10 درصد از واحدهای اقامتی آذربایجان‌غربی از تسهیلات حمایتی برخوردار شد


10 درصد از واحدهای اقامتی آذربایجان‌غربی از تسهیلات حمایتی برخوردار شد

ارومیه- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون 10 درصد از واحدهای اقامتی استان موفق به دریافت تسهیلات بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا شده است.

"جلیل جباری" روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: ۶۴ درصد از واحدهای اقامتی استان در سامانه کارا- کرونا ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد هنوز بیش از ۵۳ درصد از واحدهای اقامتی با وجود ثبت نام در سامانه موفق به دریافت تسهیلات نشده‌ اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی همچنین به ثبت نام ۶۹ درصد از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان در این سامانه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: از این تعداد نیز ۲۷ درصد موفق به دریافت تسهیلات حمایتی شدند.

جباری اظهار داشت: از اوایل شیوع کرونا از اسفندماه سال گذشته تاکنون به مجموعه فعالان گردشگری اعم از هتل‌دارها، آژانس‌های مسافرتی، واحدهای بوم‌گردی، موسسات آموزشی و راهنمایان گردشگری که به نوعی در این حوزه فعالیت دارند خسارت وارد شده است.

وی افزود: دولت برای حمایت از این صنعت برنامه ‌هایی را ابلاغ کرده است که شامل امهال تسهیلات بانکی، امهال پرداخت حق بیمه و مالیات و امکان استفاده از تسهیلات است که فعالان گردشگری می‌توانند از آن استفاده کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: علاقه‌مندان می‌توانند برای مدیریت این شرایط با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از انجام سفرهای هوشمند به صورت کاملا مدیریت‌ و برنامه‌ریزی شده بهره ببرند.

جباری گفت: سال گذشته، سال خوبی از نظر برنامه‌های توسعه گردشگری در آذربایجان‌غربی بود به طوری که میانگین اشغال هتل‌های استان ۶۰ درصد شد ولی امسال با شیوع کرونا خسارت‌های چشمگیری را در این بخش شاهد بودیم به‌طوری که این میزان به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: هم‌اینک در سطح این استان پنج هزار و ۵۰۰ تخت اقامتی با بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ اتاق اقامتی در درجه‌های مختلف و حدود ۹۳ مرکز اقامتی فعال وجود دارد که سالانه ظرفیت اقامت بیش از یک میلیون نفر مسافر را دارد.

هرچند شیوع ویروس کرونا در آذربایجان‌غربی شیب ملایمی به خود گرفته ولی به نظر می‌رسد لازمه رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب می‌شود که صنعت گردشگری استان همچنان در رکود به سر ببرد.

با توجه به اینکه عمده آمار حضور گردشگران در آذربایجان‌غربی در سفرهای نوروز به ثبت می‌رسد، انتظار می‌رود در صنعت گردشگری این استان در سال آتی نیز روزهای سختی خواهد داشت.

آذربایجان‌غربی دارای بیش از هزار و ۶۰۰ اثر طبیعی و تاریخی ثبت ملی بوده و ۲ اثر تاریخی این استان شامل مجموعه میراث جهانی "تخت سلیمان" تکاب و "قره‌کلیسا" در چالدران در فهرست سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

کاخ موزه باغچه‌جوق، عمارت کلاه‌فرنگی، سه‌گنبد ارومیه، غار سهولان مهاباد، خان‌تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، کلیسای ننه‌مریم ارومیه، قلعه‌بسطام، مسجد سردار، بازار تاریخی ارومیه، خانه انصاری، تپه‌حسنلو، تالاب کانی‌برازان مهاباد و روستای چورس از جمله آثار تاریخی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !