برداشت از منابع زیرزمینی اطراف تالاب نهبندان کاهش می‌یابد


برداشت از منابع زیرزمینی اطراف تالاب نهبندان کاهش می‌یابد

بیرجند - ایرنا - معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: برای مدیریت آب‌های سطحی، طرح لایروبی رودخانه‌های منتهی به تالاب کجی نهبندان را در دستور کار داریم همچنین باید میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی 11 تا 20 درصد کاهش یابد.

سعید سروری روز سه‌شنبه در سومین نشست گروه کاری آمایش سرزمین و محیط زیست استان خراسان جنوبی افزود: مدیریت آب‌های سطحی و برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی در منطقه تالاب کجی نمکزار نهبندان از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اظهار داشت: در چارچوب سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی که نخستین سند مصوب در کشور بود، ۲۶ درصد کاهش منابع آب زیرزمینی منطقه تالاب کجی نهبندان برنامه‌ریزی شده است.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: در منطقه بالادست تالاب یعنی سهل‌آباد، ۷۶ حلقه چاه کشاورزی وجود دارد که حدود ۲۵ میلیون متر مکعب پروانه برداشت آب دارد در حالی که از این چاه‌ها ۲۱ میلیون متر مکعب آب برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: از مجموع چاه‌های کشاورزی این منطقه ۶۴ حلقه به کنتور هوشمند مجهز شده و ۱۲ چاه هنوز کنتور هوشمند ندارد که تا پایان بهمن ماه جاری مجهز به کنتور می‌شوند تا برداشت غیرمجاز و اضافه برداشت نداشته باشیم.

سروری عنوان کرد: در برنامه پنج ساله برای اُفت سفره‌های آب زیرزمینی برنامه‌ریزی شده است تا میزان اُفت کاهش یابد.

وی گفت: براساس مطالعات انجام شده برداشت آب از سفره‌ها در بالادست تالاب کجی نمکزار یعنی روستای سهل‌آباد زیاد است و حجم آب برداشتی باید کم شود.

معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در ۶ ماه نخست امسال ۲۳ روز ناسالم در نهبندان داشتیم افزود: در حوزه سهل‌آباد تعداد روزهای ناسالم بیشتر از این بود چراکه از شادابی جنگل‌های دست کاشت این منطقه کم شده و تالاب رو به نابودی است.

وی عنوان کرد: این منطقه تحت تاثیر بادهای ۱۲۰ روزه سیستان قرار دارد لذا باید مدیریت سفره‌های آب زیرزمینی در اولویت قرار گیرد تا به کانون گرد و غبار تبدیل نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند و مجری طرح محیط زیست هم گفت: تالاب کجی نمکزار از آب‌های سطحی استفاده نمی‌کند و هیچ رودخانه‌ای به آن نمی‌ریزد لذا با اینکه مسیرهای منتهی به تالاب لایروبی یا تسطیح شود مخالف هستیم چون شکل تالاب به عنوان تنها لکه آبی استان به هم می‌ریزد.

الهام یوسفی بیان کرد: متاسفانه مقدار زیادی خاک وارد تالاب شده است لذا با کمترین بارندگی سطح تالاب بالا می‌آید و حالت بشقابی شده و ۱۳.۷ درصد آب نیز تبخیر می‌شود که باید مجدد به حالت کاسه‌ای اجرا شود.

وی اظهار داشت: پروژه‌هایی که در اطراف تالاب اجرا شده از جمله لوله‌کشی گاز توپوگرافی منطقه را خراب کرده است لذا باید از مسیری حرکت کنند که کمترین آب راهه باشد.

مجری طرح محیط زیست تصریح کرد: بیلان آبی در منطقه در حال افزایش و سفره‌های آب زیرزمینی در حال کاهش است که به شرکت آب منطقه‌ای پیشنهاد دادیم ۲۰ درصد برداشت آب از سفره‌ها کاهش یابد و برای این مهم باید چاه‌های کم بازده خریداری و مسدود شود.

وی گفت: ۲ روستای تازه تاسیس برای منطقه تهدید محسوب می‌شوند و چاه‌هایی را حفر کرده‌اند که از آن برداشت آب دارند و این برای منطقه مشکل ایجاد می‌کند.

جلسه گروه کاری آمایش سرزمین و محیط زیست استان ذیل کارگروه امور زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری و شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست به ریاست رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی برگزار شد.

نحوه تخصیص حق آبه زیست محیطی تالاب کجی نمکزار نهبندان، بررسی وضعیت درختان خشکیده سطح شهر بیرجند و بررسی طرح سازگاری و امکان معرفی چند گونه پوشش گیاهی مقاوم به خشکی در شرایط اقلیمی بیرجند از دستور کارهای اصلی این نشست بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل شب قدر | 110 عکس نوشته زیبا برای شب های قدر