افزایش قیمت محصولات سلولزی منتفی شد


افزایش قیمت محصولات سلولزی منتفی شد

فروشندگان خیابان باستان می‌گویند قیمت محصولات سلولزی از ابتدای سال حداقل دو برابر افزایش داشته و قرار است 22 درصد دیگر هم گران شود؛ اما دبیر انجمن صنایع سلولزی می‌گوید برنامه افزایش قیمت این محصولات منتفی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ مشاهدات میدانی ما حاکی از آن است که میزان فروش محصولات سلولزی مهم مثل دستمال کاغذی کم نشده اما قیمت‌ها «همراه با دلار بالا رفته». برای مثال یک نمونه محصول بهداشتی سلولزی که «دوماه پیش ۷ هزار تومان قیمت داشت الان به ۱۷ هزار تومان رسیده است».

حداقل افزایش؛‌ دو برابر

یکی از فروشندگان خیابان باستان می‌گوید قیمت محصولات سلولزی مثل دستمال کاغذی تا مدتی دیگر ۳۵ درصد گران می‌شود اما دبیر انجمن صنایع سلولزی می‌گوید قرار بود ۲۲ درصد افزایش قیمت در محصولات سلولزی لحاظ شود که لغو شده است. این فروشنده که جلیلی نام دارد و مردی میانسال با صورتی تکیده و موهایی تنک است درباره بازار محصولات سلولزی می‌گوید: «از ابتدای سال بازار هیچ ثباتی نداشت و قیمت‌ها را باید هفتگی رصد می‌کردیم. الان مدتی است که بازار به تعادل رسیده اما تولیدکنند‌ها می‌گویند قیمت واقعی دستمال کاغذی نرخ کنونی نیست و باید افزایش پیدا کند.»

او می‌گوید «بخشنامه یا هرچی که بود و اجازه افزایش قیمت می‌دهد را خودم دیدم، یکی از همکارها نشانم داد.» به گفته جلیلی قیمت یکی از دستمال کاغذی‌های به اصطلاح اقتصادی که ارزان است «از ابتدای سال سه برابر شده. قیمت بسته ۱۰ تایی دستمال کاغذی بیتا که نمونه خوبی هم است سال گذشته ۲۰ هزار تومان بود اما الان رسیده به ۵۰ هزار تومان. ۳۵ درصد دیگر هم که گران‌ترخواهد شد.»

به گفته محمد مهاجر نایب‌رئیس انجمن صنایع سلولزی سیاست این انجمن جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت مخصوصا در روزهای پایانی سال است. مهاجر می‌گوید برنامه افزایش ۲۲ درصدی محصولات سلولزی در هفته جاری در جلسه‌ای با حضور نمایندگان سازمان حمایت و همین‌طور سیاست تنظیم‌بازار لغو شد.

جلیلی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت‌ها روی فروش تاثیر گذاشته یا نه می‌گوید:‌ «افزایش قیمت‌ها بدون اطلاع و کم است. مثلا قیمت دستمال کاغذی جعبه‌ای که ۴ هزار تومان بود شد ۶ هزار تومان بعد ۷ هزار تومان و الان ۱۴ هزار تومان است. چون مردم از اینجا حجم بالاتری نسبت به سوپرمارکت خرید می‌کنند معمولا زیاد متوجه افزایش قیمت نمی‌شوند. از طرفی محصولات سلولزی بخش مهمی از بهداشت مردم را تشکیل می‌دهد که در این روزها بسیار مهم‌تر شده است. فروش ما هم نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده اما خب هزینه‌ها باعث شده که درآمدمان همان بماند.»

جنس قاچاق در بازار

فروشنده دیگری در همین خیابان به خبرنگار ما می‌گوید «مقصر اصلی پتروشیمی‌ها هستند.» او که جوانی حدودا ۳۰‌ساله است می‌گوید ۵ سال اینجا کاسبی می‌کند و «تا آمدیم خودمان را پیدا کنیم خوردیم به تحریم‌ها. البته الان وضع بازار ما بهتر از بازارهای دیگر است اما درآمد آنچنانی نداریم». بهرامی درباره دلیل گرانی محصولات سلولزی می‌گوید: «مواد اولیه این محصولات را پتروشیمی‌ها تامین می‌کنند. همیشه هم افزایش قیمت از طریق پتروشیمی‌ها که حلقه اول تولید این محصولات هستند شروع می‌شود. پتروشیمی‌‌ها که دیگر متعلق به دولت هستند نکند روی آنها هم نظارت ندارد؟»

او محصولات پلاستیکی مثل ظروف یک‌‌بار مصرف هم می‌فروشد: «کار ما کلا به پتروشیمی‌ها گره خورده و همه گرانی‌های این حوزه از آنجا شروع می‌شود. قیمت لیوان یک‌بار مصرف از اول سال سه برابر شده است که آن هم به پتروشیمی‌ برمی‌گردد که مواد اولیه را گران می‌کند.» بهرامی جزو معدود فروشندگان خیابان باستان است که نوار بهداشتی می‌فروشد. او درخصوص بازار این محصول می‌گوید: «برای مثال قیمت یکی از انواع نوار بهداشتی مای‌لیدی که پرطرفدار هم هست از دو ماه پیش از ۷ هزار تومان رسیده به ۱۷ هزار تومان و گران‌تر هم می‌شود. این کالاها محصولاتی نیست که به مردم بگیم نخرید؛ پای سلامتی درمیان است و بالاخره مشتری نیازش را با جنس ایرانی یا خارجی رفع می‌کند اما بازار کاملا آشفته است.»

این فروشنده می‌گوید «بخش قابل‌توجهی از محصولات بازار قاچاق است. الان که وارداتی انجام نمی‌شود و هرچه در بازار هست یا خرید قبلی است یا قاچاق». او درباره تمایل مشتری به کالای خارجی یا ایرانی محصولات بهداشتی می‌گوید: «مسلما جنس خارجی. مشتری برای خرید خمیردندان هم دنبال جنس خارجی می‌گردد چه برسد به محصولی به این مهمی.»

بزرگ‌ترین مشکل کاسبان خیابان باستان عدم ثبات قیمتی است. آنها می‌گویند تا همین یک ماه پیش باید هفتگی قیمت‌ها را استعلام می‌کردند که البته مدتی است نوسان بازار آرام‌تر شده است. قیمت انواع محصولات سلولزی هم از ابتدای سال حداقل دوبرابر شده است. محصولات سلولزی در شرایط کنونی کرونا امری است که به گفته کاسبان مردم از آن نمی‌گذرند و «بالاخره نیاز خودشان را رفع می‌کنند». درست است که محصولات سلولزی افزایش قابل‌توجهی داشته اما با توجه به اینکه افزایش قیمت آن لغو شده است به احتمال زیاد در روزهای آینده این بازار فضای آرامی را پشت‌سر بگذارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403