سختی تولید فرش با هنر صادرات آن نتیجه بخش است


سختی تولید فرش با هنر صادرات آن نتیجه بخش است

تبریز- ایرنا- پنج دوره صادرکننده نمونه کشور گفت: سختی تولید فرش با هنر صادرات آن نتیجه بخش است در واقع تولید فرش هنر نیست بلکه پیدا کردن بازار فروش در بازارهای جهانی هنر است.

احد عظیم زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: فرش ایران ۳هزار سال قدمت دارد اما اکنون تنها ۱۷ درصد بازارهای جهانی را در اختیار دارد در صورتی که در سال های نه چندان دور این مقدار ۶۷درصد است.

وی افزود: ساعت سوییس برند این کشور است و فرش ایران برند کشورمان، اما محصول سوییسی چندین برابر ارزش فرش قیمت دارد و این نقص صادرکنندگان و مسوولان حوزه فرش است.

به گفته وی، ۶۰ درصد تولید فرش کشور افت کرده و کشورهای هند و پاکستان به عنوان رقیب، ایران را پشت سر گذاشتند اکنون بهترین فرش دنیا به لحاظ کیفی ایرانی است ولی به لحاظ کمی صادرات این محصول راهبردی کاهش بسیار دارد.

عظیم زاده با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون قالی باف در کشور وجود دارد، گفت: یک دهم جمعیت کشور حدود هشت میلیون نفر از صنعت فرش ارتزاق می کنند ولی مسوولان از مشکلات آن به صورت دقیق خبری ندارند.

وی تاکید کرد: رفع مشکلات بیمه قالی بافان و اخذ مالیات از آنان باید عادلانه شده و سامان دهی شود بیمه مطالبه اصلی آنان است که باید محقق شود، صنعت فرش به عنوان یک صنعت ملی مظلوم واقع شده که در صورت حمایت می تواند گام موثری را در ایجاد اشتغال بیشتر بردارد.

کارآفرین نمونه کشور ادامه داد: باید بازارهای بکر جهانی را پیدا و فرشمان را عرضه کنیم، در واقع شناخت نیاز و سلایق بازارهای جهانی تعیین کننده بوده و تولیدات کشور را به روز کنیم.

۸۰درصد تولیدات فرش باید با طراحی و رنگ مدرن و حدود ۲۰ درصد به صورت سنتی بافته شود

عظیم زاده تاکید کرد: در عرضه فرش باید نسبت به تقاضای جهانی اقدام کنیم بر اساس تجربیات اندوخته و حضور میدانی در بازارهای مختلف جهانی در واقع حدود ۸۰درصد تولیدات این صنعت با طراحی و رنگ مدرن و حدود ۲۰ درصد به صورت سنتی باید بافته شود تا بازارهای جهانی را در اختیار داشته باشیم.

وی یادآور شد: بر این اساس قالی بافان، طراحان، رنگرزان، صادرکنندگان و دست اندرکاران فرش باید آموزش های لازم را ببینند و با نوع تقاضا و سلیقه بازارهای بین المللی آشنا شوند و در آن راستا تولیدات خود را پیش ببرند.

وی ادامه داد: تولید اصلی کلان شهر تبریز فرش است و یک نام تجاری جهانی محسوب می شود بر این اساس باید فعالان این عرصه در صادرات با تقاضای جهانی آگاهی و آشنایی داشته باشند اما هنوز فرش تبریز و ایران بر اساس همان طرح ها و رنگ های سنتی ۱۰۰ سال پیش بافته می شود و این ضعف صنعت بافندگان و صادرکنندگان فرش کشور است.

این صادرکننده فرش تبریزی گفت: برند عظیم زاده تنها نام تجاری ثبت شده ایران در ژنو است و برای نخستین بار فرش بیش از ۱۰۰ متری توسط ۲۳۰نفر در هفت سال بافته شده که در تبریز با حضور رییس جمهوری رونمایی شد.

۳۰درصد تولیدات فرش تبریز باید نسبت به تقاضای جهانی تولید شود

عظیم زاده افزود: ۳۰درصد تولیدات فرش تبریز نیز باید نسبت به تقاضای جهانی تولید شود، بافت فرش سنتی به سمت قالی بافی مدرن حرکت کند، این نوع فرش ها از سه تا هفت رنگ تشکیل شده و از تنوع رنگ و طراحی ساده تری برخوردار است.

وی همچنین با اشاره به تحریم های ظالمانه و شرایط کرونایی گفت: بعد از کرونا بازار فرش ایران و فرش تبریز از رونق برخوردار خواهد شد چون افزایش قیمت در بسیاری از حوزه ها حتی تا ۱۰ برابر نیز می رسد اما در صنعت فرش تا ۳برابر افزایش یافته که این موضوع فروش فرشمان در بازارهای جهانی را تقویت می کند.

وی تاکید کرد: البته تحریم کنندگان فرش ایران خودشان ضرر کردند و قیمت فرش تبریز در بازارهای این کشور را افزایش یافت بعد از رفع تحریم، بازار این کشورها متعلق به ایران خواهد شد.

این صادرکننده و تولید کننده نمونه کشور همچنین گفت: باید تولید کننده را حمایت کنیم بر این اساس اگر صادرات تقویت شود خود به خود این صنعت تقویت می شود البته در پنج سال گذشته فروش فرش در داخل کشور بالاترین حجم را به خود اختصاص داده ولی این بازار به هر حال اشباع می شود به هر صورت باید به فکر بازارهای جهانی باشیم.

وی افزود: ولی با این حال کارت صادرکنندگان از ۲هزار و ۴۵۰ عدد در سال های گذشته اکنون به زیر ۱۰۰ کارت صادرکننده کاهش یافته که کاهش تجار فرش به طور محسوس کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: صادرکنندگان سرداران اقتصادی کشور هستند بر این اساس اگر توپ و میدان را در اختیار داشته باشیم گلزنان خوبی به دروازه های جهانی هستیم و می توانیم اقتصاد کشور را دچار تحول کنیم، فرش ایران به لحاظ کیفی در رده اول دنیا است ولی باید این جایگاه را مسوولان حفظ کنند.

عظیم زاده همچنین با اشاره مجدد به جایگاه فرش تبریز در بازارهای جهانی گفت: فرش ایران در دنیا با فرش تبریز شناخته می شود و تبریز پایتخت فرش است بر این اساس بازار مظفریه و بازار فرش تبریز به سمت فرش های مدرن با رنگ و طرح جدید حرکت کند.

وی ویژگی های فرش مدرن را در نوع طراحی، رنگ و سایز آن دانست و اظهار کرد: تنوع رنگ پایین و طراحی ساده آن بافت فرش مدرن را برای بافندگان فرش تبریز تسهیل و راه صادرات را در بازارهای جهانی برای آنان هموار می کند.

صادر کننده نمونه کشور یادآور شد: برای هموار شدن راه صادرات و کاهش مشکلات بافندگان و فعالان عرصه فرش باید اتحادیه تولیدکنندگان و فرش فروشان بازوی هم باشند.

عظیم زاده با ابراز تاسف از اینکه ۷۳ اتحادیه در تبریز فعالیت می کنند اما باشگاه ورزشی برای این قشر وجود ندارد، گفت: یکی از اقدامات برای پیشرفت در عرصه تجارت سلامت جسمی و روانی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس