با شناخت ساختار اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌توان همکاری بیشتری در جهت منافع ملی ایفا کرد


با شناخت ساختار اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌توان همکاری بیشتری در جهت منافع ملی ایفا کرد

خبرگزاری آریا- وزیر نیرو قرارداد تجارت ترجیحی با اوراسیا را حرکتی هوشمندانه در تقابل با سیاست‌های تحریمی آمریکا دانست.

با شناخت ساختار اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌توان همکاری بیشتری در جهت منافع ملی ایفا کرد
خبرگزاری آریا- وزیر نیرو قرارداد تجارت ترجیحی با اوراسیا را حرکتی هوشمندانه در تقابل با سیاست‌های تحریمی آمریکا دانست.
به گزارش خبرگزاری آریا، رضا اردکانیان در پیام ویدئویی به افتتاحیه نشست دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا گفت: قرارداد تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اقدامی هوشمندانه و در جهت همسویی با روند کنونی اقتصاد جهانی و اهداف اقتصادی کشور و همچنین در تقابل با تحریم‌های آمریکا بود.
وزیر نیرو افزود: قطعا با شناخت ساختار اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اهداف و اولویت‌های این اتحادیه می‌توان همکاری و پیوند‌های بیشتری را در جهت منافع ملی ایفا کرد.
وی اضافه کرد: تلاش جهت رفع چالش‌ها به کیفیت اجرای تصمیمات تجاری با موافقت نامه تجارت ترجیحی و آغاز مذاکرات برای تجارت آزاد کمک قابل توجهی خواهد کرد.
اردکانیان گفت: بهره گیری از ترتیبات تجاری منطقه‌ای در جهت راهبرد توسعه صادرات امری ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود از این رو چگونگی حضور ایران در اوراسیا و پذیرش تعهدات مربوطه و انطباق با اهداف توسعه باید در دستور کار متولیان کشور قرار گیرد.
وی افزود: اجرای کامل موافقت نامه‌های قبلی باید در اولویت سیاست خارجی کشور قرار گیرد، زیرا این موضوع یکی از شاخص‌های حضور در بازار‌های جهانی است و به قرار گرفتن کشور در تراز تجارت جهانی کمک می‌کند. با ارای این موافقت نامه‌ها موانع تجاری و تعرفه‌ها در سطح منطقه حذف و دسترسی به بازار‌های بزرگتر فراهم خواهد شد.
اردکانیان ادامه داد: مساله تجارت بین المللی به امری پیچیده و تخصصی تبدیل شده و قواعد و ضوابط سازمان تجارت جهانی بر دامنه پیچیدگی تجارت بین المللی افزوده است؛ هرچند ما نیاز به روز رسانی رویه‌ها و ساختار‌ها داریم.
وی از جمله این نارسایی‌ها را مربوط به قواعد مبدا و ضوابط احراز منشا کالا‌ها برای اعطای ترجیحات تجاری اعم از تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای دانست و گفت: ما نیازمند ایجاد ساختار‌های مناسب در سطح ملی در این خصوص هستیم.
وی افزود: تاکید من به عنوان هماهنگ کننده فعالیت سازمان‌های دولتی در امر این موافقتنامه و به ویژه در خصوص دائمی کردن آن برای موفقیت، این است که به این موافقت نامه به شکل جامع نگاه کنیم و تحقق الزامات اجرایی آن را فراهم کنیم. در این میان نقش اتاق بازرگانی، انصافا نقش ویژه‌ای است و متولی اصلی این فعالیت بخش خصوصی است و سازمان‌های دولتی باید تسهیل کننده این ارتباط باشند.
اردکانیان اضافه کرد: اتاق بازرگانی به عنوان متولی بخش خصوصی از جایگاه و اهمیت خاصی در فرآیند مذاکرات تجارت آزاد و اجرای آن برخوردار است، ضمن آنکه نقش اتاق در صدور گواهی مبدا و مباحث فنی آن برکسی پوشیده نیست.
وزیر نیرو گفت: با توجه به اهمیت روزافزون ارتباطات اقتصادی ایران و اوراسیا، برگزاری این همایش و همایش‌های مشابه، نه تنها نقش مهمی در افزایش آگاهی تجار و فعالان اقتصادی به تعهدات و امتیازات موافقتنامه ایفا کرده بلکه می‌تواند همه را به اهمیت و شناخت و درک بیشتر شرایط جدید ترغیب کند.
اردکانیان دامه داد: با تامل در اهداف اسناد بالادستی و پایین دستی می‌توان دریافت اصلی‌ترین راهبرد بر سیاست‌های اقتصادی کشور طی سال‌های پیش رو بر محور توسعه صادرات و حرکت در مسیر الگوی رقابت پذیری و اصلاح سیاست‌های داخلی آن استوار است.
همایش دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن به همت اتاق بازرگانی تهران و با حضور رئیس اتاق تهران و روسای سازمان‌های دولتی، دیپلمات‌ها و نمایندگان بخش خصوصی در حال برگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی