افزایش بهره‌گیری از ارقام جدید برنج در شالیزارهای ماسال


افزایش بهره‌گیری از ارقام جدید برنج در شالیزارهای ماسال

مدیر جهاد کشاورزی ماسال گفت: برنامه داریم از ارقام جدید برنج در شالیزارهای ماسال که مقاومت بیشتری دارند بهره بگیریم.

جهانبخش علیپور در گفت و گو با ایسنا گفت: ماسال ۷۰۰۰ هکتار اراضی شالیزاری دارد که تاکنون شخم زمستانه در ۳۵ درصد از شالیزارهای این شهرستان انجام شده است.

وی افزود: شخم زمستانه علاوه بر افزایش حاصلخیزی خاک موجب مدیریت در مصرف آب کشاورزی برای تولید برنج می‌شود و در مجموع منجر به کاهش هزینه تولید این محصول می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی ماسال ادامه داد: افزایش درآمد کشاورزان یکی از اولویت‌های کاری این اداره است و سال گذشته با اقدامات مختلفی نظیر افزایش پرورش راتون و دیگر محصولات کشت دوم کشاورزی پس از برداشت برنج توانستیم تا حدودی هدف ارتقای درآمد شالیکاران را محقق کنیم و امسال نیز برنامه داریم تا در جهت تحقق این اهداف گام‌های موثرتری برداریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان ماسال یکی از شهرستان‌های تولید برنج باکیفیت است و اغلب برنجی که در این شهرستان کشت می‌شود از نوع هاشمی است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که که برنج هاشمی از ارقام دانه‌بلند است و هنگام بارندگی شدید دچار ورس می‌شود، برنامه داریم امسال بیشتر از ارقام جدید برنج در شالیزارهای این شهرستان بهره بگیریم.

علیپور گفت: ارقام جدید برنج ضمن اینکه پاکوتاه هستند و در برابر بیماری‌ها مقاومت بالایی دارند پرمحصول هم هستند و از افزایش سطح عملکرد خوبی نیز برخوردار هستند.

وی افزود: خوشبختانه کشاورزان شهرستان ماسال از کشت ارقام جدید برنج استقبال خوبی دارند و استفاده از این ارقام منجر به افزایش درآمد کشاورزان می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی ماسال با بیان اینکه بارندگی سال گذشته موجب شد که محصول برنج در برخی از شالیزارها دچار خسارت شود، گفت: به دلیل گران بودن مزد کارگری برای کشاورزان صرفه اقتصادی چندانی نداشت که ساقه‌های برنج دچار ورس شده را برداشت کنند، اما چاره هم نداشتند و استفاده از دروگرها و کمباین‌ها امکان پذیر نبود.

وی افزود: امسال برنامه داریم تولید مکانیزه برنج را در این شهرستان افزایش دهیم و پیش‌بینی می‌شود، در بیش از ۸۰ درصد از شالیزارهای این شهرستان برنج به صورت مکانیزه کشت شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک