برای این منطقه در نظر نداشته و در واقع مقامات کرملین قصد دارند با افزایش نیروهای نظامی در این شبه جزیره و ایجاد شرایط برای تقویت پتانسیل هسته‌ای، روسیه را به یک قدرت مسلط در منطقه دریای سیاه تبدیل کنند.

در این گزارش آمده است: «روسیه نزدیک به ۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای توانمند و دارای قابلیت‌های چندگانه را در کریمه مستقر کرده که شامل نیروهای رزمی در یگان‌های زمینی، هوایی و دریایی هستند. طرف روسی مشغول فراهم کردن شرایط برای استقرار بمب هسته‌ای و اجزا و حامل‌های جداگانه آنها در کریمه است تا به این ترتیب ضمن ترمیم زیرساخت‌های ‌هسته‌ای در منطقه، امنیت ملی اوکراین را به خطر بیندازد.»

بر پایه گزارش اس.‌زد.آر.یو، روسیه تقریباً تمام سامانه‌های پدافند موشکی با توانایی هسته‌ای متعلق به دوران اتحاد جماهیر شوروی پیشین را برای استفاده مجدد در کریمه در نظر گرفته است.

این سامانه‌های موشکی زمین به هوا با موشک‌های مدرن تجهیز مجدد شده و برای سامانه‌های جدید مأموریت‌های رزمی جدید تعریف شده‌اند. این سامانه‌های پرتاب در حال حاضر بیشتر منطقه دریای سیاه را پوشش می‌دهند، اما موشک‌های سطح به سطح کل این منطقه را می‌پوشانند. روسیه در کریمه جنگنده‌های مجهز به فناوری هسته‌ای و نیز ناوهای موشک‌انداز نیز مستقر کرده است.

در این گزارش نوشته شده است: «اقدام روسیه در استقرار سامانه‌های پدافند در بخش الحاق شده کریمه، نوسازی ناوگان در دریای سیاه و استقرار گسترده موشک‌های کروز دریایی ساخت این کشور مانند کالیبر ان‌کی و کالیبر پی‌ال، گواه برنامه‌های مسکو برای اطمینان از کنترل و دسترسی خود به هر پهنه آبی دریای سیاه و مدیترانه است.»

گزارشگران اطلاعاتی اوکراینی نوشته‌اند که علاوه بر اینها، نقشه روسیه برای تولید و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی از جمله در خاک شبه جزیره کریمه به این کشور «امکان می‌دهد که ضمن افزایش فشار بر جامعه جهانی، به گونه‌ای تهاجمی بر دریای سیاه و مدیترانه و نیز بر تحرکات اروپا تسلط داشته باشد».

در گزارش مقامات امنیتی اوکرانی گفته شده که چنین رفتاری از سوی کرملین، نه تنها امنیت و منافع ملی اوکراین، بلکه شرکای راهبردی این کشور اروپای شرقی را نیز تهدید می‌کند.

سازمان اس.‌زد.آر.یو در یادداشت جداگانه‌ای خاطرنشان کرده است که چنین سیاستی حقوق بومیان منطقه، یعنی تاتارهای کریمه را نقض می‌کند. این سازمان می‌نویسد که روسیه با تغییر بافت کریمه به یک منطقه کاملا نظامی، مشغول تغییر بافت جمعیتی این شبه جزیره هم هست، به طوری که با وادار کردن تاتارهای بومی به عزیمت به اوکراین یا ترکیه، نظامیان خود و خانواده‌هاشان را جانشین آنان می‌کند.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل