افتتاح یک مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در مشهد


افتتاح یک مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در مشهد

مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد رویان توس در مشهد افتتاح شد.

حمیدرضا پوریوسف، مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، در حاشیه‌ این مراسم و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مراکز جامع درمان اعتیاد به منظور بازتوانی و توانمندسازی معتادان توسط بخش خصوصی تاسیس شده و در آینده سمت و سوی همه‌ مراکز اقامتی به سمت این مراکز خواهد رفت.

وی افزود: مرکز جامع و بازتوانی اعتیاد رویان توس با ظرفیت اسمی یک صد نفر تاسیس شده و این ظرفیت تا ۱۵۰ نفر قابل افزایش است.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه در کنار بخش سم‌زدایی، قسمت مددکاری، آموزش‌های مهارتی و شغلی، بازتوانی روانی، آموزش و ارتباط با خانواده مددجو و گروه درمانی نیز در این مراکز فعال است، گفت: سم‌زدایی دو هفته زمان می‌برد و پس از آن مددجو به مدت سه ماه و نیم تحت درمان مستقیم و به صورت مقیم در مرکز قرار می‌گیرد.

پوریوسف با تأکید بر اینکه مددجویان با اراده و تصمیم خود به این مراکز می‌آیند، گفت: در صورت مصاحبه و بررسی وضعیت مالی خانواده و استحقاق دریافت کمک، بهزیستی تمام هزینه‌های یک ساله‌ اقامت، درمان و بازتوانی مددجو را می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد: پس از طی ۴ ماه درمان اولیه، مددجو از مرکز ترخیص می‌شود ولی باید به صورت منظم در جلسات درمانی و مهارت‌آموزی شرکت کند. در ماه‌های پنجم تا دوازدهم اقامت و درمان، تعداد جلسات درمانی به صورت هفتگی کاهش می‌یابد. در حال رایزنی با سازمان فنی و حرفه‌ای هستیم تا مددجویان این مراکز به صورت رایگان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ببینند و در حرفه مورد نظرشان مشغول کار شوند.

پوریوسف یادآور شد: این در صورتی است که مددجو شغلی نداشته باشد و اگر چنانچه دارای شغل باشد، به شغل خود بازمی‌گردد اما در جلسات درمانی به صورت منظم شرکت می‌کند. اگر مددجو دارای خانواده باشد و بتواند معیشت خود و خانواده را تأمین کند، مشغول شغل خود شده و به خانواده‌اش بازگشت می‌کند اما او و خانواده‌اش همچنان تحت پوشش آموزش و درمان هستند تا از لغزش وی در برخورد با مشکلات احتمالی زندگی، ممانعت به عمل آید.

وی خاطرنشان کرد: اگر کارفرمایی بتواند ۴۰ مددجو را به صورت پایدار به فرصت‌های اشتغالی مطمئن برساند تا سقف ۲ میلیارد تومان وام کم‌بهره دریافت می‌کند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: ۱۰۰ مرکز بهبود اقامتی شبانه‌روزی در استان وجود دارد. ۳۵ مرکز در مشهد بوده و بقیه مراکز در سایر شهرستان‌ها قرار دارند. تعداد ۱۰ مرکز اقامتی اجباری ماده ۱۶ در مشهد فعالیت می‌کنند. مرکز اقامتی اجباری سبزوار چند ماهی است که فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: مرکز اقامتی اجباری نیشابور و تربت‌حیدریه همزمان با آغاز دهه فجر راه‌اندازی خواهد شد. با توجه به اینکه سیاست‌های شورای مبارزه با موادمخدر و دستگاه‌های درگیر این است که ظرفیت مراکز اقامتی بیشتر شود، این فعالیت‌ها ادامه خواهد داشت.

مدیر کل بهزیستی خراسان‌رضوی بیان کرد: با کمک شهرداری در مشهد ۸ گرم‌خانه برای افراد کارتن‌خواب به عنوان مکان‌های ماده ۱۶ موقتی تا اردیبهشت ماه سال آینده فعالیت می‌کنند. برای این ۸ مرکز شهرداری ۱۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه خواهد کرد. تا امروز ۱۷۶۶ نفر از این افراد جمع‌آوری شده‌اند و تا ۲۵۰۰ نفر ادامه خواهد داشت. همچنین ۱۰ مرکز DIC(مراکز گذری کاهش آسیب) در مشهد وجود دارد. یک مرکز DIC نیز در نیشابور وجود دارد. ۶ مرکز شلتر در مشهد و یک عدد در سبزوار وجود دارد. در استان ۷۰۰ مرکز درمان اعتیاد سرپایی فعالیت می‌کنند که ۳۰۰ مورد از آن‌ها از بهزیستی مجوز داشته و مابقی از دانشگاه علوم‌پزشکی مجوز خود را دریافت نموده‌اند.

حسین تنها طلب، معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، نیز در این مراسم و در جمع خبرنگاران گفت: پذیرش در این مرکز، پذیرش خاص است و مددجو زمانی پذیرش می‌شود که خودش و خانواده‌اش پذیرفته باشند که وی تصمیم گرفته یک سال تحت درمان در این مرکز قرار بگیرد و حتما دوره‌های درمان و بازتوانی را کامل کند.

وی با تأکید بر اینکه شهریه‌ یارانه‌ای مرکز به افراد بی‌بضاعت تعلق می‌گیرد، افزود: اگر در مصاحبه و بررسی بهزیستی به این نتیجه برسیم که مددجو یا خانواده‌اش توانایی نسبی دارند بخشی از هزینه‌ی اقامت و درمان از خودشان گرفته می‌شود.

تنها طلب تأکید کرد: در این مراکز، شیوه‌های درمانی مختلفی به کار گرفته می‌شود که از جمله گروه درمانی توسط پاک‌شدگان قدیمی که تجربه‌های مختلف پاکی و لغزش را از سر گذرانده و به پاکی ماندگار دست یافته‌اند می‌باشد.

ادریس صفامنش، مسؤول فنی مرکز جامع و بازتوانی اعتیاد رویان توس، اگر مددجو پس از ترخیص خانواده نداشته باشد در مراکز بین راهی که به منظور اقامت موقت و ادامه‌ی درمان و بازتوانی تأسیس می‌شود دوران زندگی نیمه مستقل را طی می‌کند تا زمانی که به بازتوانی کامل برسد و از لغزش و عودت به اعتیاد اطمینان حاصل شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی