افزایش بودجه بدون افزایش تولید به معنای بزرگ‌تر شدن دولت است


افزایش بودجه بدون افزایش تولید به معنای بزرگ‌تر شدن دولت است

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی گفت: افزایش بودجه بدون افزایش تولید ناخالص داخلی به معنای بزرگ‌تر شدن دولت است.

محمد حسن‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رشد قابل‌توجه بودجه سال 1400 کشور نسبت به سال 1399 باتوجه‌به اینکه در متغیرهای کلان کشور رشد قابل‌توجهی اتفاق نیفتاده است، نامأنوس و نامفهوم است.


وی با بیان اینکه این وضعیت نشان می‌دهد نسبت بودجه دولت به تولید ناخالص داخلی روند روبه‌رشد دارد، افزود: این مقوله به معنای دولتی‌تر شدن اقتصاد کشور است.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: تقریباً در دنیا توافق شده است که دولت به لحاظ کارآمدی، بخش کارآمد نیست به همین دلیل معمولاً سعی می‌کنند دولت‌ها کوچک‌تر و چابک‌تر شوند اما افزایش بودجه درحالی‌که رقم تولید افزایش نیافته به معنای بزرگ‌تر شدن دولت است.
حسن‌زاده با اشاره به اینکه افزایش بودجه عمرانی کشور توجیه‌پذیرتر است، گفت: در بودجه پیشنهادی سال 1400 هزینه‌های جاری دولت نزدیک 59 درصد افزایش‌یافته است که توجیه اقتصادی ندارد.


دانشیار اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه کل بودجه عمرانی تخصیص‌یافته به استان‌ها 4 نوع است، تصریح کرد: بودجه تملک دارایی استان، بودجه متوازن، بودجه استانی پیوست یک و بودجه ملی این 4 نوع بودجه عمرانی را تشکیل می‌دهند که سهم استان اردبیل در بودجه عمرانی سال جاری حدود 1.93 بود اما در بودجه سال آینده سهم استان اردبیل 1.99 پیش‌بینی‌شده است.


وی با بیان اینکه سهم طرح‌های ملی استان اردبیل در بودجه پیشنهادی سال 1400 افزایش‌یافته است، تشریح کرد: این مسئله نشان می‌دهد که ردیف دار شدن طرح‌های استان و ملی شدن طرح‌ها چقدر می‌تواند برای استان برکات داشته باشد.
عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته چندین طرح استانی در ردیف طرح‌های ملی قرار گرفت، گفت: بودجه پیشنهادی دولت فعلاً فقط پیشنهاد است که به مجلس ارائه شده است و از این به بعد باید نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی از قدرت لابی‌گری و رایزنی خود برای افزایش بودجه استان استفاده کنند.


حسن‌زاده با بیان اینکه نمایندگان استان در زمینه بودجه از چند بعد می‌توانند تأثیرگذار باشند، ادامه داد: در بخش اول نمایندگان می‌توانند به دنبال افزایش سهم استان در بودجه عمرانی باشند که در بودجه پیشنهادی دولت سهم استان اردبیل 1.99 است و نمایندگان می‌توانند این رقم را افزایش دهند و دومین تأثیرگذاری نمایندگان هم می‌تواند در تخصیص بودجه اتفاق بیفتد زیرا معمولاً بخشی از مصوبات بودجه‌ای به استان‌ها تخصیص داده نمی‌شود که این تخصیص به قدرت چانه‌زنی نمایندگان بستگی دارد تا تخصیص بودجه استان را به سمت 100 درصد سوق دهند.


وی به نکته دیگری در زمینه بودجه‌ای اشاره کرد و افزود: در بودجه سالانه ردیفی بودجه متفرقه وجود دارد که در اختیار وزارت‌خانه‌ها است که در سطح ملی رقم زیادی نیست اما در سطح استان اردبیل قابل‌توجه است و نمایندگان می‌توانند در تخصیص بیشتر این بودجه برای استان هم نقش‌آفرین باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی