400 میلیارد تومان اعتبار «کشاورز کارت»برای خرید نهاده کشاورزان تخصیص یافت


400 میلیارد تومان اعتبار «کشاورز کارت»برای خرید نهاده کشاورزان تخصیص یافت

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: پس از حذف ارز ترجیحی 400 میلیارد تومان اعتبار برای تامین نقدینگی کشاورزان در قالب کشاورزکارت تخصیص...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز روح الله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی کشور در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که چه میزان از تسهیلات بانک کشاورزی به بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد گفت: امسال 88.6 درصد از تعداد تسهیلات یعنی 457 هزار میلیارد ریال از مجموع 545 هزار میلیارد ریال تسهیلاتی که بانک کشاورزی داده است به بخش کشاورزی مربوط می‌شد.

وی افزود: این میزان تسهیلات طی 9 ماه اخیر پرداخت شده و از نظر ارزشی نیز 36 درصد کل تسهیلات در بخش کشاورزی بوده است.

خدارحمی در پاسخ به سوال فارس که توزیع فراوانی تسهیلات چگونه بوده است، گفت: حدود 90 درصد تعداد تسهیلات زیر 100 میلیون تومان و 10 درصد بالای 100 میلیون تومان بوده است و حدود 7 درصد تسهیلات نیز در محدوده 100 تا 500 میلیون پرداخت شده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان این که تنها 11.4 درصد از پرداختی‌های بانک کشاورزی به خارج از بخش مربوط می‌شود، گفت: با توجه به این که برخی از مشتریان خارج از حوزه کشاورزی است، مجبوریم برای آنها نیز تسهیلات پرداخت کنیم.

* 400 میلیارد تومان برای کشاورز کارت صادر شد

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس که چه میزان اعتبار برای «کشاورز کارت» صادر شده و کشاورزان انتقاد می کنند که این اعتبار فقط برای گندمکاران است؟ گفت: 2 هزار میلیارد تومان اعتبار پس از حذف یارانه‌ نهاده‌های کشاورزی برای حمایت کشاورزان منظور شده و تا به امروز 400 میلیارد تومان در قالب کارت اعتباری به کشاورزان داده شده است. این اعتبارات با سود 12 درصد است و متوسط اعتبار این کارت‌ها 15 میلیون تومان می‌باشد اما بستگی به طرح از 15 تا 500 میلیون تومان قابل پرداخت است.

خدارحمی افزود: کشاورز کارت ابتدا برای محصولات اساسی و از جمله گندم طراحی شده بود اما در ادامه به دانه‌های روغنی از جمله کلزا، محصولات اساسی نظیر پنبه و چغندر قند نیز پرداخت می‌شود، اما محصولات باغی به جهت این که کشاورزان درآمدزایی خوبی دارند از پرداخت کشاورز کارت مستثنی هستند.

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: در هفته‌های اخیر برای خرید علف کشور بذر هم کشاورز کارت صادر می‌شود.

به گزارش فارس، پس از آنکه دولت ارز ترجیحی نهاده‌های کشاورزی را حذف کرد، وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین نقدینگی خرید نهاده‌ها که تأثیر بسیار زیادی در افزایش تولید دارند، صدور کشاورز کارت را که در حقیقت تسهیلات خرید برای کشاورزان است در نظر گرفته است.

به گفته خدارحمی طی 9 ماه اخیر 34 هزار فقره وام ازدواج به مبلغ 1900 میلیارد تومان از طریق بانک کشاورزی صادر شده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان این که این بانک با پرداخت تسهیلات زمینه حمایت از سایر بخش‌های مرتبط با کشاورزی را آماده‌سازی می‌کند گفت: 150 میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از تجهیزات واکسن کرونا پرداخت شده است.

* بانک کشاورزی 1300 میلیارد تومان به شرکت پشتیبانی امور دام کشور پرداخت کرد

وی در پاسخ به سوالی که در زمینه حمایت از تأمین نهاده‌ها چه اقداماتی انجام شده است گفت: طی دو مرحله 600 و 700 میلیارد تومان به شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای تأمین نهاده در اختیار گذاشته شده است.

خدارحمی افزود: پس از آنکه ارز ترجیحی نهاده‌ها حذف شد ارز زیادی برای تأمین نهاده‌های دامی نیاز بود که بانک کشاورزی از شرکت‌های تأمین کننده حمایت کرد.

مدیرعامل بانک کشاورزی همچنین تصریح کرد که به دلیل شرایط کرونایی وام‌های قرض الحسنه 3 ماه امهال شد و تسیهلات کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا از جمله مرغداران گوشتی و گلخانه‌های تولید کننده گل شاخه بریده امهال شدند. همچنین در وصول اقساط هم متناسب با شرایط آنها با آنها مدارا شد.

*پرداخت اعتبار 500 میلیارد تومانی به فعالان سامانه بازارگاه

وی سامانه بازارگاه که اخیراً وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی کرده است را اقدامی بسیار حرفه‌ای خواند و گفت: تعدادی از جوانان فعال و مسلط به حوزه IT در طبقه هشتم این بانک مشکلات هر روزه این سامانه را رصد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و پیشرفت فوق‌العاده‌ای در آن به وجود آمده، البته منکر برخی نواقص هم نیستیم و تقریبا فروش نهاده خارج از این سیستم به صفر رسیده است.

به گفته خدارحمی بانک کشاورزی 400 میلیارد تومان برای واردکنندگان سموم اعتبار تعریف کرده اما آن طور که فعالان این حوزه می‌گویند هنوز این اعتبار کارسازی نشده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی در پاسخ به دلیل این کار گفت: برای پرداخت تسهیلات قوانینی وجود دارد از جمله وثیقه باید وجود داشته باشد ضمن این که داشتن کارت بازرگانی فعال، تخصیص ارز از سوی بانک کشاورزی برای واردات و شرایط کشور از دیگر مسائلی است که باید فراهم شود تا این اعتبارات به مرحله اجرا برسد.

وی همچنین از تصمیم وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید 200 هزار تن سویا در سال جاری خبر داد و گفت: برای تأمین بذر این محصولات هم اعتباراتی از سوی بانک کشاورزی پرداخت شده است.

*مطالبات معوق بانک کشاورزی 10 درصد است

خدارحمی مطالبات معوق بانک کشاورزی در 10 ماهه اخیر را 8.4 درصد به صورت ریالی و 10.3 درصد به صورت ارزی بیان کرد و گفت: این از نظر من نرخ بالایی است، اما در شرایط فعلی تحریم و نیز بخش کشاورزی که حوزه پرریسکی است، این مطالبات معوق قابل توجیه است.

مدیرعامل بانک کشاورزی در ادامه از مشارکت 72.5 میلیون یورویی بانک کشاورزی در انتقال و توسعه خط لوله آب از دریای عمان و نیز مشارکت در پروژه ‌آب‌شیرین‌کنی خلیج فارس به میزان 183.6 میلیارد تومان خبر داد و گفت: در حال حاضر نمک زدایی و انتقال آب از خلیج فارس به عنوان مطمئن‌ترین راه از سوی کارشناسان برای مناطق کویر مرکزی عنوان شده است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه