مرزنشینان خراسان شمالی وام بدون بهره دریافت می‌کنند


مرزنشینان خراسان شمالی وام بدون بهره دریافت می‌کنند

بجنورد- ایرنا- مدیر صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی گفت: این صندوق به مرزنشینان استان وام اشتغال و کارآفرینی بدون بهره پرداخت می‌کند تا اهل سنت استان هم از این نوع تسهیلات بهره‌مند شوند.

منوچهر نبی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اهل سنت به دلیل اعتقادات خود برای دریافت تسهیلات دارای بهره اقدام نمی کنند اظهار داشت: با پیگیری هایی انجام شده مجوز پرداخت تسهیلات بدون بهره برای توسعه کسب و کارهای کوچک در این مناطق صادر شده است.

وی از مرزنشینان استان خواست تا برای دریافت این تسهیلات اقدام و از این فرصت برای اشتغالزایی استفاده کنند.

نبی زاده به مشکلات دریافت تسهیلات توسط بانوان نیز اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه بانوان استان کلید طلایی کسب و کارهای خرد هستند کمتر می توانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند و یکی از دلایل آن نداشتن ضامن است و گاه حتی از کمک و حمایت همسرانشان نیز برخوردار نیستند.

وی اظهار داشت: برای رفع این مشکل طرح صندوق های خرد زنان را برای حمایت از آن ها ارائه کردیم و به این شکل صندوق هایی با حداقل ۲۰ عضو می توانند از تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال استفاده کنند.

وی افزود: یکی از شرایط پرداخت این تسهیلات ثبت صندوق ها و مشخص شدن نوع تولید است که روند آن نیز در روستاها ساده شده است و از دیگر سو برای ضمانت فقط به دریافت سفته بسنده کرده ایم.

وی با اشاره به نوع اشتغال زنان روستایی نیز گفت: یکی از موارد جمع شدن شماری از بانوان در صفی آباد و تولید ماست پوستی و سبزی خشک و فروش آن در هایپر مارکت های بزرگ بود که با راهنمایی و حمایت از آن ها در زمینه ایجاد صندوق به این افراد کمک شد تا تولید خود را ادامه دهند.

مدیر صندوق کار آفرینی امید خراسان شمالی با بیان این که ارائه تسهیلات کم بهره به بانوان آغاز شده است اظهار داشت: تا کنون به ۲۱ صندوق زنان تسهیلات کم بهره اشتغال پرداخت شده و این تسهیلات به بانوان مرزنشین بدون بهره است.

وی به ۲ طرح دیگر اجرا شده توسط صندوق کارآفرینی امید استان اشاره کرد و گفت: در طرح هر روستا یک طرح و روستاهای بدون بیکار نیز تسهیلات قرض الحسنه به متقاضیان اجرای طرح های اشتغال زایی پرداخت می شود و تا کنون ۳۰ روستا با عنوان یک روستا یک طرح معرفی شده اند تا تسهیلات دریافت کنند.

نبی زاده با اشاره به روستای مردکانلو در این استان اظهار داشت: در این روستای ۳۵ خانواری ۲۶ نفر شرایط دریافت تسهیلات را داشتنند که ۲۳ نفر از این تعداد زن بودند.

وی به روستاهای بدون بیکار نیز اشاره کرد و گفت: اهالی روستاهای فیروزه و قصر قجر در طرح روستای بدون بیکار در بجنورد تسهیلات ارزان دریافت کردند و به تمامی بانوان بافنده گلیم در روستای الست تسهیلات کم بهره پرداخت شد و در حمایت از فرش ۲روی استان نیز به ۱۶ کارگاه در روستای دویدوخ راز و جرگلان تسهیلات پرداخت کرده ایم.

مدیر صندوق کار آفرینی امید با اشاره به صنایع چوب روستای خرق نیز نیز اظهار داشت: ۱۲ کارگاه صنایع چوب در این روستا با حمایت این صندوق کار خود را توسعه دادند با تسهیلات این صندوق در جای جای استان فعالیت هایی مانند زنبورداری تا صنایع چوب و تولید مبلمان راه اندازی شده است.

وی افزود: از سال ۹۷ که این صندوق راه اندازی شد تا کنون بیش از ۹۳۱ میلیارد ریال تسهیلات به هزار و ۴۶ متقاضی پرداخت شده است و میزان اشتغالزایی این طرح ها نیز بیش از هزار و ۸۰۰ نفر است.

وی گفت: امسال ۴۲ درصد تسهیلات این صندوق را بانوان و ۵۷ درصد آقایان و یک درصد هم شرکت ها دریافت کرده اند.

وی اظهار داشت: ۴۷ درصد از تسهیلات پرداختی در بخش کشاورزی، ۳۵ درصد صنعت و ۱۸ درصد در بخش خدمات بوده است.

وی با بیان این که کل اعتبار اشتغال روستایی استان در چهار مرحله پرداخت شده است اظهار داشت: با وجودی که سهم ما پرداخت ۶۳۲ میلیارد ریال تسهیلات بود تا کنون ۹۳۱ میلیارد ریال و ۷۸۰ میلیون ریال پرداخت داشتیم و در واقع ۱۴۷ درصد نیز بیش از اعتبار ابلاغی جذب کرده ایم.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد روستایی هستند و بیشترین اشتغال استان مربوط به حوزه کشاورزی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد