گام‌هایی برای ثبت کشتی با چوخه در آیسسکو و یونسکو


گام‌هایی برای ثبت کشتی با چوخه در آیسسکو و یونسکو

رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی گفت: گام‌هایی برداشته‌شده تا بتوانیم کشتی با چوخه را در آیسسکو و یونسکو ثبت بین‌المللی داشته باشیم تا فعالیت این رشته اصیل را در رویدادهای بین‌المللی شاهد باشیم.

محمدتقی امیری خراسانی، رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محل، امروز در جلسه شورای ورزش و جوانان شهرستان قوچان که در مجاورت استادیوم ۵۰۰۰ نفری شهید شوشتری و در فضای آزاد برگزار شد، عنوان کرد: فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی در دو بخش ورزش روستایی و عشایری و بازی‌های بومی و محلی فعالیت دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه استعدادهای فراوانی در سطح روستاها و مناطق عشایری وجود دارد، سعی بر این است بر اساس سیاست‌های جدیدی که در وزارت ورزش و جوانان است، با فدراسیون‌هایی که در رشته‌های تخصصی فعالیت دارند تفاهم‌نامه‌ای برای هم‌افزایی در مسابقات روستایی و عشایری و استعدادیابی منعقد شود و در مرحله بعدی در بخش استعداد پروری، قهرمان‌پروری در فدراسیون‌های تخصصی مؤثر باشد.

امیری خراسانی با بیان اینکه کشتی با چوخه یکی از ورزش‌هایی است که ریشه در فرهنگ و مذهب دارد، گفت: کشتی با چوخه ثبت ملی است و مصوب شد دبیرخانه دائمی میراث فرهنگی ناملموس ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی محلی در فدراسیون تشکیل شود و در جلسه اخیر انجمن کشتی با چوخه دو هدف ثبت این رشته در آیسسکو و یونسکو در دستور کار قرار دارد تا شاهد فعالیت این رشته اصیل در رویدادهای بین‌المللی باشیم.

وی بیان کرد: بازی‌های دیجیتالی دشمن حرکت بچه‌هاست، بنا داریم در بعد همگانی با ایجاد ایستگاه‌های بازی بومی و محلی در اماکن عمومی و استفاده از مربیان متخصص مردم را تشویق کنیم و همچنین با برگزاری‌های مدون بازی‌های بومی و محلی و داشتن لیگ گام مثبتی برای احیای بازی‌های بومی و محلی برداریم.

احداث ۲۰ هزار مکان ورزشی در دولت تدبیر و امید

جمشید تقی زاده، معاون پارلمانی وزارت ورزش و جوانان، با بیان این نکته که خوشبختانه دستاوردهای مهمی توسط دولت انجام‌ شده است، عنوان کرد: در سال ۹۲، ۴۱ هزار مکان ورزشی تحویل گرفتیم و امروز مفتخریم این عدد به ۶۱ هزار مکان ورزشی در کشور رسیده است که نشانه تحول بزرگی در زیرساخت‌هاست.

وی ادامه داد: ۶ مجموعه سالن ورزشی ۵ و ۶ هزار نفری مثل ۶۰۰۰ نفری ساری و سنندج ساخته‌ شده که در دهه فجر افتتاح می‌شود و صدها پروژه افتتاحی توسط مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان، در دهه فجر اعلام خواهد شد تا مردم شاهد بهبود زیرساخت‌ها باشند.

تقی زاده با اشاره به تصویب لایحه اهداف و شرح وظایف ورزش توسط مجلس شورای اسلامی پس از ۴۹ سال، گفت: این مصوبه توسط شورای نگهبان تصویب و سپس توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد که با تصویب این لایحه تحول شگرفی هم در بخش جوانان و هم ورزش کشور شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: بر اساس این قانون شورای عالی ورزش‌ها شکل می‌گیرد که می‌تواند نقش خوبی ایفا کند.

قربانعلی قائمی، رئیس انجمن کشتی چوخه کشور، گفت: اگر تاریخچه ورزش سنتی چوخه ورق بخورد زرین‌ترین برگ‌ها متعلق به قهرمانان و پهلوانان شهرستان قوچان است.

وی با تأکید بر لزوم پوشش بیمه همه ورزشکاران، تصریح کرد: قرار نیست یک جوان ورزشکار ما در میدان ورزشی مسابقه بدهد و دچار مشکل شود و کسی از او حمایت نکند و آینده‌اش تحت تأثیر قرار بگیرد من فکر می‌کنم این مهم را وزارت ورزش مثل بسیاری از کارها همچون استخدام، اشتغال و صندوق حمایت از ورزشکاران انجام دهد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از خوانندگی سگ سخنگو با آهنگ صادق بوقی میگه آو آو آو آو...