ایستاده چون سرو


ایستاده چون سرو

تهران- ایرنا- در جنگ فقط یک سرباز کشته نمی‌شود بلکه مادر و دختری که در قلبش به او عاشق بوده یا اینطور بگویم هر آنکس که در قلب اوست یا هر شخصی که آن سرباز در قلبش جای دارد نیز کشته می‌شوند.

در هر جنگی آمار کشته شدگان همیشه چند برابر آمار واقعی است چراکه با شهید شدن یک نفر زندگی انسان های بیشماری تباه می شود و به پایان می رسد از خانواده او گرفته تا هر آنکه او را عزیز می دانسته اما در این میان قلب مادر و و زنی که به او عاشق بوده بیش از همه مچاله و مرگ تندریجی اشان آغاز می شود و هیچ چیز نمی تواند غم جانکاه این فراق را تسکین دهد.

اما این اسوه های استقامت با خدا معامله کرده اند و همچون سرو بار دیگر قامت علم کرده اند و سرپا ایستاده اند تا به ما درس آزادی را بیاموزند ما نیز باید قدردان از خودگذشتگی های آنان باشیم چراکه این آرامش و امنیتی که امروزه ما از آن برخورداریم حاصل پرپر شدن و به خاک افتادن هزاران لاله سرخ است.

در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، دفاع از حریم اهل بیت(ع)، عرصه علمی و بسیاری از حوزه‌های مختلف نقش شهدا و حضور بی‌بدیل آنها انکارناپذیر است.

شهدا جان خود را برای دفاع از آب و خاک و ناموس فدا کردند ما نیز باید قدردان خانواده آنها باشیم. به همین منظور هشت بهمن به عنوان روز تکریم از مادران و همسران شهدا نامگذاری شده است چراکه احترام و تکریم خانواده‌های شهدا و ایثارگران از شاخصه های اصلی سبک زندگی اسلامی و از اهمیت زیادی برخوردار است.

این روز بهانه ای برای تجلیل و قدرشناسی از انسان های والا مقامی است که عزیزان خود را برای دفاع از عزت و اقتدار جمهوری اسلامی به جبهه های جنگ علیه باطل اعزام کردند.

تکریم خانواده شهدا یک وظیفه دینی و اجتماعی

یک روانشناس، رفتار شناس و آسیب شناس اجتماعی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تکریم و بزرگداشت خانواده هایی که فرزندان آنها در راه حفظ و اعتلای انقلاب اسلامی و کشور جان شیرین خود را از دست داده اند یک وظیفه دینی و اجتماعی است.

دکتر «مجید ابهری» افزود: شهدا انسان هایی مومن، دارای حسن اخلاق، ایمان و شهامت بودند و دنیا را با همه زیبایی و شیرینی هایش رها و به دنبال آخرت حرکت کردند؛ جوانان هایی که بدون هیچگونه اجبار با میل و طیب خاطر گرانبهاترین کالای خود یعنی جان و جوانیشان را فدای دین و کشور کردند.

وی ادامه داد: برخی کج اندیشان و شلختگان فرهنگی گاهی در میان حرف های خود مادیات را اصلی ترین مشوق این حرکت ها اعلام می کنند در حالی که سنگینی تمام طلاهای کره زمین برابری با یک ناخن این فرشتگان را ندارد.

دکتر ابهری بیان کرد: اگر ما امروز آسوده در خانه و کاشانه خود آرامش می گیریم صدقه ایثار این عزیزان است.

این روانشناس، رفتار شناس و آسیب شناس اجتماعی توضیح داد: هنوز پدران و مادرانی هستند که با شنیدن صدای در از خواب شیرین پریده و به شوق دیدار فرزندانشان به سمت در پرواز می کنند.

دکتر ابهری افزود: هنوز برخی از فرزندان شهدا پدران خود را در خواب می بینند و با گریه او را در آغوش می کشند؛ کدامین گنج و سرمایه جوابگوی این همه درد و رنج است.

وی خاطرنشان کرد: محدود کردن بزرگداشت و تکریم خانواده های شهدا به یک روز از سال جوابگوی عزمت روحی و دریای ایثار آنان نیست بلکه باید هر ساعت و روز قدران این همه اخلاصی باشیم که ما را از بردگی و اسارت رهایی بخشیدند.

این روانشناس، رفتار شناس و آسیب شناس اجتماعی گفت: اجرای برنامه ثابت و مسلسل وار نظیر دیدار با خانواده های شهدا، اهدای دسته گل و یادآوری محاسن اخلاقی آنها، جوابگوی اخلاص و ایثار این افراد نیست و حق مطلب را ادا نمی کند بلکه باید راه، روش و اندیشه این عزیزان احیا و آموخته شود و کودکان ایرانی یادبگیرند که بزرگمردانی آسایش خود و خانواده اشان را فدای آرامش هموطنان کردند.

دکتر ابهری افزود: محدود کردن بزرگداشت و پاسداشت شهدا به یک روز، یک هفته یا یکسال عزت روح و ایثار آنان را نشان نمی دهد بلکه روشن نگاه داشتن مشغل فروزان شهادت تنها راه تقدیس و سپاس از این انسان های خداجو است.

تجلیل از ٤٨٠ نفر از مادران و همسران شهدا

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران نیز گفت: به مناسبت روز تکریم از مادران و همسران شهدا روز چهارشنبه هشتم بهمن ماه جاری از حدود ٤٨٠ نفر از مادران و همسران شهدا در ١٥ شهرستان استان تجلیل می شود.

عبدالله مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این روز ١٥ برنامه از جمله دیدار با مادران و همسران شهدا، دیدار مادران و همسران شهدا از مراکز مرکزی جوار مزار شهدا، تجمع خانواده ها در برخی از امامزاده ها نظیر امامزاده عقیل و مصاحبه با همسران نویسنده شهدا در حوزه ایثار و شهادت در شهرستان های استان تهران برگزار می شود.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت های در نظر گرفته شده تجمع های در نظر گرفته شده کمتر از ٣٠ نفر خواهد بود.

مرتضوی هدف از برگزاری این برنامه ها را تجلیل و تکریم از مادران و همسران شهدا و بیان نقش اثر بخشی که مادران در تربیت فرزندان خود ایفا کرده اند، عنوان کرد.

به گفته وی، استان تهران در دفاع مقدس بیش از ٣٢ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده که از این تعداد بیش از هشت هزار و ۵۰۰ شهید مربوط به شهرستان‌های استان تهران است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا