مهدویت باید رکن اصلی آینده‌پژوهی و جهانی‌سازی باشد/ مقصد گام دوم انقلاب، تمدن مهدوی است


 مهدویت باید رکن اصلی آینده‌پژوهی و جهانی‌سازی باشد/ مقصد گام دوم انقلاب، تمدن مهدوی است

حجت‌الاسلام کارگر با بیان اینکه مهدویت باید رکن اصلی آینده‌پژوهی و جهانی‌سازی باشد، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب ضمن تغذیه از مهدویت، مهدویت را هدف قرار داده یعنی مقصد نهایی این سند، تمدن جهانی مهدوی است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، کتاب «درسنامه مهدویت؛ آینده جهان و جهانی شدن» به تازگی و به مناسبت هفته پژوهش رونمایی شد. به منظور بررسی اهداف و انگیزه های تالیف این اثر پژوهشی و دستاوردهای آن، با حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و محقق و مولف مهدوی و صاحب این اثر گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه کتاب «درسنامه مهدویت؛ آینده جهان و جهانی شدن» با چند هدف اصلی مورد پژوهش و نگارش قرار گرفته است، اظهار کرد: ما برخی مسائل مهم روز را داریم که ارتباطشان با مهدویت از سوالات مهم است همچون جهانی شدن، چند دهه است که از جهانی شدن سخن می گوییم و پایان نامه ها و مقالات مختلفی در این باره نگاشته شده و ضرورت دارد مباحث مهدوی و ظرفیت ها و بسترهای کاربردی مهدویت در این باره را در نظر بگیریم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: در کنار جهانی شدن، آینده پژوهی و آینده جهان هم مطرح است و باید ارتباط آن با بحث مهدویت به صورت علمی و درسنامه ای مورد پژوهش قرار بگیرد. این سه مقوله در کتاب مذکور دنبال شده است تا به مهمترین پاسخ ها درباره آینده پژوهی و جهانی شدن و جایگاه مهدویت در این دو عرصه دست یابیم و یک متن علمی پژوهشی برای مراکز تخصصی و دانشگاه ها و مراکز علمی که درصدد هستند در این باره تحقیق و مطالعه داشته باشند، تولید شود.

روایات و تفاسیر، مهمترین منبع درباره آینده جهان

وی با بیان اینکه البته در کنار مراکز علمی دانشگاهی و مخاطب خاص، در نگارش این کتاب به مخاطب عام نیز توجه شده است، گفت: پژوهش در این باره به دلیل چندوجهی بودن و ذوابعادی کار سختی بود و برای آن مراجعات مختلف به کتب جهانی شدن و جهانی سازی، غربی سازی، جهانی شدن اقتصاد و فرهنگ و همچنین آینده پژوهی در منابع مختلف رفتیم و مجموعه مقالات را بررسی کردیم همچون آینده پژوهی پیشرفته و الفبای آینده پژوهی و ... . البته مهمترین منبع مراجعه من، آینده جهان در روایات و آیات و تفاسیر و مباحث مربوط به نشانه های ظهور و رجعت و ... بود.

وی ادامه داد: تجربیات نزدیک به 17- 18 سال تحقیق و تدریس درباره مهدویت، آینده جهان و آینده پژوهی را در این کتاب به کار گرفته ام و این سابقه طولانی به من در نگارش کتاب بسیار کمک کرد.

حجت الاسلام کارگر درباره دستاوردهای انجام این پژوهش و نگارش کتاب مبتنی بر آن، گفت: یک دستاورد علمی دارد چراکه متن آموزشی علمی در این باره ارائه شد. پیش از این چنین متنی در حوزه آموزش وجود نداشت اما اکنون متنی متقن برای تدریس و مطالعه و تحقیق در اختیار داریم. اما مهمتر آنکه تمامی مباحث این کتاب حول یک محور اصلی تمرکز دارد یعنی اثبات جایگاه و ضرورت و ابعاد راهبردی و جهانی مهدویت که به‌جد مورد بررسی قرار گرفته است.

آینده قطعی جهان

وی تاکید کرد: وقتی صحبت از آینده پژوهی و جهانی سازی می کنیم، رکن اصلی باید مهدویت باشد چون بدون مهدویت، چشم انداز ما از آینده روشن نخواهد بود، آینده پژوهی ها بدون توجه به مهدویت شکست‌پذیر می شوند. علاوه بر این، در حوزه جهانی شدن هم باید به مهدویت نظر داشته باشیم، امروز جهان متاثر از جهانی شدن است باید جایگاه مهدویت را در جهان‌شمولی اسلام مطرح کنیم و از جهانی شدن به درک صحیح انقلاب و حکومت جهانی مهدوی و نیز ظهور جهانی حضرت حجت(عج) پل بزنیم و این مهم را تبیین کنیم که در نهایت آینده جهان همان جهانشمولی اسلام با رهبری امام زمان(عج) است.

حجت الاسلام کارگر اضافه کرد: مشکل ما این است که شعاری عمل می کنیم و در ظواهر مسائل مانده ایم و آنها را عملیات نکرده ایم، ما ظاهری و در سخن، منتظر هستیم و از ظهور سخن می گوییم، در باورها و اعتقادات به آینده موعود و جامعه مهدوی معتقد هستیم و به حی بودن و وجود امام مهدی اعتقاد داریم اما با این اعتقادات زندگی نمی کنیم و نه زندگی فردی و اجتماعی ما و نه زندگی فرهنگی و سیاسی مان با مهدویت عجین نیست. امام خمینی(ره) زندگی سیاسی ما را از مجرای ولایت فقیه با مهدویت گره زد.

ضعف در استفاده از ظرفیت های مهدوی

این محقق و مولف مهدوی ابراز کرد: وقتی صحبت از چشم انداز مهدوی و آینده مطلوب می شود یعنی همه برنامه ها و سیاست ها و برنامه ریزی های حتی فردی و اجتماعی را باید بر این اساس سامان بدهیم اما، این نقطه ضعف ما در استفاده از ظرفیت های مهدوی است.

وی با بیان اینکه تنها راه نجات ما در امروز و آینده مهدویت است، تصریح کرد: با تمسک به مهدویت، امروز و فردای ما با سعادت گره می خورد، علت شکست ها و این همه ظلم و فساد، بی توجهی به مهدویت و آرمان های مهدوی است. مهدویت چه با ظهور و چه قبل از ظهور، افق کلی زندگی است و باید بر این اساس همه ابعاد زندگی را پیوند و در سیاست گذاری ها و آینده سازی ها مهدویت را در راس قرار دهیم.

حجت الاسلام کارگر با بیان اینکه راه نجات از نابسامانی ها و ظلم ها این است که از همه ظرفیت های انتظار و مهدویت استفاده کنیم، افزود: اینکه چقدر فرهنگسازی کنیم و چقدر منش و بینش جامعه را به این سمت ببریم، نیازمند همت جمعی نخبگانی است که متاسفانه این همت کمتر دیده می شود و افراد کمی هستند که به ابعاد آینده سازی مهدویت ایمان عملی و علمی داشته باشند.

وی درباره تاثیر نگاه به مهدویت در آینده پژوهی ها برای پیشبرد بیانیه گام دوم انقلاب، بیان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب یک سند آینده نگاری و آینده پژوهی است و شرط موفقیت این سند همانطور که در متن آن آمده، این است که همه اراده های انسانی در جهت تحقق ظهور و نزدیک کردن ظهور و تحقق تمدن جهانی ظهور تلاش کنند. این بیاینه سند مبتنی بر مهدویت و فرهنگ انتظار است.

حجت الاسلام کارگر در ادامه گفت: مهمتر آنکه در این صورت مهدویت از دو بعد با این سند ارتباط می یابد نخست آنکه انتظار پیشران و عامل اصلی حرکت بر اساس این سند است یعنی بدون مهدویت این سند ناقص بوده و به جایگاه والای خود نمی رسد، مهدویت موتور محرکه و منبع تغذیه این سند است. دوم آنکه مهدویت مربوط به آینده سازی این سند است، این بیانیه در واقع ضمن تغذیه از مهدویت، مهدویت را هدف قرار داده یعنی مقصد نهایی این سند، تمدن جهانی مهدوی است و درصدد است همه راه ها به این مقصد ختم شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این به دانش آینده پژوهی و آینده نگاری کاربردی نیازمند است تا آینده را خوب بشناسیم و برنامه ریزی کرده و چشم انداز خوبی را ترسیم کنیم یعنی زمینه سازی برای تحقق تمدن جهانی مهدوی.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | جاری شدن سیل در بهاباد یزد