مقابله با خشونت علیه زنان با تصویب قانون حفظ کرامت و حمایت از امنیت زنان در مجلس


مقابله با خشونت علیه زنان با تصویب قانون حفظ کرامت و حمایت از امنیت زنان در مجلس

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به تصویب لایحه حفظ کرامت و حمایت از امنیت زنان در برابر خشونت در دولت، گفت: این لایحه مهم تمام ابعاد خشونت، چه خشونت خانگی و چه خشونت در جامعه علیه زنان را پیش بینی کرده و امیدواریم مجلس در اولین فرصت به این لایحه بسیار مهم رسیدگی کند.

معصومه ابتکار در حاشیه مراسم افتتاح مرکز توانمندسازی بانو امامی در منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان که عصر امروز (سه شنبه_۷ بهمن ماه) برگزار شد، اظهار کرد: تسهیلات پایدار برای روستا و تسهیلات فراگیر برای شهرها که دولت به ویژه از سال ۹۸ پیش بینی و اجرایی کرده، در زمینه توانمندسازی زنان بسیار راهگشا بوده و براساس آماری که داریم بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، به طوری که حدود ۴۰ درصد این تسهیلات را زنان دریافت کرده اند.

وی با اشاره به افتتاح مرکز توانمندسازی بانوان از سوی شهرداری اصفهان، گفت: پیش از این نیز از طرحی در مرکز فنی حرفه ای اصفهان بازدید کردم که طرح مشترک با معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده است که توان افزایی زنان سرپرست خانوار را دنبال می کند و موضوع آن نیز آموزش و مهارت فضایی بانوان است.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده خاطرنشان کرد: آموزش مهارت های کلی از جمله مهارت های زندگی تا مهارت های حرفه ای و تخصصی و تامین زنجیره ارزش و در نهایت اتصال به بازار و اشتغال پایدار از اهداف اصلی این طرح ها است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در بازاریابی و به ویژه بازاریابی دیجیتال نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و شبکه سازی بازاریابی دیجیتال با همکاری سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی درحال اجراست، گفت: در حال حاضر در بسیاری از نقاط کشور فعالان عرصه‌ کارآفرینی مراکزی پیش بینی می کنند تا بتوان کالاها و خدماتی که زنان تولید می کنند قابل عرضه باشد و در حال رایزنی هستیم که این مراکز در سطح شهرها دایر شوند.

ابتکار با اشاره به تدوین سند ارتقا وضعیت زنان و خانواده، تصریح کرد: تمام مشکلات و آسیب های خانواده، حقوق زنان و همه موضوعات مطرح در این سند دیده شده است، همچنین دستگاه های مختلف مسئولیت های مختلفی دارند که تقسیم کار شده و سازمان بهزیستی و مراکز اورژانس اجتماعی یکی از مسئولیت های اصلی را دارند.

به گزارش ایسنا، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: خوشبختانه قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را داریم که این قانون نقش بسیار مهمی در حمایت از تمام افراد زیر ۱۸ سال ایفا می کند. بنابراین با استناد به این قانون در ارتباط با موضوعاتی مثل کودک همسری می توان اقدام کرد.

وی با بیان اینکه در ارتباط با موضوع خشونت ها در دولت لایحه حفظ کرامت و حمایت از امنیت زنان در برابر خشونت را تصویب کردیم که لایحه مهمی است و تمام ابعاد خشونت چه خشونت خانگی و چه خشونت در جامعه علیه زنان را پیش بینی کرده است، گفت: این لایحه در مجلس در دست بررسی است و انتظار داریم مجلس در اولین فرصت به این لایحه بسیار مهم رسیدگی کند.

ابتکار در پاسخ به ایسنا در مورد اینکه این قوانین تا چه حد می تواند راهگشای حل مشکلات زنان و کودکان در جامعه باشد، گفت: این قوانین قطعا بسیار راهگشا خواهد بود، چراکه تاکنون هیچ قانونی در این ابعاد نداشته ایم، این لایحه مشترک با قوه قضائیه است و قوه قضائیه بسیار هماهنگ با ما در ارتباط با این لایحه است و انتطار داریم در اولین فرصت تصویب شود.

وی با بیان اینکه قانون تقسیم کار کرده و دستگاه های دولتی را مکلف کرده که هر کدام نقش خود را در ارتباط با این موضوع ایفا کنند، تصریح کرد: در این قانون پیش بینی شده شورای راهبری در ارتباط با مسایل خشونت علیه زنان تشکیل شود، همچنین در این قانون پیش بینی شده صندوقی برای زنان خشونت دیده ایجاد شود. در مجموع قانون بسیار پیش رویی است و امیدواریم راهگشا باشد.

وی با تاکید براینکه موضوع فرهنگ و آموزش نیز در این زمینه بسیار راهگشا است، گفت: طرح هایی با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی داریم که مهارت های خوب زیستن را دنبال می کند. مهارت های خوب زیستن می تواند کمک کند خشونت های رفتاری اصلاح شود و افراد یاد بگیرند چطور اختلافات را حل کنند.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده، یکی از مهارت های خوب زیستن را مهارت حل و فصل اختلاف و روابط خوب برشمرد و خاطرنشان کرد: در این راستا طرح ملی گفت و گوی خانواده با همکاری آموزش و پرورش درحال اجراست که این طرح در بین دانش اموزان و اولیا در سطح استان اصفهان نیز به خوبی درحال اجرا است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان های مردم نهاد نیز نقش اصلی را در آموزش و پیشگیری برای کمک به خانواده ها دارند ولی باید دوره های آموزشی تخصصی ببینند، گفت: این کار کاملا تخصصی و حرفه ای است تا سازمان های مردم نهاد در ارتباط با تقویت خانواده و مهارت خشونت در جامعه نقش آفرینی کنند.

مرکز توانمندسازی بانو امامی در زمینی به مساحت ۳۳۵ متر مربع و زیربنای ۱۱۵۰ متر مربع، با هزینه ای بالغ بر ۵۷ میلیارد ریال در منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان به بهره برداری رسید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403