آخوندی: برجام صرفا یک توافق امنیتی بود! / سلامتی: روحانی بعد از اینکه رای اصلاح‌طلبان را گرفت، با آنها خداحافظی کرد


اگر به اصلاح طلبان باشد، فردا می گویند جهانگیری، کاندیدای پوششی قالیباف یا آقای رئیسی بود و به عنوان سهمیه این افراد به دولت راه یافت و معاون اول رئیس جمهور شد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**آخوندی:برجام صرفا یک توافق امنیتی بود!

«عباس آخوندی» عضو ارشد ستاد میرحسین موسوی در سال 88 و وزیر مستعفی و ناکارآمد راه و شهرسازی در دولت روحانی در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «مگر برجام جز یک موافقت‌نامه امنیتی چه بود؟ این قرارداد ایران را از فصل هفت منشور شورای امنیت سازمان ملل خارج می‌کرددرحال‌حاضر نه کارگر و نه سرمایه‌دار به‌طورکل هیچ‌کس امنیت روانی ندارد. در سال‌های اخیر میزان فرار سرمایه از کشور پُرشتاب بوده و امید به آینده با این رفتار پرتنش به‌شدت کاهش پیدا کرده است. ارقام در برخی سال‌ها تا چندده‌میلیارد دلار را نیز نشان می‌دهد».

آخوندی در ادامه گفت: «فرایند یعنی اینکه مردم احساس کنند که در انتخابات می‌توانند مؤثر باشند، انتخابات منصفانه برگزار شده است، برگزارکنندگان خود در انتخابات ذی‌نفع نیستند، ناظران و داوران افراد منصفی هستند، قبلا برنده بازی مشخص نشده است و داورها درباره موضوع داوری یا نتیجه انتخابات پیش از برگزاری اظهارنظر نکرده‌ و ترجیح خود را اعلام نکرده باشند. اینها از جمله اصولی است که رعایت آنها از سوی داوران که شورای نگهبان است، بسیار مهم است؛ اما در ایران به‌قدری درباره‌اش گفته شده که حساسیت‌هایش را از دست داده و به‌نوعی بی‌اعتمادی عمومی منجر شده است».

وی در این مصاحبه تصریح کرد: «این فرایند انتخابات است که می‌گوید چه کس یا چه کسانی برای مدت معینی، در ایران چهار سال، به‌عنوان نماینده اراده عمومی و اعمال این اراده انتخاب شده‌اند. چنانچه این افراد در عمل نتوانستند آرای عمومی را نمایندگی کنند، جابه‌جا می‌شوند. نمونه بارز آن انتخابات آمریکاست. این انتخابات به‌خوبی نشان می‌دهد که چگونه باید فرد پوپولیست متکی به قدرت سختی مثل ترامپ را از سر راه برداشت. فرایند می‌تواند به چنین نتایجی بینجامد. انتخابات مبتنی بر وضع فرایندهای درست است. مشکلات ما در انتخابات ایران این است که فرایندها دارای گیرها و ایرادهای زیادی است».

آخوندی در ادامه گفت: «انتخابات در ایران به بازار فروش شعار تبدیل شده است. مردم می‌گویند ما امروز به شعار این فرد رأی می‌دهیم اما او پس از به‌قدرت‌رسیدن ممکن است یک چرخش داشته باشد؛ همین مسئله منجر به بی‌اعتمادی در جامعه شده است».

آخوندی: برجام صرفا یک توافق امنیتی بود! / سلامتی: روحانی بعد از اینکه رای اصلاح‌طلبان را گرفت، با آنها خداحافظی کرد

آخوندی در این مصاحبه مدعی شده است که برجام صرفا یک موافقت نامه امنیتی بوده است. این ادعا در حالی است که بنابر تاکید دولتمردان و حامیان برجام، هدف اصلی برجام لغو کامل و یکباره تحریم های ضدایرانی بوده است. به عبارت دیگر، با توجه به اظهارات متعدد دولتمردان و اصلاح طلبان، هف اصلی برجام، اقتصادی بوده است.

عباس آخوندی در این مصاحبه به شعاردادن مسئولان و خلف وعده آنان اشاره کرده است. آخوندی در این مسئله جزو متهمان ردیف اول است. وی- مرداد 92- در جلسه‌ رأی اعتماد مجلس گفت: «شخص من هرگز با مسکن مهر مخالف نبوده و نیستم و من جزو اولین کسانی بودم که این موضوع را وارد نظام برنامه‌ریزی ایران کردم».

آخوندی در ادامه در اظهارنظری بی ادبانه «مسکن مهر را مزخرف نامید»! و در روز تودیع خود نیز تاکید کرد که افتخار میکنم که حتی یک واحد مسکونی برای مردم نساختم. گرانی حدود 600 درصدی مسکن و افزایش سرسام آور اجاره بهای مسکن و جولان دلالان در بازار مسکن، تنها بخش کوچکی از کارنامه غیرقابل دفاع آخوندی در وزارت راه شهرسازی است.

آخوندی از اول انقلاب تاکنون قریب به 9 سال وزیر مسکن بوده است ولی حتی یک واحد مسکن اجتماعی تحویل مردم نداد. حالا این مدیر ناکارآمد، هر چند وقت یکبار ژست کارشناس- اقتصادی، اجتماعی، سینمایی و...- به خود گرفته و بر زخم مردم نمک می پاشد.

امثال آقای آخوندی حتی در حد طبخ غذا هم به استعداد و توانایی های داخلی اعتقاد ندارد. برای نمونه، در سال ۹۵ و در زمان وزارت عباس آخوندی، یک کترینگ اتریشی فعالیت خود را در ایران آغاز کرد و در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی، اعلام شد که این کترینگ با سرآشپز اتریشی، وعده‌های غذایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های وابسته را تا ١٠ سال آینده طبخ خواهد کرد.

لازم به ذکر است که در آذر 98، «مهدی آخوندی» فرزند عباس آخوندی به اتهام «کارچاق کنی» و تخلفات مالی بازداشت شد. پسر آخوندی در وزارتخانه ای که پدرش در رأس آن بود، با دریافت مبالغی از بعضی پیمانکاران برای آنها در وزارتخانه دستور گرفته یا کارسازی می کرد.

** سلامتی:روحانی بعد از اینکه رای اصلاح‌طلبان را گرفت، با آنها خداحافظی کرد

«محمد سلامتی» از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «دولت آقای روحانی به ندرت به پیشنهادات اصلاحی اصلاح‌طلبان توجه کرده است و تقریبا می‌توان گفت که پس از اینکه رای اصلاح‌طلبان را گرفت، با آنها خداحافظی کرد. نتیجه همه این ضعف‌ها و ندانم‌کاری‌ها، فشار اقتصادی بیشتر به مردم، کاهش اعتبار دولت و از دست رفتن بخشی از پشتوانه مردمی حامی دولت یعنی اصلاح‌طلبان شد... چه بخواهیم و چه نخواهیم، جبهه اصلاح‌طلبان تنها سخنگوی طبقات محروم و متوسط و در خدمت آن‌هاست و هنوز جایگزینی برای آن تعریف نشده است. لذا اگر به فرض جبهه اصلاحات در حمایت از آقای روحانی خطا هم کرده باشد، باید به او فرصت داده شود تا جبران کند».

سلامتی در ادامه گفت: «آنچه که بیش از هر چیز باعث شده است که دولت آقای روحانی مورد آماج حملات قرار گیرد مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های یک جانبه آمریکا است. فشار این تحریم‌ها را نمی‌توان دست کم گرفت. با هر کشور دیگر هم اگر چنین رفتاری می‌شد، به راحتی نمی‌توانست از پس آن برآید. هر دولت دیگری هم اگر سرکار بود، با مشکلات فراوان روبه‌رو می‌شد. ظرفیت‌ها، مقاومت و صبر و بردباری مردم توانست بر فشارها غلبه کند. در این زمینه هم نحوه دور زدن تحریم‌ها قابل تقدیر است».

آخوندی: برجام صرفا یک توافق امنیتی بود! / سلامتی: روحانی بعد از اینکه رای اصلاح‌طلبان را گرفت، با آنها خداحافظی کرد

این فعال اصلاح طلب مدعی شده است که روحانی از فردای انتخابات با اصلاح طلبان خداحافظی کرده است. با این حساب حتما آقای جهانگیری، کاندیدای پوششی قالیباف یا آقای رئیسی بود و به عنوان سهمیه این افراد به دولت راه یافت و معاون اول رئیس جمهور شد.

و البته با این حساب، حتما زنگنه هم از جمله اعضای اصلی ستاد قالیباف بود و به دولت راه یافت. آخوندی و ربیعی و ابتکار و شریعتمدار و نعمت زاده و نوبخت و مولاوردی و حسین فریدون و اکبر ترکان و امثالهم نیز حتما همگی از ستاد آقای رئیسی یا قالیباف وارد ستاد روحانی شدند.

سلامتی در این مصاحبه مدعی شده است که «جبهه اصلاح‌طلبان تنها سخنگوی طبقات محروم و متوسط و در خدمت آن‌هاست»؛ این اظهارنظر بیشتر شبیه به طنز است تا یک سخن جدی. آیا رفاقت صمیمانه با شهرام جزایری و حمایت ویژه از مدیران نجومی بگیر و همینطور حمایت تمام قد از مفسدان کلان اقتصادی، نشانه رسیدگی به طبقات محروم جامعه است.

اتفاقا اصلاح طلبان نه تنها هیچ نسبتی با طبقات محروم و متوسط جامعه ندارد بلکه با سیاست های سرمایه داری از جمله سیاست «اقتصاد آزاد» در پی له کردن اقشار ضعیف جامعه و فربه کردن طبقه مرفه و ثروتمند است.

در هفته های گذشته «بهمن آرمان» کارشناس اقتصادی حامی دولت اذعان کرد که «اگر به بحران به وجود آمده در بورس توجه کنیم این بحران بیش از آنکه به سیاست خارجی ارتباط داشته باشد به ندانم‌کاری و نداشتن مدیریت کافی مدیران ارتباط پیدا می‌کند. ساختن مسکن و آزادراه‌ها در کشور که متأثر از تحریم‌ها نیست».

بنابر تاکید کارشناسان، 70 الی 80 درصد مشکلات کشور ناشی از سوءمدیریت در دولت است. با توجه به اینکه حداقل در 7 سال اخیر، اکثریت مطلق دولت در اختیار اصلاح طلبان بوده است، این طیف بانی اصلی وضع موجود اقتصادی است.

** اگر مجلس مبلغ یارانه را افزایش دهد، حتما هدفش انتخاباتی است!

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «این سوال مطرح می‌شود که چرا مجلس که اکثریت کرسی‌های آن را اصولگرایان منتقد دولت در اختیار دارند موضوع دو برابر شدن یارانه را چند ماه قبل از انتخابات مطرح کرده‌اند و این اقدام چقدر تورم‌زا خواهد بود؟ . آلبرت بغوزیان اقتصاددان معتقد است؛ این اقدام در شرایط کنونی تنها یک پروپاگاندا و تبلیغ سیاسی است و نظارت بر نرخ‌گذاری و کاهش قیمت کالاها بسیار مهم‌تر از این افزایش دو برابری یارانه در وضعیت کنونی است».

آخوندی: برجام صرفا یک توافق امنیتی بود! / سلامتی: روحانی بعد از اینکه رای اصلاح‌طلبان را گرفت، با آنها خداحافظی کرد

مردم به هیچ عنوان ذهنیت خوبی از مجلس دهم ندارند. مجلسی که امثال پروانه سلحشوری و محمود صادقی و علی مطهری و الیاس حضرتی در آن بودند. مجلسی که سلفی حقارت و جشن تولد صفحه اینستاگرامی و کمیته رفع حصر و اروپاگردی نمایندگان را در اذهان ثبت کرد. کارنامه ای غیرقابل دفاع که منجر به عدم اعتماد مجدد مردم به اصلاح طلبان و اخراج این طیف از مجلس از سوی جامعه شد.

حالا مجلس یازدهم، مطالبات اقتصادی و رسیدگی به اقشار ضعیف و متوسط جامعه را در دستور کار خود قرار داده و این برای اخراجی های مجلس دهم اصلا قابل تحمل نیست.

به همین خاطر آن طیفی که دیروز با اعتراض می گفت «حقوق مجلس به درد نمی خورد و من زمانی در دانشگاه فقط می خوابیدم و 8 میلیون حقوق می گرفتم» حالا فریاد وامصیبتا سر داده که چه نشسته اید که مجلس یازدهم در پی تبلیغات انتخاباتی است.

در ماههای اخیر مجلس در اقدامی مهم، طرح دو فوریتی اصلاح قانون مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کرد. مجلس همچنین درباره طرح تأمین کالاهای اساسی، طرح ساماندهی بازار خودرو، ساماندهی سهام عدالت، رتبه بندی فرهنگیان، طرح ساماندهی بورس و طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اقدامات موثری انجام داده است.

شاید برای اینکه نمایندگان مجلس بجای تلاش برای گرفتن «سلفی حقارت»، مشغول به سرانجام رساندن طرح هایی از جمله، طرح تأمین کالاهای اساسی و طرح ساماندهی بازار خودرو و رتبه بندی فرهنگیان و طرح ساماندهی بورس و پرداخت یارانه ها...هستند، نشان از فعالیت های تبلیغی است!

چرا دولت آقای روحانی، برای تبلیغ و شعار هم شده، برای خودکفایی بنزین، پالایشگاه نساخت!؟ چرا دولت روحانی ولو با هدف تبلیغ و شعار، با مدیران نجومی برخورد سنگین و قاطع انجام نداد و آنها را ذخائر نظام نامید!؟

چرا شورای شهر تمام اصلاح طلب تهران حتی برای شعار و تبلیغ هم که شده، کار عمرانی جدی انجام نداد!؟ شورای شهر و شهرداری تهران در این سه سال و اندی چه اقدام قابل قبولی انجام داده است!؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر