لزوم پیوست سلامت روان به سناریوهای مانورهای عملیاتی امداد و نجات


لزوم پیوست  سلامت روان  به سناریوهای مانورهای عملیاتی امداد و نجات

یزد _ ایرنا _برگزاری مانورهای میدانی با هدف تمرین و آمادگی امری لازم و پسندیده است چرا که باعث افزایش مهارت و ورزیدگی نیروهای عملیاتی و ستادی در پاسخ به مخاطرات طبیعی و انسان ساخت می شود.

امروزه با توجه به افزایش مخاطرات بالقوه که متاسفانه تعداد قابل توجهی از آنان بالفعل می شوند نیاز است تا با انسجام درون و برون سازمانی و بر اساس یک سناریوی استاندارد نسبت به افزایش ایمنی نیروهای عملیاتی و شهروندان اقدام گردد.

برای ایمنی پرسنل "ارشد ایمنی" وظیفه دارد تا مخاطرات تهدید کننده پرسنل را از قبل شناسایی و نسبت به آگاه سازی آنان و تهیه ملزومات لازم به منظور کاهش خطر اقدام کند.مثلا برای پرش از ارتفاع کم "ارشد ایمنی" بایستی نسبت به تهیه تشک ایمنی اقدام نماید تا اگر به هردلیل چتر چترباز باز نشد بر روی تشک بیافتد نه اینکه بر روی زمین افتاده و جانش یک انسان به آسانی از دست رود.

از نکات مغفول مانده که بایستی بپیوست سناریوی مانورهای عملیاتی منجر شود" پیوست سلامت روان" پرسنل عملیاتی و ستادی است.

از اینرو بایستی برای پرسنل با توجه به درجه خطر نقش پذیری در مانورها "مشاوره های روانشناسی و روانپزشکی بعمل آید و پس از اینکه در این آزمون ها حد نصاب قبولی را آورد اجازه حضور در مانور داشته باشد.

ممکن است افراد دچار اختلالات اضطرابی، ترس، توهم شنوایی، بینایی، افسردگی، افکار خودکشی و غیره یا استفاده کنندگان از مواد مخدر توهم زا اگر در نقشی با درجه خطر بالا قرار گیرند در وهله اول به خود و در وهله دوم به دیگران آسیب برسانند لذا این مهم نبایستی از وظایف ارشد ایمنی مغفول بماند.

"حسن جان فدا" دکترای تخصصی مدیریت بهداشت و درمان و تحلیلگر حوزه سلامت.

"فاطمه زارع" مدیر گروه سلامت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)