از تشکیل شبکه مساجد منطقه 15 در مقابله با کرونا تا راه اندازی صندوق حمایت از نیازمندان


 از تشکیل شبکه مساجد منطقه 15 در مقابله با کرونا تا راه اندازی صندوق حمایت از نیازمندان

مسجد رضایی با تشکیل شبکه مساجد، فعالیت خود را بر اساس محله محوری و خانواده مرکزی پیگیری می کند، این مسجد با توزیع بیش از 300 بسته ارزاق و اهدای صد کارت هدیه به نیازمندان توانسته در روزهای کرونایی از خانواده های بی بضاعت دستگیری کند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد رضایی (واقع در تهران، خیابان خاوران، خیابان شهید بنی طبا) از فعال ترین مساجد در سطح منطقه 15 شهر تهران است که با شیوع ویروس کرونا نیز به روند موفقیت خود ادامه داد به طوری که توانست شبکه ای منسجم از مساجد این منطقه در مقابله با ویروس کرونا ایجاد کند.

همکاری ده ها مسجد و آستان مقدس و مرکز فرهنگی با مسجد رضایی در مقابله با کرونا

مسجد رضایی در راس این شبکه است و به گفته «مهران احمدپور» مساجد امام حسن عسکری (ع)، امام علی النقی (ع)، امام جعفر صادق (ع)، امام رضا (ع)، حسینی، نبوی، محمدی، اباذر، انصارالحجه و نوروزاده و آستان های مقدس اهل بن علی (ع) و سیده ملک خانون و مجموعه شهید فراهانی از اعضای این شبکه هستند.

اهالی مسجد رضایی در ایجاد این شبکه، فعالیت خود را بر اساس محله محوری و خانواده مرکزی پیگیری می کنند که بر اساس آن، پیش از اجرای طرح شهید سلیمانی به غربالگری، این مساجد به بررسی وضعیت سلامت نمازگزاران خود نسبت به بیماری کرونا اقدام کردند که با اجرای این طرح پس از امضای تفاهم نامه میان سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، غربالگری ساکنان این منطقه به ویژه در خیابان های خراسان و خاوران با جدیت توسط بسیجیان پیگری شد.

امام جماعت و مسئول پایگاه مقاومت بسیج مساجد شرکت کننده در این طرح و مدیر آستان های دو بقعه متبرکه و مجموعه شهید فراهانی، هر دو هفته یک بار در مسجد رضایی حاضر می شوند تا روند فراگیری ویروس کرونا در میان ساکنان این منطقه بررسی شود.

توزیع هزاران ماسک و ضد عفونی کردن مستمر مسجد رضایی توسط بسیجیان پایگاه حضرت رسول(ص)

اعضای پایگاه مقاومت بسیج مسجد رضایی «حضرت رسول (ص)» همچنین به صورت مستمر کار ضد عفونی کردن این مسجد و خیابان شهید بنی طبا را انجام می دهند و همواره پیش و پس از برگزاری نماز جماعت و برنامه در مناسبت های مختلف، این کار را انجام می دهند. این پایگاه همچنین در دوره شیوع ویروس کرونا اقدام به تولید ماسک توسط خواهران بسیجی کرد و تاکنون بیش از 12 هزار ماسک تولید کردند که بخشی میان نمازگزاران این مسجد، تعدادی میان اهالی خیابان شهید بنی طبا و بخش قابل توجهی نیز میان نیازمندان جنوب تهران توزیع شد.

کار دیگر پایگاه بسیج و هیئت امنای مسجد رضایی توزیع بیش از 300 بسته ارزاق، هزار مهر نان و صد کارت هدیه میان نیازمندان است که در ایام فاطمیه این کار ادامه یافت و 60 سبد کالا همسو با فرمایش مقام معظم رهبری درباره کمک مومنانه به خانواده های محروم اهدا شد.

کمک صندوق حضرت باقرالعلوم(ع) به نیازمندان در دوره شیوع ویروس کرونا

صندوق پس انداز و قرض الحسنه باقرالعلوم (ع) وابسته به مسجد رضایی نیز در دوره شیوع ویروس کرونا به صورت جداگانه خدمت رسانی به نیازمندان را پیگری کرد و ضمن مهلت دادن به 60 نفر از وام گیرندگانی که در دوره شیوع ویروس کرونا دچار مشکل مالی شدند، به 20 نفر وام چند میلیونی با بازپرداخت 20 تا 30 ماهه پرداخت کرد، این در حالی است که طبق مقررات رایج در این صندوق ها، وام ها باید طی ده قسط (ده ماه) پرداخت شوند.

از کارهای جالب مسجد رضایی در دوره شیوع ویروس کرونا که البته در سال های گذشته نیز وجود داشت ولی امسال افزایش یافت و امسال نیز در«دفتر فنی غدیر» که از رقبات این مسجد است و بسیجیان پایگاه حضرت رسول (ص) مدیریت آن را برعهده دارند، مشارکت بیشتری در اجرای آن داشته، توزیع لوازم التحریر میان دانش آموزان نیازمند است. امسال اهالی مسجد رضایی 130 بسته لوازم التحریر همراه با کیف و کفش میان این گروه از دانش آموزان توزیع کردند.

نکته جالب دیگر درباره مسجد رضایی تلاش برای همراه کردن بیشتر اهالی این مسجد در برگزاری برنامه های مختلف است که در همین راستا از یک سو، در بیشتر مناسبت ها از جمله نیمه شعبان و ایام فاطمیه، کاروان شادی یا سوگواری در سطح منطقه راه اندازی کرد و از سوی دیگر، تا زمانی که هوا گرم بود و امکانش مهیا بود، برخی از برنامه ها را در بوستان شیرین واقع در خیابان شهید بنی طبا برگزار می کرد. به گفته صادق محمدی از نمازگزاران مسجد رضایی، هیئت امنا و بسیجیان این مسجد تمام تلاش خود را برای همراه کردن گروه های بیشتری از مردم در دوره شیوع ویروس کرونا به کار گرفته اند.

برگزاری نمایش اندوه جاودان در ایام فاطمیه

در همین راستا مراسم سوگواری در ایام فاطمیه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین درویش و ذاکری چند تن از مداحان اهل بیت (ع) و با همراهی هیئت شهدا و هیئت متوسلین به امام حسن مجتبی (ع) در مسجد رضایی برگزار شد. از کارهای بسیار جالب در این مسجد طی چند سال اخیر برگزاری نمایش در ایام فاطمیه است که امسال نمایش «اندوه جاودان» نام داشت و آستان مقدس اهل بن علی (ع) و مسجد امام علی النقی (ع) در اجرای آن در مسجد رضایی مشارکت داشتند.

در همین راستا جالب است بدانیم که گاهی برخی از برنامه های حسینیه حضرت معصومه (س) که درست در ابتدای خیابان شهید بنی طبا (تقاطع خیابان خاوران) واقع شده در فضای باز مسجد رضایی برگزار می شد که عمدتا در ماه های خرداد، تیر، مرداد، شهریور و مهر بود. خدمات فزاینده اهالی مسجد رضایی در سطح منطقه به گونه ای است که از سویی محور اجرای طرح «مدیریت و کنترل اپیدمی کووید 19 به شیوع محله محور و خانواده محور مبتنی بر برنامه هر خانه، یک پایگاه سلامت» می شود و از سوی دیگر در مراکز فرهنگی و دینی در منطقه خاوران علاقمند به استفاده وسیع از ظرفیت های این مسجد هستند.

نکته پایانی اینکه مسجد رضایی از جمله مساجدی است که به همت امام جماعت، هیئت امنا و بسیجیانش می کوشد اولا، همراهی همه گروه های مردم در برگزاری تمام برنامه ها را فراهم کند و ثانیا، با برگزاری برنامه های متنوع در جذب نسل جوان موفق باشد و ثانیا، به صورت شبکه ای کار کند به طوری که هم از ظرفیت مساجد دیگر در سطح منطقه 15 شهر تهران استفاده کند و هم ظرفیت های خود را در اختیار این مساجد و سایر مراکز دینی و فرهنگی در این منطقه قرار دهد.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403