نماینده خلخال: ایجاد اشتغال نیاز اصلی روستاییان است


نماینده خلخال: ایجاد اشتغال نیاز اصلی روستاییان است

اردبیل _ ایرنا _ نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش برای ایجاد فرصت‌های شغلی در روستاها باید مورد توجه جدی مسئولان استان اردبیل قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا ،سیدغنی نظری روز چهارشنبه در نشستی با جمعی از مدیران اجرایی استان در جمع اهالی روستاهای کزج و نمهیل خلخال افزود: روستاهای مناطق جنوب استان از قطب‌های مهم گردشگری و تولید صنایع دستی خلخال هستند و ایجاد اشتغال روستایی در این بخش‌ها می‌تواند به توسعه اقتصادی و اجتماعی مردم کمک کند.

وی اظهارکرد: طرح هادی روستاهای هدف گردشگری کزج و نمهیل بازنگری شده و در حال حاضر مشکل اهالی این روستاها در حوزه آب شرب ، راه بین مزارع و پمپاژ آب کشاورزی و نبود زیرساخت‌های اینترنت است.

نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر بیان کرد: اصلاح شبکه آبرسانی روستای کزج و منبع آب این روستا، اصلاح شبکه آبرسانی روستای نمهیل و همچنین اصلاح خطوط آبرسانی به این روستا در برنامه مدیران کل حوزه‌های ذیربط قرار دارد و برای اجرای طرح آبرسانی به روستای نمهیل نیز ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارت ملی اختصاص یافته است.

نظری ایجاد زمینه اشتغال جوانان روستایی را یکی از عوامل مهم در آبادانی روستاها و پیشگیری از مهاجرت دانست و افزود: اگر روستاهایی مستعدی همچون نمهیل و کزج که موقعیت مناسب توسعه گردشگری و تولید را دارند، فاقد امکانات مورد نیاز امروزی باشند جوانان از روستاها مهاجرت می‌کنند.

او همچنین با اشاره به اجرای طرح رفع تداخل اراضی کشاورزی در روستاهای منطقه گفت: روستاییان برای ادامه زندگی در روستا نیازمند مسکن مناسب و توسعه روستایی هستند و انتظار از مدیران استانی تسریع در اجرای فاز دوم طرح هادی روستاهای کزج و نمهیل است .

فرماندار خلخال نیز در این نشست با بیان اینکه روستاهای کزج و نمهیل قطب تولید صنایع دستی و محصولات کشاورزی ارگانیک هستند، گفت: ظرفیت‌های گردشگری و بوم‌گردی این ۲ روستا در نوع خود بی‌نظیر و روستای کزج نخستین روستای استان اردبیل است که طرح بوم‌گردی در آن اجرا شده است.

فریدون بابایی با اشاره به بافت باارزش و تاریخی روستای کزج خلخال اظهارکرد: ساخت واحدهای مسکونی این روستا به صورت پلکانی بوده و کزج به ‌عنوان ماسوله دوم ایران معروف است.

بابایی گفت: هرگونه توسعه روستایی منجر به اشتغال ، توقف روند مهاجرت و توسعه اقتصادی مردم روستا خواهد شد و آبادانی روستاها در گرو ایجاد فضای اشتغال برای مردم و جوانان روستاها است.

فرماندار خلخال عملکرد اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل در توسعه امکانات زیرساختی تقویت امواج تلفن همراه و اینترنت را مثبت ارزیابی کرد و افزود: مشکلات شبکه شاد و دسترسی خانواده‌ها به اینترنت در روستاها ضروری است.

حجت‌الاسلام علی صفابخش، امام جمعه شهر هشجین مرکز بخش خورش‌رستم هم با اشاره به نعمت مسئولیت و امانت‌داری و لزوم خدمت به محرومان گفت: مشکلات مردم روستاها در حوزه کشاورزی، آب شرب و راه روستایی از دید مسئولان دور نیست و مردم انتظار دارند تا این مشکلات برطرف شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خدادادی منطقه برای ایجاد اشتغال روستایی و توسعه کسب و کار خانگی برای اهالی تشریح کرد: ظرفیت‌های موجود در بخش خورش‌رستم در تمام نقاط روستایی باید به طور قابل قبولی مورد استفاده قرار بگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول