حدود 8.6 درصد دانش‌آموزان فارس چاق هستند


حدود 8.6 درصد دانش‌آموزان فارس چاق هستند

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با مطلوب دانستن روند اجرای طرح کوچ در این استان، اعلام کرد که به استناد نتایج آماری حدود 8.6 درصد از دانش‌آموزان فارس چاق هستند.

فرهاد اسماعیلی سه‌شنبه هفتم بهمن در جلسه شورای آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه در قالب طرح "کوچ" تاکنون وضعیت قد و وزن ۷۸۵ هزار دانش‌آموز یعنی حدود ۹۰ درصد جمعیت دانش‌آموزی فارس اندازه گیری شده است، خاطرنشان کرد که برابر آمارها، دانش‌آموزان دختر از تناسب قد و وزنی بهتری نسبت به پسران برخوردار هستند.

اسماعیلی افزود: طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان یا طرح "کوچ"، از نظر دستگاه‌های مختلف طرحی بسیار مهم ارزیابی شده است، یکی از تاثیرات این طرح را شناسایی دانش‌آموزان مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر و تسهیل روند کنترل و مهار این بیماری در جمعیت دانش‌آموزی دانست.

او گفت: خوشبختانه معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در راستای ارتقاء سطح سلامت دانش آموزان و با بهره مندی از ظرفیت معلمان تربیت بدنی و مراقبین سلامت، برنامه هایی مفرح و شاد پیشگیرانه‌ای از قبیل المپیاد ورزشی درون مدرسه ای، مدرسه پویا، ورزش صبحگاهی، آموزش تغذیه سالم و طرح مکمل یاری با قرص آهن و ویتامین دی را اجرا کرده و زمینه ساز توسعه سلامت جسمانی جمعیت هدف شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس توضیح داد: براساس آمارهای حاصل از اجرای طرح "کوچ" در فارس، ۱۷.۵ درصد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن بوده و ۸.۶ درصد چاق هستند و از طرفی ۴.۰۵ درصد لاغر و ۲.۲ درصد مواجه به کمبود وزن بوده‌اند.

اسماعیلی با بیان اینکه براساس این آمارها وضعیت دانش‌آموزان فارس در مقایسه با میانگین کشوری، بهتر است، گفت: ترویج سبک زندگی فعال و سالم و ترغیب دانش آموزان برای داشتن وزن متناسب، ارتقا سطح آگاهی و دانش ذینفعان به ویژه مدیران، معلمان، دانش آموزان و والدین و مشارکت آنان در پیشگیری از اضافه وزن و چاقی دانش آموزان و افزایش حمایت ملی، حاکمیتی و مشارکت در اجرای طرح از اهداف کیفی طرح کوچ است.

وی گفت: افزایش آگاهی ۵۰ درصد والدین در مورد سبک زندگی سالم و فعال و افزایش آگاهی ۱۰۰ درصد دانش آموزان در مورد سبک زندگی سالم و تغییر الگوی تغذیه دانش آموزان به میزان ۱۵ درصد، افرایش دانش آموزانی که ۳۰ دقیقه در روز ورزش می‌کنند به میزان ۵ درصد و کاهش دانش آموزان دارای اضافه وزن به میزان ۳ درصد در سال تحصیلی آتی از اهداف کمی اجرای این طرح در مدارس تعیین شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه دانش‌آموزان دختر و پسر دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول و دوم گروه هدف این طرح هستند، گفت: براساس جمع بندی پایانی در زمینه مقایسه شاخص توده بدنی به تفکیک شهرستان ها، در شهرستان‌های کمتر توسعه یافته با بیشترین موارد دانش‌آموز خیلی لاغر و لاغر، و کمترین موارد دانش‌آموز چاق مواجه هستیم. اما در شهرستان‌های توسعه یافته‌تر و دارای تراکم جمعیتی بالا، بیشترین تعداد دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاق و کمترین میزان دانش آموزان خیلی لاغر و لاغر، دیده شده است.

وی توضیح داد: رواج زندگی ماشینی، آپارتمان نشینی، یکجا نشینی، کمبود فعالیت بدنی، شیوع ویروس کرونا در شهرستان های برخوردار و رعایت نکردن اصول تغذیه ای مناسب در ایجاد اضافه وزن و چاقی در دانش آموزان تأثیرگذار است؛ البته با گردآوری گزارش آماری به تفکیک شهرستان‌ها و مناطق و مدارس برنامه های ویژه‌ای برای کنترل وزن دانش‌آموزان اجرا خواهد شد.

اسماعیلی همچنین یادآور شد: در جلسه گذشته شورای آموزش و پرورش فارس مصوبه‌ای در خصوص همکاری دستگاه‌های اجرایی استان برای شناسایی و جذب افراد بازمانده از تحصیل که بیشترین آنها در دوره ابتدایی است، داشتیم که محل اعتبار این طرح هنوز مشخص نشده و لازم است رئیس سازمان برنامه و بودجه فارس محل بودجه این طرح را مشخص کند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس اضافه کرد: خوشبختانه ۲ مصوبه برای احداث اردوگاه داشتیم که مکاتبات لازم برای اجرای این پروژه‌ها در ناحیه ۲ شیراز و شهرستان سرچهان، انجام شده و به زودی اقدامات اجرایی برای ساخت این اردوگاه‌ها آغاز می‌شود.

حدود 8.6 درصد دانش‌آموزان فارس چاق هستند

چاقی دانش‌آموزان پدیده‌ای جامعه محور است

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس نیز در این جلسه گفت: شورای آموزش و پرورش استان ها به بررسی نیازها و برنامه ریزی برای پیشبرد اهداف آموزشی و تعلیم وتربیت آینده سازان می پردازد.

کیوان نیازی با بیان اینکه شورای آموزش و پرورش بستری مهم است که از آن در مسیر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت و کمک به دانش آموزان بهره برد، افزود: در این راستا تشکیل گروهی برای کارشناسی و رصد مصوبات شورای آموزش و پرورش بسیار مهم است تا حتما مصوبات پی گیری و نظارت شود.

نیازی با تاکید به لزوم استفاده همه ادارات از دولت الکترونیک و پرهیز از کاغذ بازی، گفت: باید کاغذ از چرخه ادارات خارج و همه ادارت به دولت الکترونیک بپیونند این امر منجر به کاهش هزینه ها، هدر رفت زمان،کندی در روند امور و در نهایت کاهش بهره وری اداری و تسهیل در پاسخ گویی به مراجعین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد دانش آموزان دچار معضل چاقی هستند، گفت: در واقع چاقی دانش آموزان پدیده‌ای جامعه محور است که همه اقشار جامعه به نوعی با آن درگیر هستند و طی گزارش سیستمی آموزش و پرورش ما داده هایی را در این زمینه دریافت کرده ایم.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس افزود: در زمینه معظل چاقی در جامعه تفاهم نامه ای بین بهزیستی، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، وزارت بهداشت، شهرداری، صدا و سیما، ورزش و جوانان و کمیته امداد بسته شده که مسئولیت آن به عهده علوم پزشکی است.

نیازی با تاکید بر لزوم هم افزایی در رفع معظل چاقی جامعه گفت: از آنجا که ۱۸ تا ۲۰ درصد افراد جامعه دانش آموز هستند لذا در واقع مسئولیت یک پنجم جامعه در این زمینه به آموزش و پرورش داده شده است که باید همه دست به دست هم دهیم تا این مشکل هر چه زودتر از جامعه رخت بربندد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...