پسر صیاد منتشر شد


 پسر صیاد  منتشر شد

کتاب پسر صیاد - افسانه اسطوره‌ای مردم کرد- به قلم نویسنده و پژوهشگر کرمانشاهی بازآفرینی و منتشر شد.

رضا موزونی نویسنده این کتاب در این خصوص گفت: افسانه اسطوره‌ای پسر صیاد(کۆڕ سێاێ) از باورهای کهن مردم کرد به ویژه در جغرافیای کرمانشاه و ایلام است که بخشی از تقویم و گاهشمار این مناطق را نیز در خود دارد.

وی اظهار کرد: بر اساس این داستان پسر صیاد در زمستانی سخت و سنگین برای نبرد با برف و سرما به کوه رفته و با نهادن یک سنگ بزرگ بر شانه و راه رفتن با آن از سرمای زمستان و منجمد شدن خونش رهایی یافته و در نهایت با زدن سنگ بر زمین جان زمستان را گرفته و بهار را ازخواب بیدار می کند.

وی گفت: مردم کرد بر این باورند آب شدن برف‌ها در نیمه دوم بهمن ماه هر سال و خیزش بخار از زمین در نتیجه برخورد سنگ پسر صیاد بر زمین است.

موزونی ادامه داد: از اینکه توانستم این افسانه و باور قدیمی که بخشی از هویت فرهنگی مردم کرد به ویژه در جغرافیای کرمانشاه ویلام است را بازآفرینی، ماندگار و معرفی کنم، بسیار خوشحالم.

وی در ادامه با بیان اینکه فرهنگ غنی و فلکلور کرمانشاه سرشار از باورها، افسانه ها و جلوه های ناب فرهنگی است، افزود: باید برای معرفی این فرهنگ فاخر با زبان هنر و ادب به مخاطبان کوشید.

انتشارات مدرسه این افسانه را در یک کتاب ۴۰ صفحه ای با جلد سخت به قلم رضا موزونی و تصویرگری میترا عبداللهی برای کودکان و نوجوانان منتشر کرده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حِسِ زیبا