46 میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی ملی کشور حدنگاری شد


46 میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی ملی کشور حدنگاری شد

گرگان - ایرنا - معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور گفت که از زمان اجرای طرح کاداستر در سال 95 تاکنون 46 میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی ملی و مستثنیات کشور حدنگاری شد.

مسعود منصور روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری متمرکز از سه هزار و ۱۵۴ طرح منابع طبیعی کشور در شهرستان علی‌آباد کتول که با فرمان رییس جمهور آغاز شد، اظهار داشت: سطح اراضی ملی و مستثنیات کشور افزون بر ۱۶۵ میلیون هکتار است.

حدنگاری یا کاداستر فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین است که مشخصه‌های زمین مانند اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه می شود.

حدنگاری در ایران از سال ۹۵ و بر اساس قانون مصوب سال ۹۳ مجلس شورای اسلامی به اجرا گذاشته شد.

منصور همچنین از اجرای ۲۱۱ کیلومتر کمربند حفاظتی ، تامین سوخت جایگزین برای هزار و ۸۸ خانوار جنگل‌نشین با استفاده از انرژی نو، اجرای ۱۰۸ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی و اجرای ۲۱ هزار هکتار جنگل اقتصادی (توسعه کشت چوب صنعتی) از ابتدای سال تاکنون خبر داد.

وی به فرسایش آبی در کشور اشاره کرد و افزود: در زمان حاضر کشور با فرسایش آبی سالانه ۱۶ تن در هکتار مواجه است که رفع این مشکل به اجرای طرح های آبخیزداری نیاز دارد.

فرسایش آبی عبارت است از جداسازی، جابجایی و از بین رفتن مواد خاک توسط آب که این فرآیند ممکن است به شکل طبیعی و یا توسط فعالیت های انسان صورت گیرد.

رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور به مشارکت مردم در اجرای طرح های منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: اکنون ۷۵ تشکل منابع طبیعی و هزار و ۷۰۰ تعاونی منابع طبیعی در کشور فعال است که ۳۰ هزار نفر عضو صندوق منابع طبیعی هستند.

استاندار گلستان هم در این مراسم گفت که با دستور امروز دکتر روحانی رییس جمهوری، اعتبار اجرای زهکشی ۵۰ هزار هکتار دیگر از زمین‌های شوره زار شمال این استان توسط جهادکشاورزی و شرکت آب منطقه ای تامین شد.

هادی حق شناس اظهار داشت: از سال ۹۲ تاکنون طرح زهکشی در سطح ۷۸ هزار هکتار از اراضی شوره زار شمال استان گلستان انجام و مورد بهره برداری قرار گرفت.

46 میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی ملی کشور حدنگاری شد

بخش وسیعی از زمین های شمال گلستان به دلیل اقلیم نیمه خشک، نوع بافت خاک، شیب کم و شوری امکان کشت قابل قبولی نداشته و مرزنشینان آن را نگران آینده زندگی خود کرده است.

به اعتقاد کارشناسان حوزه آب و خاک گلستان طرح زهکشی در ۲۸۰ هزار هکتار اراضی شمال استان می تواند مزایای زیادی برای خطه شمال کشورمان و مردم آن از حیث افزایش تولید، درآمد و اشتغال به همراه داشته باشد.

از مجموع ۲۸۰ هزار هکتار اراضی شمال گلستان که ۸۰ درصد آن تحت مالکیت مردم و ۲۰ درصد جزو منابع ملی به شمار می رود ۳۵ تا ۴۰ درصد در شهرستان گنبدکاووس، ۳۰ درصد در شهرستان آق قلا و ۳۰ تا ۳۵ درصد نیز در دو شهرستان بندرترکمن و گمیشان قرار دارد.

استان گلستان در مجموع نیازمند ۴۶۰ هزار هکتار زهکشی زمین به منظور جهش تولید کشاورزی و مقابله با حوادث قهری همچون سیل است

طرح‌های بهره برداری شده امروز در استان‌های کشور شامل سه هزار و ۴۱۴ پروژه آبخیزداری، آبخوان‌داری، بیابان‌زدایی و جنگل‌ها در قالب ۹ طرح منابع طبیعی با سرمایه گذاری ۳۶ هزار ۱۹۰ میلیارد ریال است که در نتیجه اجرای آن برای ۶۵ هزار و ۶۱۶ نفر شغل ایجاد شد.

سهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از این طرح‌ها، بهره برداری متمرکز از ۲۸ پروژه آبخیزداری با هزینه ۲۱۰ میلیارد ریال است .

این پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در حوزه‌های آبخیز کردکوی، گرگان، علی آباد، رامیان، آزادشهر، بندرگز، مراوه تپه، گالیکش و کلاله با حجم ۹۹ هزار و ۹۶۱ متر مکعب است.

با اجرای این پروژه ها هزار و ۳۸۰ فرصت شغلی مستقیم و ۶ هزار و ۳۳۰ فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا