شناسایی عوامل مهاجرت، لازمه توسعه روستاهاست


شناسایی عوامل مهاجرت، لازمه توسعه روستاهاست

اصفهان– ایرنا – رییس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: لازمه توسعه و رونق روستاها و ممانعت از مهاجرت روستاییان به شهرها، شناسایی و حذف عوامل موثر در این زمینه است.

به گزارش ایرنا، عبدالله کیانی روز شنبه در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان در تالار شهروند این شهر افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، نخستین عامل مهاجرت از روستاها به شهرها، هزینه‌کردن درآمدهای نفتی در راه توسعه و ایجاد جذابیت کاذب در شهرها و مغفول ماندن از روستاها بوده است.

وی، دومین عامل را وضعیت بدمعیشتی در روستاها دانست و گفت: نبود امکانات و فقر روزافزون روستایی باعث شده تا روستاییان به امید پیدا کردن فرصت شغلی بهتر، روستاها را رها و با هدف دستیابی به زندگی بهتر، حاشیه‌نشین شهرها شوند.

رییس شورای اسلامی اصفهان با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه سنتی به روستاها افزود: بر این اساس باید به روستاها کمک شود تا روند توسعه و جایگاه واقعی خود را پیدا کنند و نقش و مسوولیت بیشتری را در روند توسعه خویش بپذیرند.

وی راهکارهای توسعه روستایی و افزایش نقش روستاها در این زمینه را شامل ۹ گام مهم برشمرد و گفت: گام اول و دوم توسعه، مشارکت روستاییان در برنامه‌ریزی و اجرای طرح ها و آموزش و ترویج مسائل فنی، کشاورزی و فرهنگی به آنهاست.

کیانی، اصلاح روش آبیاری، کمک به توسعه تعاونی‌های روستایی، اعطای کمک مالی، یارانه و تسهیلات بانکی و توسعه صنایع روستایی و دستی، توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی، تغییرات ساختاری و نهادی در مدیریت‌ و برنامه‌ریزی‌ و کنترل و ارزیابی مداوم برنامه‌های توسعه را از دیگر گام های مهم در رونق روستاها و ممانعت از مهاجرت به شهرها برشمرد.

ضرورت باورمندی مسوولان به شوراها

رییس شورای اسلامی شهر استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: شوراها بعد از ۲۲ سال در شهرها و روستاها به بلوغ رسیده‌اند و باید بیش از پیش جدی گرفته شوند و از سوی مسوولان باور شوند.

علیرضا نصر اصفهانی افزود: در این راستا باید مسوولان به شوراها تفویض اختیار دهند و به آنها اطمینان کنند و به این باور برسند که شوراها در این مدت نه تنها آسیبی نزدند بلکه کمک حال دولت و نمایندگان مجلس بودند.

وی با اشاره به کارآمدی روز به روز شوراها و پیشرانی آنها در کارهای مردم گفت: با این وجود همچنان گرفتار مدیریت متمرکز هستیم.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر مشکلات مشترک شوراها گفت: اکنون مساله زاینده‌رود، آب، خشکسالی و آلودگی هوا مشکل مشترک بسیاری از شهرها و روستاهای اصفهان است و بر این اساس باید با همفکری، هم‌افزایی و وحدت به فکر رفع آن باشیم.

به گزارش ایرنا، جلسه رییسان شوراهای اسلامی شهر و روستای استان بصورت محدود و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و با هدف بررسی مشکلات و نیازهای روستاها بدون مصوبه در تالار شهروند اصفهان برگزار شد.

استان افزون‌ بر پنج میلیون نفری اصفهان دارای ۱۰۸ شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستا و آبادی با جمعیت نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر است.

نزدیک به ۹۰۰ روستای این استان بیش از ۲۰ خانوار دارد.

بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر در استان اصفهان عضو شوراهای شهر هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...