مواد اولیه تولیدکنندگان تا زمان وجود نیاز داخلی نباید صادر شود


مواد اولیه تولیدکنندگان تا زمان وجود نیاز داخلی نباید صادر شود

یزد- ایرنا- نائب رییس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا زمان وجود نیاز داخلی نباید مواد اولیه تولیدکنندگان صادر شود گفت: سیاست‌ها در قبال صادرات مواد اولیه، اشتباه است.

به گزارش ایرنا سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی پیش از ظهر امروز در نشست بررسی وضعیت صنایع نساجی استان یزد اظهار داشت: کار و تلاش صنایع در شرایط اقتصادی کشور قابل قدردانی است.

وی با بیان اینکه اتفاقات اقتصادی که در کشور رخ داده ماحصل اقتصاد غیرشفاف و رانتی است گفت: وقتی ذینفع، خودش در منافع خودش تصمیم می‌گیرد به همینجا می‌رسد که ارزان بخرد و گران بفروشد و به این ترتیب سود بسیار کلانی به جیب آنها وارد می‌شود اما در مقابل تولیدکنندگان با مشکلات بسیار زیادی روبرو می‌شوند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: تا زمانی که رقابت درستی در عرصه تولید و اقتصاد نداشته باشیم و شفافیت لازم وجود نداشته باشد، چنین مشکلاتی ایجاد می‌شود.

وی گفت: ما باید در زمینه داخل و خارج، تبعیض به نفع داخل داشته باشیم و سرمایه‌گذاری‌های ما باید برای کارگران و نیروهای داخل کشور و تقویت شرکت‌های تولیدی بومی باشد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: نساجی در کشور ما به علت اینکه نفت، گاز و پتروشیمی داریم، صنعتی دارای مزیت نسبی فوق‌العاده هست و باید به آن توجه کنیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: اینکه بخشی از مواد اولیه این صنعت را صادر می‌کنیم در حالی که نیاز داخلی وجود دارد موضوعی غیرقابل قبول است، در فولاد هم ما همین مشکلات را الان داریم و با وجودی که شرکت‌های فولادی ما بر سر خوراک مشکلات زیادی دارند، محصولات معدنی به صورت خام از کشور خارج می‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع ناشی از سیاست‌های غلطی است که فکر می‌کند به این صورت ارز به دست می‌آورد در حالی که چنین نتیجه‌ای هم به دست نمی‌آید و بر اساس گزارشات ارائه شده، حجم بسیار زیادی از این منابع ارزی هم باز نمی‌گردد و در واقع این اقدام ضد تولید و ضد اشتغال است.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید تا زمانی که نیاز بازار داخلی هست صادرات مواد اولیه را ممنوع کنیم، باید کاری کنیم که این موضوع در مسیر تولید جاری شود و نباید بگذاریم رانت در هیچ زمینه‌ای به وجود آید.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس هم با بیان اینکه صنایع پایین دستی پتروشیمی در یزد حال و روز خوبی ندارند، گفت: فعالان صنعت نساجی یزد بدون هیچ سودی و صرفا برای حفظ سابقه درخشان یزد در حال فعالیت هستند.

محمدصالح جوکار در این نشست اظهار داشت: صنایع پایین دستی پتروشیمی در استان یزد حال و روز خوبی ندارند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در ارتباط با وضعیت این صنایع آنگونه که لازم است اقدام مکفی صورت نگرفته تصریح کرد: این وضعیت اگر واقعا ادامه‌دار باشد برای صنایع نساجی در استان اصلا خوب نیست و بیش از این نمی‌توانند به مسیر خود ادامه دهند.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با تاکید گفت: فعالان نساجی استان یزد در طول سه سال گذشته بدون هیچ سودی در حال فعالیت هستند و تنها برای اینکه سابقه و قدمت بسیار طولانی این صنعت را در استان حفظ کنند، همچنان فعالیت می کنند اما نمی توان انتظار داشت که با این همه مشکلا این راه را همچنان ادامه دهند.

جوکار با انتقاد جدی در ارتباط با تحویل و عرضه مواد اولیه صنعت نساجی گفت: پتروشیمی‌ها الان خوراک با قیمت پایین تحویل می‌گیرند ولی محصولات را در بورس و قیمت بسیار بالاتر عرضه می‌کنند، این اقدام نابودی صنعت نساجی کشور را به دنبال دارد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قطعا در این مسیر صنایع پایین دستی هستند که ضرر اصلی را متحمل می‎شوند و به دنبال آن جامعه باید فشار گرانی و تورم را تحمل کند.

وی از اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن یزد خواست که جمع بندی دقیقی در ارتباط با این موضوع داشته باشند و مواردی که لازم است در ارتباط با تقویت صنعت نساجی و رفع مشکلات آن انجام شود را ارائه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسرائیل «وبال راهبردی» آمریکاست