برای شکل گیری اجتماع خوب باید زمام امور را به موحدان داد


 برای شکل گیری اجتماع خوب باید زمام امور را به موحدان داد

آیت‌الله تحریری گفت: کسانی که در مسیر توحید نیستند سفیه هستند. یک مبنای اداره جامعه اسلامی این است که مدیر باید سفیه نباشد یعنی مومن باشد و کافر نباشد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدباقر تحریری» در جلسه درس اخلاق که در حوزه علمیه مروی به صورت مجازی برگزار شد، گفت: ما در روابط اجتماعی با مسائل مختلفی مواجه می‌شویم.

وی با استناد به فرمایشی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه در هر امری با اهل آن منازعه نکنید، عنوان کرد: انسان در جامعه روابط گوناگونی دارد که برای آن باید وظایف شرعی و اخلاقی مناسب داشته باشد، به عنوان مثال اگر انسان بخواهد علمی را فراگیرد باید نزد استاد آن برود. تا زمانی که جاهل هستیم نباید در آن علم با استاد آن منازعه کنیم.

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه انسان در روابط اجتماعی برای برطرف کردن نیاز خود باید اهل آن را پیدا کند و پس از پیدا کردن اهل آن با او به تخاصم بلند نشود. اظهار کرد: این به معنای همواره تقلیدی عمل کردن نیست بلکه برای بهتر چرخیدن نظام زندگی انسان است.

تولیت حوزه علمیه مروی با بیان اینکه زندگی دنیوی برای رسیدن به آرامش است، ابراز کرد: در سلسله مراتب زندگی اجتماعی و محیط‌های مختلف برای اداره هر جایگاهی باید اهلی را انتخاب کنیم، به عنوان مثال در مساله امام جماعت شخص باید عادل باشد.

وی با تاکید بر فرمایش امام صادق(ع) مبنی بر اینکه در هر امری با اهل آن منازعه نکنید که آن را کار بر زمین قرار گیرد و انجام نگیرد. گفت: ما سعی کنیم در هر امری از امور زندگی دنیا اهل آن را بسازیم و کار را به دست او بدهیم، انسان باید در صدد درک واقعیات زندگی باشد؛ کسانی که نمی‌خواهند واقعیات را درک کرده یا به آن عمل کنند سفیه هستند.

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه برای شکل گیری اجتماع خوب باید زمام امور را به موحدان داد، عنوان کرد: کسانی که در مسیر توحید نیستند سفیه هستند مومنان نباید زمام امر جامعه خود را به غیرموحدان بدهند. یک مبنای اداره جامعه اسلامی این است که مدیر باید سفیه نباشد یعنی مومن باشد و کافر نباشد.

استاد اخلاق با بیان اینکه هرکس نابخرد است اعتقاد غیرتوحیدی دارد، اظهار کرد: دین توحیدی به خصوص دین اسلام که دین حاکمیت است باید اطاعت شود، منحرفان چون سفیه بودند پیامبر(ص) را درک نکردند امروز هم در دنیا از این منحرفان سفیه زیاد است؛ اما در کشور ما خداوند بر ما لطف کرده و حاکمیت اسلام را برای ما قرار داده است، هر کس در مقابل حاکمیت الهی و اسلامی ولی فقیه که عادل و بصیر مدبر است به منازعه برخیزد او سفیه است.

تولیت حوزه علمیه مروی با بیان اینکه خداوند حکیم قرآن و پیامبر او هم حکیم هستند، ابراز کرد: در هر امری با اهل آن منازعه نکن، اولیاء الهی و اهل‌بیت(ع) معارف حکمیانه زندگی صالح را بیان می‌کنند، اگر ملاک درگیری های تخطی از دستورات الهی است باید مقابل آن ایستاد اما اگر اهل آن را پیدا کردیم نباید به منازعه بپردازیم.

وی افزود: در هر اموری از زندگانی باید هر امری را به اهل آن که سفیه نباشد بسپاریم در جامعه هم باید به حاکمیتی تکیه کنیم که عاقلانه رفتار کند. ملاک سفیه از غیر سفیه در این است که انسان مقابل توحید الهی تسلیم باشد، مسلمان حقیقی سفیه نمی‌شود.

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه منازعه کردن در امورات با اهل آن خودخواهی را غلبه دادن و به باطل توجه کردن است، گفت: امروز ما امور را به اهل آن یعنی ولی فقیه واگذار کردیم، ولی فقیه دنبال شکوفا کردن عقل انسان‌ها است، فرمایشات رهبر انقلاب از عمق عقلانیت و نورانیت برخوردار است، هرچه به راهنمایی‌های حکیمانه ایشان توجه کنیم بهتر به منافع خود می‌رسیم.

استاد حوزه علمیه افزود: ما باید شاخص‌ها را از رهبر معظم انقلاب دریافت کنیم، در انتخابات هر زمان به فرمایشات امامین انقلاب گوش ندادیم دچار ضرر شدیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اولیاء الهی سعی می‌کنند که جایگاه انسانی مومنان و عزت آنها حفظ شود، در اسلام هیچ کس حق ندارد به جایگاه انسانی دیگران توهین کند. ما باید در روابط اجتماعی شخصیت انسانی و ایمانی یکدیگر را رعایت کنیم. اگر این امر را رعایت نکنیم خداوند ما را رسوا می‌کند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)