تعهد ارزی و افزایش هزینه‌های تولید مشکل اصلی صادرکنندگان سیب است


تعهد ارزی و افزایش هزینه‌های تولید مشکل اصلی صادرکنندگان سیب است

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تعهد ارزی صادرکنندگان و افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید در سال 99،  مشکل اصلی صادرات کنندگان سیب است.

اکبر فتحی در گفت‌وگوی تلویزیونی، ضمن بیان این مطلب افزود: با توجه به افزایش 25 درصدی تولید سیب در سالجاری نسبت به سال 98، اگر میزان صادرات سیب در سال 99 برابر با سال گذشته نیز باشد، به ناچار باز هم مقدار بیشتری از محصول تولیدی در سردخانه‌ها ذخیره و نگهداری خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل اساسی در زمینه صادرات سیب، تعهد ارزی صادرکنندگان است که طبق این مصوبه، صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را به کشور باز گردانند، که این موضوع موجب می‌شود، صادرکنندگان رغبت چندانی نسبت به صادرات از خود نشان ندهند.

وی افزود: مشکل دوم، موضوع بازار به ازای بازار است که به واسطه انجام این پروسه در سال 98، تقریبا مشکل خاصی در این خصوص وجود نداشت، به این شکل که به ازای صادرات 1.5 کیلوگرم سیب مجوز واردات یک کیلوگرم موز با تعرفه گمرکی پنج درصد به صادرکنندگان صادر می‌شد و از این طریق انگیزه لازم برای صادرات در صادرکنندگان و واردکنندگان ایجاد می‌شد.

فتخی، گفت: سومین مورد، افزایش هزینه‌های حمل و نقل میوه از شهرستان مراغه، مرند، اهر، میانه و ... به بندرعباس و از طریق بندر به قطر و سپس به کشورهای پاکستان و هند است که به لحاظ بعد مسافت موجبات فساد محصول در طی مسیر را فراهم می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که هزینه‌های تولید در سال 99 با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور از افزایش قابل توجهی برخوردار است، اظهار کرد: با تمام توصیفات و شرایط موجود، باز هم مزیت رقابت با سایر تولیدکنندگان جهان از جمله کشورهای چین، آمریکا و ترکیه که به عنوان قطب‌های تولید سیب در دنیا شناخته می‌شوند، در ایران و به خصوص شهرستان مراغه در آذربایجان شرقی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به این‌که صادرات سیب مراغه به کشور روسیه در سالجاری 85 درصد افزایش داشته ایت، گفت: سیاست‌های جهادکشاورزی در جهت رفع موانع موجود در مسیر صادرات سیب از استان، در دو سطح ملی و استانی متمرکز شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، ادامه داد: در سطح ملی مقام عالی وزارت جهادکشاورزی، معاونت بازرگانی و معاونت باغبانی وزارت متبوع در تلاش هستند تا با ایجاد ارتباط با کشورهای اوراسیا و عقد توافقنامه تجارت آزاد سیب در منطقه ذکر شده را برقرار سازند.

وی اظهار کرد: تعلیق ارائه کارت‌های بازرگانی به کشاورزان که به طور مستقیم از اتاق‌های بازرگانی دریافت و به طور مستقیم نسبت به صادرات اقدام می‌کردند، یکی دیگر از مشکلات پیشرو در این حوزه است که وزارت جهادکشاورزی مصمم است تا این امر را از حالت تعلیق خارج کند؛ هم‌چنین وزارت جهادکشاورزی در تلاش است تا با حذف تعهد ارزی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی، انگیزه لازم در فعالان این حوزه احیا و بیش از پیش تقویت شود.

فتحی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: در آذربایجان شرقی نیز تشکل‌های کشاورزی به طور مستقیم با تجار کشور عراق وارد معامله شده و سعی دارند تا با دعوت از تاجران عراقی و پرداخت تسهیلات به شرکای داخلی از محل صندوق حمایت از بخش کشاورزی، مشکل صادرات سیب از شهرستان‌های مراغه، مرند، میانه و اهر در استان حل و فصل شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان