سکوت یکساله شهردار کرمانشاه شکست/پاسخم فقط یک کلمه است


سکوت یکساله شهردار کرمانشاه شکست/پاسخم فقط یک کلمه است

کرمانشاه- ایرنا- شهردار کلانشهر کرمانشاه سرانجام سکوت یکساله‌اش را شکست و به اتهامات گروه اقلیت شورای شهر پاسخ گفت؛ طلوعی، مخالفانش در شورا را چند نفری دانست که چون به منافع خود نرسیده‌اند، دنبال زمین زدن شهر و شهردار هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شورای شهر کرمانشاه پس از استعفای پرحاشیه «آرش رضایی» در تیر ۱۳۹۷، آنقدر درگیر اختلافات داخلی شد که نتوانست تا ۶ ماه شهردار جدید را انتخاب کند؛ اختلافات تا جایی ادامه یافت که نزدیک بود، این شورا به سرنوشت شورای سوم گرفتار و منحل شود.

انتخاب «سعید طلوعی»، هم شورا را از انحلال نجات داد و هم نهمین کلانشهر کشور را از بلاتکلیفی درآورد؛ کمتر از یکسال بعد اما حامیان سرسخت طلوعی در مقابلش صف کشیدند و دور جدیدی از تنش‌ها در مدیریت شهر آغاز شد.

این بار شورای ۱۱ نفره کرمانشاه به ۲ گروه تقسیم شده که حتی تاب تحمل همدیگر را هم ندارند؛ اکثریت شورا همچنان حامی شهردار و برنامه‌های او مانده اند و اقلیت شورا هم عزم استیضاح و برکناری شهردار را دارند.

گروه اکثریت شورا، چند عضو مخالف شهردار را به باج خواهی از شهرداری متهم کرده اند و مخالفان هم شهردار را به تخلفات مالی.

امیدی نیست؛ احتمال انحلال شورا

طیب حیدری، رییس فعلی شورای شهر به خبرنگار ایرنا گفت: مخالفت برخی از اعضای شورا با شهردار بر سر مسایل جنبی است که اگر از سوی آقای طلوعی رعایت می‌شد، شاید کار به استیضاح و اختلافات فعلی کشیده نمی شد.

حجت االله موسوی اجاق، عضو مخالف شهردار اما به ایرنا گفت: ما با طلوعی اختلاف شخصی نداریم و اتهاماتی از این دست کذب است؛ دلیل مخالفت ما با شهردار، تخلفات طلوعی از جمله در عوارض پذیره مازاد، استخدام بدون مجوز، واگذاری املاک شهردای و...

البته اختلافات اعضای شورای شهر فقط بر سر شهردار نیست بلکه تنش داخلی آن ها تا جایی بالا گرفته که به گفته رییس شورا، «به مسایل جزیی و حتی رقابت بر سر ریاست کمیسیون‌ها رسیده و دیگر امیدی به اصلاح شورا نیست».

در نتیجه چنین فضای ملتهبی است که شورای شهر کرمانشاه در حدود چهار ماه گذشته به حالت تعطیل درآمده و توان تشکیل جلسات و رسیدگی به امور شهر را هم ندارد؛ پادرمیانی و حتی هشدار و تهدید فرماندار و دادستان کرمانشاه هم کارساز نبوده و شاید بازهم پرونده شورا به هیات حل اختلاف استان ارجاع و موضوع انحلال آن مطرح شود.

دعا می‌کنم شورا در راه درست قرار گیرد

شهردار کرمانشاه اما هرگز وارد این فضای پرچالش نشد و ترجیح داد که در مقابل درخواست رسانه ها و فعالان سیاسی و اجتماعی فقط «سکوت» پیشه کند؛ سکوتی که ابهامات را بیشتر می کرد. تا اینکه پیگیری و سماجت خبرنگار ایرنا سعید طلوعی را راضی به شکستن سکوت یکساله‌اش کرد.

سعید طلوعی در ابتدای گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت، ترجیح می دهد که از کنار جنجال‌ها و حاشیه‌های بی نتیجه عبور کند: «من فقط دعا می کنم که شورا در مسیر درست و خدمت به شهر و مردم قرار گیرد.»

او گفت: حاشیه‌هایی از جنس آنچه این روزها در شورای شهر می گذرد، جز توقف خدمت‌رسانی به مردم و درگیر شدن در جنجال‌های باندی نتیجه ای ندارد. آنچه کلانشهر کرمانشاه را عقب نگه داشته، پرداختن به همین حاشیه سازی ها و غفلت از کار و تلاش است.

سکوت یکساله شهردار کرمانشاه شکست/پاسخم فقط یک کلمه استشهردار کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، مخالفان خود در شورای شهر را به منفعت طلبی متهم کرد

جواب من فقط یک کلمه است

طلوعی در پاسخ به سوال و اصرار خبرنگار ایرنا در ابتدا حاضر نشد که دلیل مخالفت اعضای شورا با خودش را بیان کند و تنها گفت که «شما فرض کنید من مقصر این موضوع هستم اما بجای مقصریابی بهتر است عملکرد شهردار و مجموعه شهرداری را در آبادانی شهر و جبران عقب ماندگی ها را در نظر بگیرید و بررسی کنید.»

او عنوان کرد: اگر من به این اتهامات بی اساس که مبنای آنها اختلافات شخصی است، گوش می کردم، کار و تلاش در شهرداری متوقف شده بود اما گوش من به این حاشیه ها بدهکار نیست.

شهردار کرمانشاه گفت: جواب من این حاشیه‌سازی‌ها فقط یک کلمه است کار و خدمت؛ البته اگر این جنجال سازی ها و دشمنی ها هم نبود، بی‌شک سرعت ما در خدمتگزاری به مردم و پیشبرد امور عمرانی، بیشتر از این هم می شد و شیرینی خدمات صورت گرفته، بیشتر برای شهروندان عزیز کرمانشاهی احساس می شد.

او گفت: موید ادعای من این است که تا پیش از آمدنم، شهرداری در پرداخت حقوق کارکنان خود هم درمانده بود اما اکنون نه تنها ماهی ۴۳ میلیارد تومان حقوق پرداخت می کنیم که ده ها طرح و پروژه عمرانی بزرگ هم در حال ساخت و ساز است.

پشت پرده ها

شهردار کرمانشاه در ادامه اما ریشه برخی از مخالفت های این روزهای برخی از اعضای شورای شهر با خودش را رسانه ای کرد و گفت: دشمنی یکی از اعضای مخالف شورا با من از جایی آغاز شد که توصیه او برای انتصاب یکی از مدیران سازمان های شهرداری را نادیده گرفتم. فردی که هم اکنون از مدیران موفق شهرداری است و نشان می دهد که بی توجهی به فشارهای آن عضو شورا یک اقدام درست بوده است.

او گفت: اساس انتصابات من در شهرداری، لیاقت و شایسته سالاری است زیرا هدف من کار و تلاش است نه اینکه پست های شهرداری را در اختیار اقوام و نزدیکان خود بگذارم، در آن صورت دیگر امانتدار خوبی برای مردم نخواهم بود؛ خلاف آنچه برخی اعضا شورا کرده اند و فقط یکی از آنان در گذشته، صدها نفر را به زور وارد شهرداری کرده است.

سکوت یکساله شهردار کرمانشاه شکست/پاسخم فقط یک کلمه است

مخالفان دو سه نفرند

شهردار کرمانشاه با بیان اینکه اکثریت شورای شهر دست کم با اقدامات مثبت و طرح های عمرانی شهرداری مخالفت نمی کنند، گفت: اما دو سه نفر از اعضای شورا وقتی از تامین خواسته های شخصی خود توسط شهرداری ناامید شدند، به یکباره بر روی ما شمشیر کشیدند. همین چند نفر که اکنون شهردار را متهم به انجام اقدامات غیرقانونی می کنند، در ابتدا نه تنها همین اقدامات را قانونی می دانستند بلکه تمام قد از شهردار و رویه او حمایت می کردند.

دنبال توقف طرح‌ها بودند

طلوعی اظهار داشت: امضای همین اعضا مخالف پای مصوبات کمیسیون ماده پنج و تایید طرح ها وجود دارد اما اکنون خود را به عنوان مخالف طرح ها معرفی می کنند از جمله طرح احداث تله کابین، تقاطع های غیرهمسطح و...

او گفت: تمام مستندات حمایت آنها از همین طرح هایی که اکنون مخالف آن شده‌اند، وجود دارد. برخی از این اعضا به پیمانکار یکی از تقاطع های غیرهمسطح گفته بودند که این طرح نباید در زمان شهرداری طلوعی اجرایی شود؛ یعنی حتی منافع مردم کرمانشاه هم برای این افراد کمترین ارزشی ندارد.

«من مشکلی هم با این نوع مخالفت های چشم بسته ندارم اما می گویم مخالفت های شخصی جای خود و توسعه، پیشرفت و خدمت به مردم نیز در جای خود باشد اما این دو سه نفر تلاش می‌کنند که با دشمنی خود جلوی آبادانی شهر را هم بگیرند»، این را هم طلوعی گفت.

ماجرای دریافت عوارض پذیره

برخی از اعضای شورای شهر همچنین به رویکرد شهرداری در اخذ «عوارض پذیره» هم نقد جدی دارند و می گویند که این عوارض نباید به نرخ روز دریافت شود.

موسوی اجاق در این باره به ایرنا گفت: شهرداری در گرفتن «عوارض پذیره» از شهروندان خلاف مصوبه شورای شهر عمل کرده به طوری که طی یکسال گذشته تنها از این محل ۲۰۰ میلیارد تومان مازاد از سازندگان ساختمان گرفته است.

طلوعی در پاسخ به این انتقاد گفت: چطور از ۲۳ سال پیش دریافت عوارض پذیره به صورت بروز، قانونی بوده اکنون در دوره ما تبدیل به یک اقدام غیرقانونی شده است.

او گفت: هم عقل و هم قانون رویکرد فعلی شهرداری کرمانشاه در اخذ عوارض پذیره را تایید می کنند زیرا مثلا فردی که ۱۰ سال پیش یک ملک را ساخته و عوارض پذیره آن را پرداخت نکرده و اکنون ملک او ارزش ۳۰ برابری پیدا کرده، آیا باید عوارض را به نرخ روز پرداخت کند یا به نرخ ۱۰ سال پیش؟ منطقی و قانونی است که باید به نرخ روز پرداخت کند.

شهردار کرمانشاه با بیان اینکه در سراسر ایران دریافت عوارض پذیره به نرخ روز صورت می گیرد، گفت: ممکن است برخی افراد مخالف ما ۱۰ سال پیش ملک باارزشی ساخته باشند اما چون می خواهند به نرخ همان سال عوارض پذیره را پرداخت کنند، با دریافت عوارض پذیره به نرخ روز مخالفت می کنند.

سکوت یکساله شهردار کرمانشاه شکست/پاسخم فقط یک کلمه است

پاسخ به اتهام فروش ارزان املاک

از دیگر انتقادات گروه اقلیت شورای شهر از شهرداری کرمانشاه، موضوع «فروش املاک شهرداری» است که به ادعای مخالفان طلوعی، زیر قیمت فروخته شده است؛ موضوعی که شهردار را به واکنش واداشت: «ما فقط یک ملک را آن هم در ازای ساخت تقاطع غیرهمسطح به پیمانکار پروژه داده ایم که آن هم به قیمت و نرخ روز محاسبه شده، غیر از این یک مورد تاکنون هیچ یک از املاک شهرداری فروخته نشده است.»

طلوعی در عین حال گفت: آقای امیری، عضو مخالف شورا که اکنون به منتقد فروش املاک شهرداری تبدیل شده، از نخستین کسانی بود که طرح فروش املاک را مطرح کرد و اتفاقاً حرف درستی هم زد. شهرداری منطقه چهار ۲ هزار و ۶۵۰ متر زمین دارد در حالی که نیاز آن تنها ۶۰۰ متر بنای مفید یعنی سه طبقه ۲۰۰ متری است تا نیازهای مردم منطقه را پاسخگو باشد؛ بنابراین چرا ما با فروش و بارگذاری زمین اضافه آن که ارزش افزوده حدود ۳۰۰ میلیارد تومانی دارد، شهر را آباد نکنیم؟

طلوعی گفت: در شرایط بی پولی فعلی که بسیاری از پروژه های بزرگ کشور متوقف شده است، مگر راهی غیر از درآمدزایی برای شهرداری وجود دارد بویژه اینکه تهاتر املاک در قبال احداث و ساخت پروژه های عمرانی و آبادانی شهر، یکی از مرسوم ترین شیوه های شهرداری ها برای ارایه خدمت به شهروندان است. تهران در دوران مدیریت آقای قالیباف با همین روش تهاتر املاک تبدیل به یک کارگاه بزرگ عمرانی شد؛ در کرمانشاه هم نتیجه این تلاش ها و خدمات و ارزش آن ها در آینده‌ نزدیک روشن تر خواهد شد.

گیر مخالفان شخصی است

اعضای مخالف شهردار تاکید دارند که تمام اقدامات شهردار و شهرداری باید با مصوبه شورای شهر صورت بگیرد؛ طلوعی در پاسخ به این موضوع هم گفت: ما مصوبات شورا را اجرا می‌کنیم اما تمام برنامه ها و اقدامات شهرداری نیاز به مصوبه شورا ندارد ضمن اینکه چگونه است که تا زمانی که این آقایان با شهرداری رابطه خوبی داشتند، مشکلی در این زمینه وجود نداشت و از اقدامات شهرداری ایراد نمی‌گرفتند اما به یکباره موضع خود را تغییر دادند؟

یک ایراد فنی نگرفته‌اند

طلوعی گفت: آیا تاکنون دیده اید که مخالفان عضو شورا یک ایراد فنی از شهرداری بگیرند؛ تمام گیر آنها به مسایل شخصی و نگاه های گروهی بر می گردد، به همین دلیل است که از حامیان سرسخت شهردار تبدیل به مخالفان تمام قد طلوعی شده‌اند.

سکوت یکساله شهردار کرمانشاه شکست/پاسخم فقط یک کلمه است

حقوق نمی گیرم

طلوعی گفت: من در این دو سال مدیریت خود از شهرداری ریالی حقوق دریافت نکرده ام و حتی غذای شهرداری را هم نمی خورم اما آیا مخالفان حاضرند یک ماه حقوق نگیرند؟ دفاع از حقوق شهروندان و شهر پیشکش.

چون به غرفه نرسیدند، مخالف شدند

واگذاری زمین در منطقه سراب قنبر برای احداث «بازار غذا» هم دیگر ایرادی است که به اعتقاد اعضای شورای شهر با قیمت نامناسب به بخش خصوصی واگذار شده است اما طلوعی ریشه این مخالفت را منافع شخصی دانست و گفت: برخی مخالفان شهرداری از پیمانکار پروژه تقاضای غرفه برای خودشان کرده بودند اما وقتی پاسخ منفی شنیدند، مقابل اجرای طرح ایستادند.

به اعتقاد او «برخی در شهر کرمانشاه اگر منافع خودشان تامین نشود، ترجیح می دهند که هیچ پروژه و خدمتی در شهر صورت نگیرد و شهروندان از حداقل اقدامات رفاهی و عمرانی هم محروم بمانند؛ چنانچه شهربازی کرمانشاه ۲۳ سال است که به همین صورت مانده است.»

باید محاکمه شوند

شهردار کرمانشاه در پایان گفت: معتقدم این دسته از افراد منفعت طلب باید محاکمه شوند زیرا وقتی یک سرمایه گذار با هزار سختی برای سرمایه گذاری در کرمانشاه راضی می شود، چرا عده ای با منفعت طلبی خود آنها را فراری می دهند.

تصاویر بیشتر از مصاحبه اختصاصی ایرنا با شهردار کرمانشاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام