یونان از فرانسه جنگنده‌های «رافائل» می‌خرد


یونان از فرانسه جنگنده‌های «رافائل» می‌خرد

یونان در اقدامی که نگرانی‌های ترکیه را به همراه خواهد داشت، با فرانسه جهت خرید 18 فروند جنگنده پیشرفته «رافائل» به توافق رسید.

به گزارش مشرق، نیروی هوایی یونان قصد دارد در اقدامی که نگرانی ترکیه همسایه خود را به همراه خواهد داشت به جدیدترین جنگنده‌های «رافائل» ساخت فرانسه مجهز شود.

به نوشته روزنامه «سایپرس میل» «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه دوشنبه در نشست خبری به همراه همتای یونانی خود گفت که فرانسه، یونان را به جنگنده‌های رافائل مجهز خواهد کرد. این اقدام منجر به تقویت نیروهای مسلح یونان در بحبوحه تنش این کشور با ترکیه منجر می‌شود.

وزرای دفاع یونان و فرانسه در این نشست خبری توافقنامه خرید ۱۸ فروند جنگنده رافائل به ارزش ۳ میلیارد دلار را نهایی کردند. وزیر دفاع فرانسه در این زمینه به خبرنگاران گفت: «یونان اولین کشور اروپایی خواهد بود که به این نوع جنگنده مجهز خواهد شد. فرانسه به زودی پیشنهاد بازسازی ناوگان دریایی یونان را به آتن ارائه خواهد داد.»

طبق توافق آتن و پاریس، ۶ فروند جنگنده جدید رافائل و ۱۲ فروند دیگر ازمدل قبلی این جت به یونان تحویل داده خواهد شد. قرار است شماری از این جنگنده‌های پیشرفته تا ماه جولای به یونان تحویل داده شود. اعلام این توافق درست ساعاتی بعد از آغاز دور تازه مذاکرات یونان با ترکیه برای حل اختلافات دیرینه بود.

با وجود توافق برای ازسرگیری مذاکرات، آتن گفته که فقط در مورد تعیین مرزهای مناطق انحصاری اقتصادی و فلات قاره در شرق مدیترانه و نه در مورد «حاکمیت ملی» گفت‌وگو خواهد کرد، اما آنکارا خواستار گفت‌وگو درباره غیرنظامی شدن جزایر در دریای اژه و اختلاف نظرها درباره حریم هوایی منطقه است.

یونان برای تقابل با ترکیه و در حالیکه این کشور را متهم به برقراری امپراتوری گذشته خود کرده، علاوه برخرید این جنگنده‌ها و ارتقای ناوگان جنگنده‌های «اف-۱۶»، قصد استخدام ۱۵ هزار پرسنل نظامی را در چهار سال آینده دارد. یونان همچنین برای آموزش‌های مورد نیاز پروازی با رژیم صهیونیستی نیز در ماه جاری یک توافق ۱.۶۸ میلیارد دلاری منعقد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق