برخورداری بیش از 2 هزار زن در استان اصفهان از تسهیلات مشاغل خرد


برخورداری بیش از 2 هزار زن در استان اصفهان از تسهیلات مشاغل خرد

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به حمایت از زنان سرپرست خانوار در ارتباط با مشاغل خرد که از مهمترین زمینه های اشتغال است، گفت: 2 هزار و 300 زن در استان اصفهان از تسهیلات قرض الحسنه در این زمینه برخوردار شدند.

معصومه ابتکار در نشستی با بانوان کارآفرین استان اصفهان که عصر امروز (سه شنبه_۷ بهمن ماه) در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: بانوان کارآفرین امروز با همه مشکلات و سختی ها در جنگ اقتصادی مشغول کار و تلاش هستند که از تلاش های بی وقفه و ارزشمند آنها قدردانی می کنم.

وی با بیان اینکه در این نشست باید از بانو خدیجه (س) یاد کنیم که پیش از اسلام، بنیان تجارت حلال را گذاشت و گفت: ایشان پیامبر(ص) را شناخت و یک زن بسیار موفق و ستاره ای بود که می درخشید و پس از خواستگاری از پیامبر(ص) در سن ۲۸ سالگی بنا به روایت معتبر، جزو اولین کسانی بود که اسلام آورد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه حضرت خدیجه (س) مسئولیت اجتماعی خود را شناخت و تمام ثروت خود را به پای نعمت و دعوت از اسلام و تقویت بنیان های محکم اسلام ریخت، افزود: در شرایطی که در حصر اقتصادی در شعب ابی طالب، مشرکین برای خاموش کردن این چراغ تلاش می کردند، به واقع می توانیم بگوییم حضرت خدیجه (س) به شهادت رسید، درحالی که همه چیز خود را در راه این نهضت بیداری صرف کرده بود. خدیجه(س) مادر فاطمه زهرا(س) و الهام بخش برای تمام زنانی است که در کنار فعالیت های خود، تولید و اشتغال‌ را به عنوان یک آرمان دنبال می کنند.

وی با بیان اینکه امروز زنان ایرانی با همه مشکلات مشغول کار و تلاش هستند، گفت: در دولت دوازدهم سعی کرده ایم در موضوع ارتقا زنان و خانواده مبتنی بر دانش و برنامه حرکت کنیم و شاخص های عدالت جنسیتی براساس برنامه توسعه و براساس نگاه عدالت محورانه قرآن کریم تدوین شده که یکی از محورهای آن مشارکت اقتصادی است.

ابتکار ادامه داد: براساس این شاخص ها در سال ۹۷ با مشارکت تمام استانداران کشور، سند ارتقا وضعیت زنان و خانواده را تصویب کردیم که نتیجه محور است. این سند سال گذشته در شورای برنامه ریزی استان اصفهان نیز تصویب شد و یکی از محورهای آن مشارکت اقتصادی و کارآفرینی زنان است.

وی خواستار استمرار فعالیت های کارآفرینی بانوان مبتنی بر این سند شد و افزود: استان اصفهان یکی از استان های پیشرو در زمینه مشارکت اقتصادی است و می تواند پیشگام بسیاری از حرکت ها و الگویی برای کشور باشد.

به گزارش ایسنا، معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده با یادآوری اینکه توان افزایی زنان از مهارت های زندگی تا مهارت های تخصصی را دربر می‌گیرد، تصریح کرد: درحال حاضر دو مجموعه درحال الگوسازی هستند ازجمله مجموعه جهاد دانشگاهی که در زمینه مشاغل خانگی گام برداشته و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفته و حتی به سمت مشاغل دانش بنیان حرکت می کند که بسیار پیشرو و آینده نگر است.

وی با تاکید بر حمایت معاونت امور زنان و خانواده دفتر ریاست جمهوری از طرح های مشاغل خانگی، گفت: در این راستا برای اولین بار استانداردهای مشاغل خانگی تصویب و ابلاغ شد که تا پیش از این وجود نداشت.

ابتکار ادامه داد: در ارتباط با مشاغل خرد که از مهمترین زمینه های اشتغال است نیز از زنان سرپرست خانوار که نیاز مبرم به اشتغال دارند حمایت کردیم و تسهیلاتی به صورت قرض الحسنه در اختیار آن‌ها قرار دادیم که حدود ۲ هزار و ۳۰۰ زن فقط در استان اصفهان از این حمایت ها برخوردار شدند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده همچنین به رایزنی با بانک مرکزی رایزنی اشاره و تصریح کرد: یکی از مشکلات زنان کارآفرین این است که چون دسترسی کمتری به منابع مالی در مقایسه با مردان دارند، امکان وثیقه گذاری برایشان سخت تر است. این گام را از مشاغل خرد شروع کردیم و بانک مرکزی موافقت کرد که زنان برای مشاغل خرد بتوانند از سهام عدالت به عنوان وثیقه استفاده کنند و فرصتی برای حمایت از مشاغل خرد فراهم شد که خوشبختانه زنان کارآفرین نیز از آن استقبال کردند.

وی با بیان اینکه در ارزیابی هایی که در نشست با زنان کارآفرین داشتیم به این نتیجه رسیدیم که زنان کارآفرین دنبال دیده شدن و عرضه فعالیت هایشان هستند، تصریح کرد: از دو سال قبل رقابت زنان کارآفرین را آغاز کردیم و در پورتال معاونت زنان و امور خانواده درگاهی باز کرده ایم که در هر دوره ۲۰ زن با بالاترین آرا انتخاب شده و تسهیلات و حمایت ویژه برایشان درنظر گرفته شود. از استان اصفهان نیز زنان در این رقابت فعالی حضور دارند.

ابتکار به شکل گیری کمپین زنان نسل تحریم اشاره و خاطرنشان کرد: این کمپین نیز در شبکه های اجتماعی مورد استقبال قرار گرفته است و ۲۵۰ نفر از بانوان کارآفرین کلیپ فعالیت خود را منتشر کرده اند و ارتباطات خوبی برقرار شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه افزود: با مجموعه ای از سازمان های مردم نهاد که تخصص کارآفرینی دارند و همینطور مراکز دانشگاهی مشغول همکاری هستیم.

وی با اعلام اینکه اگر اتاق بازرگانی اصفهان پیشنهاد برگزاری استارت آپی به ما بدهد در دو ماه باقی مانده سال اجرا می کنیم، گفت: امکان برگزاری استارت آپ تخصصی با موضوع گردشگری، دانش بنیان یا هر رسته ای به صورت مشترک وجود دارد چون با امکانات مجازی می توان جمعیت بیشتری را پای کار آورد و در انتهای دوره مجازی، دوره های عملی نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کرد.

ابتکار با تاکید براینکه معتقدیم در این زمینه ظرفیت های زیادی داریم که هنوز به آن نپرداخته ایم، گفت: متاسفانه دختران فارغ التحصیل ۳ تا ۴ برابر پسران با معضل بیکاری روبرو هستند.

وی به زنان کارآفرین استان اصفهان گفت: هر کدام از شما در فعالیت هایتان مسئولیت اجتماعی را اصل قرار می دهید، چراکه وقف هستید نتیجه کار ما موقعی به برکت تبدیل می شود که بخش مسئولیت اجتماعی را نادیده نگیریم و این رویه را بانوان در استان اصفهان دنبال کرده اند.

در این نشست همچنین حسن قاضی عسگر، معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان اظهار کرد: به همه بانوان استان و بانوان کارآفرین افتخار می کنیم و امیدواریم مشکلات خود را مطرح کنند تا پیگیری و برای رفع موانع فعالیت آنها تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان برای اولین بار در کشور کمیته تخصصی ویژه بررسی مشکلات بانوان کارآفرین را تشکیل دادیم، گفت: تعداد بانوان فعال اقتصادی استان از ۱۸۰ نفر دارای کارت بازرگانی به ۲۸۸ نفر رسیده که خبر خوبی است، همچنین حضور بانوان کارآفرین در کمیسیون های مشورتی نیز اتفاق خوبی است که امیدواریم شاهد نتایج آن باشیم.

معاون استاندار اصفهان ایجاد صندوق حمایت از بانوان کارآفرین را نیز ایده خوبی دانست و که باید زیرساخت ها و بودجه های مورد نیاز آن تامین شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن