معاون استاندار گیلان: پنجره واحد سرمایه گذاری یک ضرورت است


معاون استاندار گیلان: پنجره واحد سرمایه گذاری یک ضرورت است

رشت-ایرنا-معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان گفت: برای پاسخگویی به سرمایه گذاران ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری به مثابه یک ضرورت است نه راهکار و باید این مهم، مورد توجه باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ آرش فرزام صفت روز سه شنبه در چهارمین ستاد سرمایه گذاری استان اظهار داشت: یکی از گله‌های به حق سرمایه گذاران در استان، وجود کاغذبازی های زمان‌بر و طولانی شدن زمان پاسخگویی است که برای حل آن، قانون گذار ایجاد پنجره واحد را پیش بینی کرده است.

وی، دقت در پاسخگویی به استعلام ها را نافی سرعت عمل در صدور مجوزها ندانست و افزود: دستگاه ها موظفند ضمن مراعات تمامی مقررات، در پاسخ به استعلام‌ها چابک عمل کنند.

وی به معطلی گاه چند ماهه برخی پرونده ها در کارگروه زیربنایی اشاره و تاکید کرد: اگر معتقد به ایجاد اشتغال در سال جهش تولید هستیم، باید در نحوه مواجهه با سرمایه گذار و پاسخ به موقع، رویکرد همه دستگاه ها متناسب با این شعار باشد.

در این جلسه به مشکلات دو پروژه در حوزه های گردشگری و شیلات، رسیدگی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

نهاد پنجره واحد تجاری اساساً برای تسهیل ارتباط دولت با تجار و نیز دولت‌ها با یکدیگر (در راستای سرعت بخشیدن و تسهیل فعالیت‌های تجارت بین‌المللی) طراحی‌ شده‌ است.

وجود چنین سیستمی مشتری و ارائه دهندگان خدمات را قادر می‌سازد تا به جای مراجعه به نهادهای مختلف در امر صادرات و واردات و درخواست مجوزهای مختلف و تکمیل فرم‌های متعدد تنها به یک مرجع مراجعه کنند، تمامی اطلاعات و تقاضاهای خود را در خصوص ایجاد یک نوع تجارت یا سرمایه‌گذاری خاص به یک واحد یا یک محل ارائه کرده و نتایج را از همان جا دریافت کنند. یکی از مهم‌ترین مراجع گسترش ایده تسهیل تجارت، مرکز تسهیل تجارت و کسب وکار الکترونیکی سازمان ملل متحدد (UN/CEFACT) است. این سازمان پنجره واحد را این گونه تعریف کرده است: «تسهیلاتی که به مشتریان، سرمایه گذاران و شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که اطلاعات لازم را در قالب‌های استاندارد به یک واحد ارائه کنند و تمامی مجوزها و موارد قانونی مرتبط با فعالیت خودشان را در همان نقطه دریافت کنند.»

از مهم‌ترین مزایای پنجره واحد الکترونیکی، حذف تشریفات زائد اداری و تسهیل تجارت، کاهش چشمگیر زمان و هزینه‌های تجارت و بهبود رتبه تجارت فرامرزی، شفافیت اطلاعات و حذف انحصار اطلاعات، دسترسی آسان و یکسان ارائه اطلاعات و خدمات به ذی‌نفعان (جریان آزادتر اطلاعات تجاری) است.

افزون بر ۵ هزار فرصت قابل سرمایه گذاری در گیلان وجود دارد که ۹۰ درصد انها در حوزه گردشگری است . ایجاد صنایع تبدیلی از دیگر فرصتهای سرمایه گذاری در استان است .

احداث مجتمع های گردشگری ، مراکز تفریحی و سرگرمی ، هتل و اقامتگاه ، تولید خمیر کاغذ ، پرورش ماهی ، تولید صنایع دستی و ایجاد بازار تولیدات و همچنین صادرات مصنوعات ، احداث انبار سرپوشیده و سردخانه ، صنایع بسته بندی و فراوری تولیدات کشاورزی از جمله فرصتهای سرمایه گذاری در گیلان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت