41 میلیارد تومان پروژه منابع طبیعی در خراسان جنوبی آماده افتتاح است


41 میلیارد تومان پروژه منابع طبیعی در خراسان جنوبی آماده افتتاح است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: 34 پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در این استان همزمان با دهه فجر و با اعتبار 41 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

علیرضا نصرآبادی روز پنجشنبه در نشست خبری افزود: این پروژه‌ها شامل ۱۲ پروژه مدیریت مناطق بیابانی، ۱۲ پروژه آبخیزداری، پنج مرتع، چهار پروژه ترسیب کربن و یک پروژه حفاطت و حمایت است.

وی بیان کرد: این پروژه‌ها تمامی ۱۱ شهرستان استان را پوشش می‌دهد و در مجموع بیش از ۴۱ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات استانی، کارگروه گرد و غبار و غالبا اعتبارات سال قبل برای این پروژه‌ها هزینه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی گفت: با افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۵۰ هزار نفر در قالب ۱۳ هزار خانوار در ۱۴۶ روستای استان از مزایای آنها بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها زمینه ایجاد و تثبیت اشتغال حدود پنج هزار نفر قبل و بعد از اجرا را فراهم می‌کند عنوان کرد: بخش مهمی از نیروی کار مردم بومی منطقه در زمان اجرای طرح بوده است.

نصرآبادی با اشاره به سه پروژه شاخص قابل افتتاح در استان گفت: فاز یک طرح مقابله با بیابانزایی در سطح ۷۵۰ هکتار از مراتع حاشیه مسجد شکر طبس با اعتبار بیش از ۲۳ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

وی افزود: هر سال شاهد ورود ماسه‌های بادی به سطح جاده اصلی بودیم در حالیکه میزان تردد خودروهای سنگین و سبک نیز در این منطقه زیاد است و سبب مشکلاتی می‌شد لذا با اجرای طرح بیابان زایی ورود ماسه‌های روان به سطح جاده به میزان قابل توجهی کاهش یافته و با تکمیل طرح مشکل این منطقه حل خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: فاز دوم سازه آبخیزداری شهرک هاشمیه قاین نیز با اعتبار سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در روستای آرویج مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که فاز نخست آن با حضور وزیر جهاد کشاورزی امسال افتتاح شده است.

وی همچنین نهالکاری در ۶۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی منطقه عشق آباد طبس با اعتبار ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان را از دیگر پروژه‌های شاخص استان در دهه فجر عنوان کرد.

نصرآبادی ادامه داد: در مجموع امسال تاکنون ۷۹ میلیارد تومان اعتبار از محل ملی و استانی برای پروژه‌های آبخیزداری، مراتع، جنگ و بیابان استان مصوب شده که امید است بخش زیادی از اعتبار تخصیص یابد.

وی گفت: از این اعتبار ۲۹ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و ۴۲ میلیارد تومان اعتبار ملی برای پروژه‌های جنگل، بیابان و مراتع اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: همچنین از محل اعتبارات استانی چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در حوزه آبخیزداری و چهار میلیارد تومان در حوزه عرصه‌های جنگل، مرتع و بیابان مصوب شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه میزان اعتبارات مصوب استانی بسیار پایین است اظهار داشت: در این زمینه از مسوولان استانی به ویژه استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخواست داریم توجه بیشتری به اداره منابع طبیعی استان داشته باشند.

وی تصریح کرد: تا این لحظه اعتبارات ملی بیش از ۱۰ برابر استانی بوده است و هرچند مجموع اعتبارات استان امسال ۵۰ درصد سال قبل است اما سال قبل در حوزه ملی نگاه ویژه‌ای به استان شده بود.

نصرآبادی درباره تعرضات مردم نسبت به مناطع طبیعی گفت: با توجه به نشست‌های مکرر که به صورت رو در رو با مردم مناطق مختلف استان برگزار شد دیدگاه مردم نسبت به این نهاد تا حدود زیادی تغییر کرده است.

وی افزود: از طرفی هرگونه دخل و تصرفی در روستاها و شهرها انجام می‌شد نگاه‌ها به اداره منابع طبیعی بود در حالیکه اراضی مربوط به سازمان‌ها و ادارات دیگر بود و اکنون این موضوع تا حدودی کاهش یافته است.

وی بیان کرد: در حوزه مسکن محرومان اداره منابع طبیعی نهایت تلاش خود را برای همکاری با کمیته امداد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کرده است اما در برخی روستاها بایستی بنیاد مسکن طرح هادی را ساماندهی کند.

نصرآبادی خراسان جنوبی را دومین استان بیابانی کشور دانست و گفت: خراسان جنوبی جزو پنج استان درگیر گرد و غبار کشور است و خشکسالی‌های ۱۹ ساله تاثیر زیادی در ایجاد کانون‌های بیابانی داشته است.

وی افزود: سال گذشته بیش از ۴۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات گرد و غبار و همین میزان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای بیابان مصوب شد که امسال تا این لحظه بیش از ۴۲ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: بادهای ۱۲۰ روزه سیستان که گفته می‌شود به ۱۸۰ روز رسیده است همان میزان کم رطوبت را کاهش و سبب فقر پوشش گیاهی شده و امکان فرسایش بادی افزایش می‌یابد.

وی عنوان کرد: سال ۹۳ تعداد ۲۸ کانون بحرانی در استان وجود داشت که با توجه به اقداماتی که در سال‌های اخیر انجام شده در حال تبدیل شدن به ۳۵ کانون است.

نصرآبادی گفت: اگر بتوانیم سرعت رشد این کانون‌ها را کم کنیم اقدام ارزنده‌ای است و در کنار آن سازمان‌ها در توسعه معدن باید با احتیاط بیشتری داشته باشند چراکه برداشت بی‌رویه و توسعه معادن سبب فرسایش بادی یا گرد و غبار شده و دود آن درچشم نسل آینده خواهد رفت.

وی بیان کرد: استعلامات برای توسعه معادن گرفته می‌شود اما گاهی اوقات اصرار زیاد یا دور بودن از عرصه‌های معدنی سبب وقوع مشکلاتی در این حوزه می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ورود سرمربی برزیلی-فرانسوی تیم ملی والیبال به ایران + عکس