از تشکیل قرارگاهی فراگیر در محله صد دستگاه تا ارایه تسهیلات به کارگران در صندوق قرض الحسنه


از تشکیل قرارگاهی فراگیر در محله صد دستگاه تا ارایه تسهیلات به کارگران در صندوق قرض الحسنه

مسجد حضرت امام جعفر صادق(ع) با همکاری سرای محله صد دستگاه و مسجد علوی، قرارگاهی فراگیر در این منطقه از شهر تهران در مقابله با کرونا و کمک مومنانه به نیازمندان تشکیل داده است و به اقشار کم برخوردار و متضرر اقتصادی در این بحران خدمات ارایه می دهد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: گاهی فعالیت برخی از مساجد به وجود امام جماعت آن یا هیئت امنا یا بسیجیان آن وابسته است و گاهی اتحاد همه اینها موجب موفقیت مسجدی می شود. علاوه بر وجود امام جماعت در موفقیت یک مسجد،یکی از عوامل رونق یک مسجد به فعالیت خوب و همدلی میان کارگزاران آن وابسته است.

مسجد حضرت امام جعفر صادق (ع) که در اوایل دهه 60 هجری شمسی ساخته شد طی حدود 40 سالی که از عمر آن می گذرد شش، هفت امام جماعت به خود دیده است و اکنون یکی دو سالی است حجت الاسلام«محمد حاتمی» امام جماعت آن است. این رفت و آمدها این حقیقت را اثبات می کند مهم نیست چه فردی، مدیریت مسجد را بر عهده دارد یا پیشنماز آن کیست، بلکه وجود اراده های آهنین و همت های متعالی، مهم تر است.

مسجد حضرت امام جعفر صادق (ع) در دوره شیوع ویروس کرونا به پایتخت محله صد دستگاه تبدیل شد به طوری که سرای محله، هیئت محب الشهدا (ع)،اولین کار این گروه جهادی که فعالیتش دقیقا شبیه به قرارگاه های جهادی بسیج است، تشکیل تیم های گندزدایی در سطح محله است به طوری که حتی در زمانی که شیوع ویروس کرونا در برهه ای از زمان، کم نیز شده بود این تیم ها کار خود را تعطیل نکردند.

ویزیت رایگان بیماران

فعالیت بعدی این گروه تشکیل پایگاه سلامت در مسجد حضرت امام جعفر صادق (ع) بود که با آغاز اجرای طرح شهید سلیمانی، به اجرای این طرح پیوست و در دوره کرونا چند پزشک از جمله دکتر عمادی (پزشک عمومی) و دکتر ایلخانی (متخصص طب سنتی)، به صورت رایگان در این مسجد مردم را ویزیت می کردند. توزیع دستکش، محلول ضد عفونی کننده، شیلد و گان میان گروه های مختلف مردم از جمله کارکنان بیمارستان فجر از کارهای پایگاه سلامت گروه جهادی شهدای محله صد دستگاه است.

تولید ماسک در کارگاه خیاطی بسیج مسجد حضرت امام جعفر صادق (ع)

اقدام بعدی، راه اندازی کارگاه خیاطی با محوریت پایگاه مقاومت بسیج شهدای مسجد حضرت امام جعفر صادق (ع) (وابسته به حوزه مقاومت بسیج 311 امام جعفر صادق (ع) ناحیه مقاومت بسیج شهید محلاتی) است که با باز شدن مساجد و برگزاری دوباره برنامه در آنها، چرخ های خیاطی این کارگاه به منازل بسیجیان خواهر منتقل شد. به گفته حاتمی، در دوره شیوع ویروس کرونا بیش از 20 هزار ماسک توسط گروه جهادی شهدای محله صد دستگاه تولید شد و میان اهالی این محله اعم از مسجدی ها، هیئتی ها، کسبه و ساکنان آن و همچنین میان نیازمندان در برخی از مناطق جنوب شهر تهران توزیع شد.

استمداد اهالی مسجد حضرت امام جعفر صادق (ع) از مردم برای تداوم کمک به نیازمندان

همچون سایر مساجد کشور مسجد حضرت امام جعفر صادق (ع) نیز مجری رزمایش مواسات و همدلی است و به گفته حاتمی در دوره شیوع ویروس کرونا در قالب گروه جهادی شهدای محله صد دستگاه، بیش از 600 بسته ارزاق و 1200 بسته بهداشتی میان نیازمندان در سطح منطقه 14 و برخی از خانواده های نیازمند در جنوب شهر تهران توزیع کرد. کارگزاران این مسجد و گروه برای گسترش فعالیت های خود از مردم استمداد نیز جسته اند و تقاضا کرده اند که علاقمندان می توانند برای تداوم کمک مومنانه این مسجد خیرات و نذورات خود را یا به صورت حضوری به دفتر امام جماعت و پایگاه بسیج این مسجد تحویل دهند یا هدایای نقدی خود را به شماره کارت 6273811149929595 به نام گروه جهادی شهدای محله صد دستگاه واریز کنند.

خدمت صندوق کوچک مسجد حضرت امام جعفر صادق (ع) به کارگران در دوره کرونا

صندوق قرض الحسنه مسجد حضرت امام جعفر صادق (ع) که در فضای جمع و جور در حیاط این مسجد واقع شده است فقط در روزهای دوشنبه و چهارشنبه، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء به مدت دو ساعت به مردم خدمت رسانی می کند که به گفته حاتمی در دوره شیوع ویروس کرونا اولا به برخی از وام گیرندگان برای پرداخت وام های شان مهلت داد و ثانیا کارگرانی را که در این دوره بی کار یا کم کار شدند در اولویت دریافت وام قرار دادند. وام این صندوق، حداکثر دو میلیون تومان است و همچون سایر صندوق های مساجد، بازپرداخت آن طی ده ماه باید انجام شود. اعضای پایگاه بسیج شهدای مسجد حضرت امام جعفر صادق (ع) می توانند به افراد نیازمند را به این صندوق قرض الحسنه (آقایان بخشی یا فراهانی) معرفی کنند.

همه این فعالیت هایی که بسیجیان مسجد حضرت امام جعفر صادق (ع) در ادوار مختلف از جمله در دوره شیوع ویروس کرونا انجام داده اند و می دهند در پشت بام شبستان و حیاط این مسجد صورت می گیرد. در واقع به دلیل کمبود فضا بسیجیان مجبور شدند دفتر کارشان را در این قسمت از فضای مسجد حضرت امام جعفر صادق (ع) بنا کنند و برای رسیدن به این دفتر مجبور هستند از این بالابر استفاده کنند.

سخن آخر درباره مسجد حضرت امام جعفر صادق (ع) را زبان حجت الاسلام «محمد عباس نژاد» از مبلغان نام آشنا در میان مردم منطقه 14 و محلات پیروزی و نیروی هوایی که گاهی نمازهای خود را در این مسجد به جماعت اقامه می کند، می خوانیم: «مسجد حضرت امام جعفر صادق (ع) الحق و الانصاف با وجود عمر 40 ساله ای که دارد توانسته جای پای خود را در میان مردم محله صد دستگاه ها و خیابان شهید نجار محمودی باز کند و نقش بچه های بسیج آن در این موفقیت بسیار مهم و کلیدی است.»

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...