کارمانیا EK1 و سودای اولین خودروی الکتریکی بازار ایران


کارمانیا EK1 و سودای اولین خودروی الکتریکی بازار ایران

شرکت کارمانیا که خود را با محصولات BYD در ایران معروف کرد این بار پروژه‌ای جدید را با هدف تبدیل شدن به نخستین خودروساز الکتریکی کشور آغاز کرده است. خودروی EK1 به‌عنوان اولین خودروی تمام الکتریکی کشور، قرار است از بهار سال 1400 وارد جاده‌های کشور شود. معرفی کارمانیا EK1 درواقع محصولی از شرکت چینی … The post کارمانیا EK1 و سودای اولین خودروی...

شرکت کارمانیا که خود را با محصولات BYD در ایران معروف کرد این بار پروژه‌ای جدید را با هدف تبدیل شدن به نخستین خودروساز الکتریکی کشور آغاز کرده است. خودروی EK1 به‌عنوان اولین خودروی تمام الکتریکی کشور، قرار است از بهار سال ۱۴۰۰ وارد جاده‌های کشور شود.

کارمانیا EK1 و سودای اولین خودروی الکتریکی بازار ایران

معرفی

کارمانیا EK1 درواقع محصولی از شرکت چینی سودا با نام SA10 است. یک شرکت تازه کار و ناشناخته که تازه در سال ۲۰۱۹ تولید خودرو را آغاز کرده است. البته سابقه تأسیس این شرکت به یک دهه قبل برمی‌گردد. اینکه چرا خودروسازان کشورمان به سراغ مهجورترین و ناشناخته‌ترین برندها می‌روند نیز جای سؤال دارد.

سودا SA01 به‌عنوان خودرویی الکتریکی و بسیار ارزان‌قیمت حتی وارد بازار اروپا هم شده است. این خودرو با احتساب یارانه‌های دولتی با قیمت ۱۰۳۹۰ یورو در آلمان به فروش می‌رسد که قیمتی بسیار اغواگر برای یک خودروی الکتریکی نو است.

طراحی

طراحی EK1 عجیب به نظر می‌رسد. نه از بابت اینکه خودرویی معمولی و ارزان قیمت به چشم می‌آید یا اینکه متمایز و منحصربه‌فرد نیست. درواقع این خودرو الکتریکی بودن خود را جار نمی‌زند. نمای جلو و عقب شامل چراغ‌ها، جلوپنجره، سپر جلو و درب موتور روان و قابل پذیرش‌اند اما بدترین قسمت، ستون‌های دو قسمتی A می‌باشند که انگار از یک خودروی MPV به این سدان چسبانده شده‌اند و علاوه بر اینکه در چنین کلاسی مرسوم نیستند، باعث افزایش نقاط کور و محدودیت دید هم می‌شوند. نمای پشتی هم باریک و بلند بوده و انگار یک صندوق را اجباراً به یه هاچ‌بک اضافه کرده‌اند.

کارمانیا EK1 و سودای اولین خودروی الکتریکی بازار ایران

برای شارژ باید قسمت میانی جلوپنجره را باز نمایید که تقریباً محلی ایده آل محسوب می‌شود. ابعاد خودرو هم کاملاً جمع و جور بوده و با طول ۴۴۱ و عرض ۱۷۳ و فاصله بین دو محور ۲۵۰ سانتی‌متری خود، توقع بالایی برای فضای داخلی جادار به جا نمی‌گذارد.

کابین

طراحی داخلی تحت تأثیر دو نمایشگر دیجیتالی یکی در پشت آمپر و یکی هم در کنسول میانی قرار دارد. استفاده از یک دسته دنده بلند غیر مرسوم برای خودروهای برقی، رنگ تیره کابین و پلاستیک‌های کم کیفیت از نکات منفی کابین این خودرو هستند. برای افراد بلندقد نیز کمبود فضای سر و زانو محسوس خواهد بود.

کارمانیا EK1 و سودای اولین خودروی الکتریکی بازار ایران

مشخصات فنی

پیشرانه الکتریکی این خودرو ۸۰ کیلووات یا ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که به‌طور مستقیم به محور و چرخ‌های جلو ارسال می‌شود. هرچند شتاب این مدل اعلام نشده اما بیشینه سرعتان تنها ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد. در مورد پلتفرم این خودرو اطلاعات دقیقی موجود نیست.

کارمانیا EK1 و سودای اولین خودروی الکتریکی بازار ایران

ایمنی

تست‌های ایمنی این خودرو در اروپا خجالت‌آور و فاجعه‌بار عنوان شده‌اند. نداشتن امکانات ایمنی به‌روز، عدم موفقیت در تست کلاسیک تعادل با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت، خط ترمز طولانی ۴۲ متری برای ترمزگیری از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، صدمه جدی سرنشینان در تصادف با سرعت ۶۴ کیلومتر و دفرمه شدن خطرناک ستون‌ها و سقف و عدم باز شدن درب‌ها بعد از تصادف باعث شده تا ایمنی این خودرو را حداقل ۲۰ سال عقب‌تر از وضعیت فعلی بدانند. برخی رسانه‌های آلمانی از قانون‌گذاران برای ایجاد شکاف قانونی که منجر به واردات چنین خودرویی به اروپا شده انتقاد کرده‌اند.

کارمانیا EK1 و سودای اولین خودروی الکتریکی بازار ایران

باتری‌های این خودرو از نوع نیکل کبالت منگنز و با ظرفیت ۴۴.۵ کیلووات ساعت می‌باشد که بنا به ادعای تولیدکننده قابلیت ۲۳۰۰ بار شارژ و یا حدود ۷۰۰ هزار کیلومتر عمر مفید را دارد. هر بار شارژ باتری با شارژرهای خانگی ۱۶ آمپری بین ۶ تا ۸ ساعت زمان نیاز دارد درحالی‌که با شارژرهای سریع سه فاز ۳۸۰ ولتی، این زمان تنها ۴۵ تا ۶۰ دقیقه خواهد بود.

کارمانیا EK1 و سودای اولین خودروی الکتریکی بازار ایران

کارمانیا برد این خودرو را در جاده ۳۷۰ کیلومتر و در شهر ۳۰۵ کیلومتر اعلام کرده است که منطقی و خوب به نظر مکی رسد. درحالی‌که رسانه‌های آلمانی در تست این مدل برد ۲۰۰ کیلومتری و زمان شارژ بسیار طولانی را از نکات منفیان ذکر کرده‌اند. (منبع: ADAC)

به گفته کارمانیا، این خودروی برقی نسبت به یک خودروی بنزینی مشابه تا ۹۴ درصد هزینه کمتری دارد. کارمانیا همچنین این خودرو را به مدت ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی می‌نماید درحالی‌که گارانتی باتریان ۸ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر می‌باشد.

تجهیزات و امکانات

کارمانیا برای این خودرو فهرستی مختصر از تجهیزات را ارائه کرده است. فرمان برقی، دوربین عقب، سیستم اطلاعات و سرگرمی لمسی همراه با GPS، دو ایربگ، سنسورهای پارک و تهویه مطبوع دستی از مهمترین تجهیزات EK1 می‌باشند.

قیمت و رقبا

قیمت سودا SA01 از ۱۷۲۰۰ تا ۱۸ هزار دلار اعلام شده و البته همان‌گونه که گفتیم، قیمت آن با اعمال مشوق‌های مالیاتی در اروپا حدود ۱۰ هزار یورو است. اینکه این خودرو در بازار ایران چگونه قیمت‌گذاری می‌شود می‌تواند تأثیر بالایی روی موفقیتان بگذارد. درواقع تنها نکته مثبتان برای خریداران آن، قیمت مناسبان است که اگر در ایران نادیده گرفته شود، باعث شکست آن خواهد شد.

کارمانیا EK1 فعلاً رقیبی در بازار ایران روبروی خود نمی‌بیند اما در صورت ورود سایر بازیگران به این عرصه، راه دشواری پیش رو خواهد داشت. به‌عنوان مثال خودروی تارا، ظاهراً با یک نسخه الکتریکی نیز ارائه می‌شود. البته توصیه می‌کنیم که سایر مونتاژکاران عزیز در انتخاب خودروی الکتریکی برای سبد تولیدات خود، دقت بیشتری مبذول نمایند.

[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پیش بینی سود پتروشیمی بوعلی سینا در سال 1403/ بوعلی در سال 1402 چقدر سود ساخت؟