ضرورت ادغام موضوع مخاطرات اقلیمی و بلایا در برنامه‌های توسعه


ضرورت ادغام موضوع مخاطرات اقلیمی و بلایا در برنامه‌های توسعه

تهران- ایرنا- معاون سازمان برنامه و بودجه در پنجمین نشست شورای حکام مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) گفت: جمهوری اسلامی ایران فرایند جامعی را برای یکپارچه‌سازی ارزیابی و کاهش ریسک بلایا در برنامه‌های توسعه ملی خود آغاز کرده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سازمان برنامه و بودجه، پنجمین نشست شورای حکام مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (اپدیم) با حضور «سیدحمید پورمحمدی»، معاون اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه،خانم «آرمیدا سالسیا آلیسجابانا»، معاون دبیرکل سازمان ملل و دبیر اجرایی «اسکاپ» بصورت مجازی در سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد.

سید حمید پورمحمدی، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، به عنوان کشور میزبان اپدیم، در این جلسه سخنرانی کرد.

وی با تاکید بر تعهد مُحکم منطقه آسیا و اقیانوسیه در غلبه بر چالش‌های مشترک اکنون و آینده، از جمله کاهش و تاب‌آوری موثر و کارآمد در برابر بلایا گفت: همزمانی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، تغییرات اقلیمی و مخاطرات طبیعی بار دیگر به ما آسیب پذیری‌های مشترک در منطقه آسیا و اقیانوسیه و اقدامات فوری برای مقابله با بحران را هشدار داد. این چالش‌ها همگی یادآور این واقعیت است که مخاطرات طبیعی فاقد گذرنامه بوده و هیچ مرزی را به رسمیت نمی‌شناسند. لذا در این زمینه هیچ کشوری مصون و هیچ منطقه‌ای ایمن نیست.

پور محمدی ضمن اشاره به ضرورت افزایش همکاری و مشارکت در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در مبارزه با بلایای طبیعی افزود: به طور کلی، بر این امر اتفاق نظر وجود دارد که ایجاد تاب‌آوری در برابر مخاطرات طبیعی در منطقه آسیا و اقیانوسیه یک موضوع لوکس نیست، بلکه یک ضرورت است و این موضوع مهم را می‌توان از طریق اتخاذ سیاست‌های صحیح و اقدامات عملی معین مانند حصول اطمینان از حمایت ساختاری، تضمین حمایت مالی و برنامه ریزی برای واکنش اضطراری در مدیریت بحران بدست آورد.

معاون اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: به تازگی با امضای توافق‌نامه اداری و مالی میان دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد و در پی اعطای مجوز رسمی توسط دفتر استاندارد امنیت و ایمنی سازمان ملل برای مقر اپدیم (ساختمان سپند)، آخرین مراحل لازم برای عملیاتی‌سازی این مرکز نیز با موفقیت انجام شد.

وی اضافه کرد: این عزم راسخ برای همکاری نزدیک، به رغم تحریم‌های شدید یکجانبه به منظور اعمال به اصطلاح «فشار حداکثری» بر مردم ایران طی چند سال گذشته، که مصداق بارز بی عدالتی و نابرابری بوده، مستحکم‌تر شده است.

پورمحمدی عنوان داشت: در راستای توصیه اسکاپ به کشورهای عضو برای تسهیل در خصوص ادغام و یکپارچگی مخاطرات اقلیمی و بلایا در فرآیندهای برنامه ریزی توسعه، سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی ایران فرایند جامعی را برای یکپارچه‌سازی ارزیابی و کاهش ریسک بلایا در برنامه‌های توسعه ملی خود آغاز کرده است. این مهم به ویژه در هفتمین برنامه پنج ساله توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه، سازمان برنامه و بودجه، به عنوان مرجعیت ملی اسکاپ در ایران، در تاریخ ۱۴ و ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ کارگاه مجازی «تلفیق کاهش ریسک بلایا در برنامه های توسعه» را با همکاری اپدیم و با حمایت بنیاد تحقیقاتی «چیما» برگزار کرد، ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن درک رسالت بسیار مهم اپدیم در منطقه، متعهد است که حداکثر حمایت و پشتیبانی خود را از اپدیم برای دستیابی اهداف مشترک‌مان، مطابق با توسعه پایدار و چارچوب توافق «سندای» برای کاهش ریسک بلایا به عمل آورد.

معاون سازمان برنامه و بودجه در پایان گفت: از هرگونه دیدگاه، نظر، پیشنهاد یا مساعدت از سوی کشورهای عضو و ناظر اپدیم و اسکاپ در راستای کمک به انجام مأموریت اپدیم از طریق همکاری‌های منطقه‌ای فزاینده به گرمی استقبال می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس