افتتاح پروژه‌های زهکشی و آبخیزداری گلستان


افتتاح پروژه‌های زهکشی و آبخیزداری گلستان

پروژه‌های زهکشی و آبخیزداری استان گلستان به‌صورت ویدئوکنفرانسی با دستور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

در چهل و سومین پنجشنبه از پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، ۳ پروژه بزرگ در عرصه کشاورزی و صیانت از منابع طبیعی از طریق ویدئوکنفرانس با دستور رئیس‌جمهور افتتاح شد.

آیین افتتاح طرح‌های حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری به‌صورت متمرکز در محل اجرای طرح مدیریت سیلاب و رسوب محمدآبادکتول در گلستان با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و استاندار گلستان و مسئولان شهرستانی برگزار شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این آیین گفت: امروز بیش از ۳۵۰۰ پروژه حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتبار بیش از ۴۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی مستقیم ۷۶ هزار نفر با دستور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

مسعود منصور اظهار کرد: این پروژه‌ها شامل ۴۶ میلیون هکتار کاداسر اراضی ملی، تأمین سوخت جایگزین برای ۱۰۸۸ خانوار به‌منظور جلوگیری از قطع سالانه ۳۵۰۰ اصله درخت، ۱۰۸ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی، بیش از ۲۱ هزار هکتار جنگلکاری اقتصادی و زراعت چوب و ۲ میلیون ۱۰۶ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در سراسر کشور است.

وی با اشاره به اینکه امسال در گلستان در سطح قریب به ۱۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری اجرا شد، گفت: هر ساله سیلاب در حوزه آبخیز محمدآبادکتول، ۲۰ روستا و شهرهای فاضل‌آباد و آق‌قلا را تحت تأثیر قرار می‌داد که با احداث ۲۸ سازه با عملیات سازه‌ای ۳۵ هزار مترمکعب، اقدامات مؤثری در کاهش تأثیرات سیلاب صورت گرفت.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: پروژه‌هایی که در این حوزه آبخیز انجام شده، سالانه موجب کنترل فرسایش خاک به میزان ۶۶۶ هزار تن و جلوگیری از ورود ۲۹۶ هزار تن رسوبات به سد می‌شود و بستر ۱۴ میلیون مترمکعب تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی را نیز فراهم می‌کند.

افتتاح ۷۸ هزار هکتار زهکشی در اراضی گلستان

استاندار گلستان نیز در حاشیه این آیین گفت: پیش از انقلاب تنها ۳ هزار هکتار از اراضی گلستان زهکشی شد و تا سال ۹۲ دیگر زهکشی صورت نگرفت. از سال ۹۲ تاکنون ۷۸ هزار هکتار زهکشی در اراضی کشاورزی استان انجام شد.

هادی حق‌شناس گفت: امروز با دستور رئیس‌جمهور، زهکشی ۵۰ هزار هکتار دیگر از اراضی استان تا پایان دولت دوازدهم به اتمام خواهد رسید.

وی به طرح‌های آبخیزداری نیز اشاره کرد و گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری بر روی تثبیت خاک، کاهش میزان خسارت سیل و افزایش برداشت محصولات کشاورزی بسیار مؤثر است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی