تاجریزی سیاه؛ درمانی برای سردرد و زکام


تاجریزی سیاه؛ درمانی برای سردرد و زکام

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: تاجریزی گیاهی علفی و یک ساله به ارتفاع حدود 50 سانتی‌متر با ساقه‌ای منشعب و برگ‌های آن سبزتیره، بیضی شکل و دندانه‌دار است.

محسن پویان به ایسنا گفت: گل‌های آن کوچک و سفید و میوه‌اش کروی شکل، به ابعاد یک آلبالوی کوچک، ابتدا سبز رنگ ولی به تدریج قرمز و پس از خشک شدن سیاه می‌شود.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی اظهارکرد: از خواص تاجریزی سیاه در طب عوام برای درمان زگیل، درمان آسم، آرتریت، نزله برونشیت، کاهش تب، یرقان و روماتیسم استفاده می‌کردند؛ همچنین به‌عنوان ضد درد، خلط‌ آور و معرق نیز مصرف می‌شده است.

پویان با اشاره به اینکه طبیعت گیاه خیلی سرد و خشک است، ادامه داد: جوشانده برگ و سرشاخه‌های گیاه برای ضرب دیدگی و کوبیدگی اعضای بدن مفید است.

وی با بیان اینکه برگ گیاه سمی است و از این رو نباید مصرف شود، تصریح کرد: ضماد برگ آن برای تسکین سردرد مفید است، همچنین استفاده از دم کرده برگ و میوه آن به صورت کمپرس و بخور برای درمان زکام و سردرد مفید است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: میوه تاجریزی همراه با پرسیاوشان، گل زوفا گل بنفشه، ختمی خبازی، عناب و سپستان برای کاهش تب و تسکین درد موثر است.

تاجریزی سیاه؛ درمانی برای سردرد و زکام

پویان افزود: استفاده از تاجریزی به صورت کمپرس برای درمان سوختگی کامل کاربرد دارد، دمکرده تاجریزی برای رفع سوزش معده مفید است.

میزان استفاده

وی ادامه داد: برای تهیه دم کرده این گیاه جهت کمپرس میزان ۱۵ گرم برگ خشک گیاه را به ۱۵ گرم برگ کوکنار مخلوط کرده، در یک لیتر آب جوش به مدت ۶۰ دقیقه دم می‌کنند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: برای ضرب دیدگی اعضا ۵۰ گرم از برگ و سرشاخه‌های گلدار آن را در یک لیتر آب دم کرده و به صورت کمپرس استفاده می‌کنند.

نکات احتیاطی

پویان یادآورشد: برگ و سرشاخه‌های گیاه واجد ماده سولانین بوده که خاصیت سمی دارد و مسمومیت آن باعث خارش گردن، سردرد و احساس خستگی می‌شود.

گیاهان دارویی ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی بشمار می‌روند که علاوه بر حفاظت و احیاء، بهره‌برداری صحیح از آن در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم می‌شود. در حال حاضر در خراسان جنوبی ۱۵۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که از این تعداد ۸۰۰ گونه گیاهی مفید تولید می‌شود که باید در زمینه فراوری این گیاهان سرمایه‌گذاری شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی لادن طباطبایی از دختر زیبا و جوانش / چقدر زود بزرگ شد+ عکس و بیوگرافی