70 درصد از بودجه دهیاری ها در زمان دولت روحانی اختصاص یافت


70 درصد از  بودجه دهیاری ها در زمان دولت روحانی اختصاص یافت

اصفهان – ایرنا - مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان گفت: از صددرصد بودجه اختصاص یافته به دهیاری ها در زمان دولت قبلی و فعلی، 70 درصد آن در زمان دولت آقای روحانی تخصیص داده شد.

به گزارش ایرنا، علی رحمانی روز سه‌شنبه در جلسه شوراهای اسلامی استان اصفهان افزود: با وجود تبلیغات منفی، ۸۰ درصد از افزایش بودجه دهیاری ها نیز در زمان دولت فعلی اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: جمعیت روستایی استان اصفهان ۱۲ درصد و کشور ۲۶ درصد است و ارزش افزوده‌ای که بعنوان بودجه به حساب دهیاری‌ها واریز می‌شود ۳ درصد از ۹ درصد است که ۷۰ درصد این ۳ درصد به حساب شهرها و ۳۰ درصد به حساب روستاها می‌رود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان تصریح کرد: در مجموع بودجه خوبی به شوراهای اسلامی استان تخصیص داده شده است.

وی یادآور شد: اکنون بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نقطه جغرافیایی در استان وجود دارد که حدود هزار و ۴۰۰ نقطه آن دارای سکنه است و تا این لحظه ۸۵۰ روستای استان واجد دهیاری هستند.

رحمانی با بیان اینکه بودجه روستاها از محل ارزش افزوده و درآمدهای محلی تامین می‌شود، گفت: بیش از ۶۰ درصد از روستاهای استان، جمعیت کمی در حد ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر دارند.

وی با اشاره به روند رشد جمعیت روستاها گفت: در زمان حاضر پنج شهرستان استان با روند مهاجرت معکوس و افزایش جمعیت روستایی مواجهند.

رحمانی، این مهم را در راستای توسعه زیرساخت های روستایی در ابعاد مختلف فرهنگی مانند خانه ورزش، خانه قرآن، خانه فرهنگ و دیگر موارد عنوان کرد و گفت: هرچند دهیاری ها در زمره دستگاه اجرایی شناخته نشده اند ولی در ساختار اداری کشور جزو رده حاکمیتی محسوب می شوند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان با اشاره به پیگیری استانداری برای آموزش الکترونیک در روستاها گفت: اگر قرار است روستاها جذاب شوند لازمه این کار ارایه آموزش الکترونیکی است.

وی همچنین با اشاره به توزیع مطلوب تسهیلات در روستاها گفت: در سه ماهه اخیر ۱۷ میلیارد تومان وام گره‌گشایی ۵ تا ۲۰ میلیون تومانی بین نیازمندان توزیع شده است.

رحمانی یادآور شد: وام ۴ درصدی و تسهیلات ارزان قیمت ۱۲ درصد و ۸ درصد نیز در روستاها پرداخت شده بطوریکه در سه سال اخیر حدود ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان معرفی شده از سوی حوزه دفاتر روستایی تخصیص یافته و ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان نیز از طرف دستگاه های دیگر برای سرمایه گذاران روستایی اختصاص داده و جذب شده که این مهم رونق اشتغالزایی در روستاها را به همراه داشته است.

وی با اشاره به مقوله روستاهای گردشگری گفت: اکنون ۲۵ روستای گردشگری در استان اصفهان ثبت شده است و ثبت یکصد روستای دیگر نیز در دستور کار قرار دارد تا بتوانند با اختصاص تسهیلات به رونق اقتصاد روستاها کمک شود.

رحمانی با اشاره به وجود حدود ۴۰۰ خانه روستایی بومگردی در استان گفت: در این راستا استان ما رتبه نخست را از نظر تعداد خانه‌های بومگردی کشور دارد.

وی همچنین تاکید کرد: رییسان شوراهای اسلامی روستاها باید به تدوین برنامه پنج ساله روستاهایا خود همت گمارند تا چشم‌انداز آتی روستاها از هم اکنون مشخص و تبیین شود.

وی داشتن انگیزه، سطح سواد و مدرک تحصیلی را یکی از ملزومات برای عضویت در شوراهای اسلامی دانست و گفت: این مهم باید بعنوان مطالبه عمومی در روستاها تلقی شود.

مدیرکل امورروستایی و شوراهای استانداری اصفهان با اشاره به تبلیغات برخی نمایندگان در روستاها مبنی بر تبدیل روستا به شهر تاکید کرد:

شهری شدن هیچ کمکی به مردم روستاها نمی کند خیلی از روستاهای بهتر از شهرها بودجه می‌گیرند و اداره می‌شوند.

به گزارش ایرنا، جلسه رییسان شوراهای اسلامی شهر و روستای استان بصورت محدود و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و با هدف بررسی مشکلات و نیازهای روستاها بدون مصوبه در تالار شهروند اصفهان برگزار شد.

استان افزون‌ بر پنج میلیون نفری اصفهان دارای ۱۰۸ شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستا و آبادی با جمعیت نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر است.

نزدیک به ۹۰۰ روستای این استان بیش از ۲۰ خانوار دارد.

بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر در استان اصفهان عضو شوراهای شهر هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | هدیه عجیب مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی؛ چسب بزن بشین!