گلپایگان شهر ملی منبت‌کاری شد


در زمان حاضر گلپایگان دارای 200 هنرمند و 27 کارگاه فعال در زمینه منبت کاری است و استادان مجرب و شناخته شده ای در این رشته دارد.

گلپایگان شهر ملی منبت‌کاری شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان از ثبت گلپایگان به عنوان " شهر ملی منبت‌کاری" خبر داد و گفت: این سومین شهر ملی صنایع دستی در استان است.

به گزارش ایرنا، منبت یکی از هنرها و صنایع دستی است که در آن نقش‌ها به صورت برجسته روی زمینه کار قرار می‌گیرند؛ منبت کاری در ایران قدمتی چند هزار ساله دارد.

فریدون الله‌یاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پرونده ثبت گلپایگان به عنوان شهر ملی منبت در سال های ۹۸ و ۹۹ تهیه شد و پس از کسب نظر هیات داوران کمیته ثبت ملی شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی کشور مورد تایید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه پیش از این شهرضا به عنوان شهر ملی سفال، کاشان شهر ملی نساجی سنتی و مهرگرد (در سمیرم) به عنوان روستای ملی بافته های داری از استان اصفهان ثبت شدند، خاطرنشان کرد: شهر اصفهان نیز به عنوان شهر جامع و جهانی صنایع دستی انتخاب شده است.

اللهیاری اظهار امیدواری کرد ثبت گلپایگان به عنوان شهر ملی منبت کاری با همدلی و وفاق مسوولان این شهر و استان، بستر مناسبی برای آموزش، ترویج، توسعه فعالیت های گالری و موزه‌ای و حمایت از هنرمندان این هنر دیرینه فراهم کند.

وی با بیان اینکه پس از ثبت گلپایگان به عنوان شهر ملی منبت کاری، دبیرخانه مربوطه در این شهر شکل می گیرد و به سیاستگذاری در زمینه آموزش، ترویج و حمایت از این هنر می پردازد، گفت: ثبت ملی شدن توجه بیشتری را به این منطقه معطوف می کند که لازم است برنامه ریزی مناسبی برای بهره گیری از این فرصت توسط بخش دولتی و مدیران شهری صورت گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان تاکید کرد: ثبت ملی شهرها در زمینه صنایع دستی به رونق اقتصادی و اشتغال در این بخش و همچنین صنعت گردشگری کمک بسیاری می کند و وزارت میراث فرهنگی نیز حمایت از این شهرها را در اولویت قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه عنوان شهر ملی یا جهانی دائمی نیست و عملکرد سالانه این مناطق برای حفظ عنوان، ارزیابی می شود، تصریح کرد: مهمترین مسائلی که مورد ارزیابی قرار می گیرند اقدامات انجام شده در زمینه آموزش، ترویج، تبلیغات، نمادسازی، نامگذاری شهری، توسعه فعالیت های اقتصادی و اشتغال، حمایت از هنرمندان و برپایی نمایشگاه و حضور در نمایشگاه های ملی و بین المللی است.

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلپایگان نیز به ایرنا گفت: هنر منبت کاری در این شهر قدمت یکهزار سال دارد و آثار نفیسی در این زمینه با قدمت ۷۰۰ سال در بناهای تاریخی شهرستان موجود است.

مصطفی قانونی افزود: در زمان حاضر گلپایگان دارای ۲۰۰ هنرمند و ۲۷ کارگاه فعال در زمینه منبت کاری است و استادان مجرب و شناخته شده ای در این رشته دارد.

گلپایگان، مرکز شهرستان گلپایگان در غرب اصفهان است؛ این منطقه با پیشینه باستانی و تاریخی هفت هزار ساله حدود ۲۵۰ اثر تاریخی، فرهنگی و گردشگری دارد که ۲۹ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد حدود ۲۰۰ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است.

استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰ در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم‌کاری، میناکاری، منبت و قلم‌زنی روی انواع فلز شهرت جهانی دارد.

بیش از ۶۰ هزار هنرمند در ۱۹۶ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی در استان اصفهان فعال هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان