33 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار عشایر خراسان جنوبی قرار گرفت


33 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار عشایر خراسان جنوبی قرار گرفت

بیرجند - ایرنا - مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: امسال 33 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و کم‌بهره در اختیار عشایر استان قرار گرفته که 18 میلیارد تومان تسهیلات 10 درصد یکساله در راستای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز بوده است.

مهدی عصمتی پور روز پنجشنبه در نشست خبری افزود: ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات با همکاری بنیاد برکت به منظور خرید و نگهداری دام به هر متقاضی تا سقف ۵۰ میلیون تومان پنج ساله با سود چهار درصد نیز در حال پرداخت است.

وی گفت: همچنین پنج میلیارد و ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار تشکل‌های عشایری استان برای تامین نهاده، کشت و پرورش گیاهان دارویی قرار داده شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی بیان کرد: اداره کل امور عشایر استان امسال توانست بیشترین تسهیلات و اعتبارات ملی را در سال‌های گذشته از سازمان امور عشایری کشور جذب کند.

وی اضافه کرد: سهمیه خراسان جنوبی برای دریافت پنل خورشیدی نیز یک هزار و ۲۰۰ پنل برای تامین برق عشایر است که تاکنون کار شناسایی عشایر و تامین هزینه انجام شده و پنل‌ها به زودی بین عشایر استان توزیع خواهد شد.

عصمتی پور گفت: ارزش ریالی هر پنل ۹ میلیون تومان است که ۹۰ درصد هزینه را دولت به صورت بلاعوض پرداخت کرده و ۱۰ درصد دیگر توسط عشایر تامین شده است.

وی درباره تامین علوفه دام عشایر در فصل سرد سال گفت: در این زمینه سیلوی ذخیره ذرت در شهرستان زیرکوه با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان احداث شده است.

وی افزود: پنج هزار تن ذرت سیلو شده برای توزیع بین عشایر استان آماده شده و این اقدام با هدف تامین علوفه سالم، ارزان قیمت و با کیفیت صورت گرفته است.

عصمتی پور تصریح کرد: محدودیتی برای میزان ذرت توزیعی وجود ندارد و عشایر به هر میزان که نیاز داشته باشند می‌توانند ذرت را از طریق تشکل‌های عشایری پیگیری و دریافت کنند.

وی اضافه کرد: ابتدای سال با دامپزشکی استان با هدف انجام واکسیناسیون رایگان دام عشایر تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردیم و در این زمینه دام عشایر در مقابل بیماری‌های تب برفکی، پی پی آر و تب مالت واکسینه می‌شوند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی درخصوص بیمه عشایر گفت: ۵۵ صندوق خرد زنان روستایی و عشایری و ۱۱ تشکل عشایری در این استان فعال است که تاکنون برای هشت تعاونی عشایری کد بیمه به منظور دریافت خدمات بیمه‌ای صادر شده است.

وی در ارتباط با بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر اظهار داشت: عشایر می‌توانند سالانه ۳۳۰ هزار تومان هزینه برای بیمه پرداخت و در مقابل ماهیانه مبلغ ۵۸۰ هزار تومان را به عنوان حقوق دریافت کنند.

عصمتی پور با بیان اینکه برای ترویج بیمه روستاییان و عشایر باید اطلاع‌رسانی شود افزود: تاکنون ۴۵ درصد عشایر استان زیر پوشش بیمه روستاییان و عشایر قرار گرفته‌اند.

وی عنوان کرد: برای بیمه عشایر از دو محل اقدام شده است، از جمله اینکه از طریق خوشه‌های صنایع دستی و تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته همزمان با برگزاری همایش روز ملی روستا و عشایر در استان به امضا رسید، هزار نفر از عشایر استان بیمه شدند.

وی گفت: در قالب طرح رییس جمهوری (بیمه رایگان یکساله یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در کشور) سهم استان خراسان جنوبی سه هزار و ۲۰۰ نفر است و این افراد که غالبا دارای تمکن مالی پایین و فاقد بیمه هستند، شناسایی و به مرکز معرفی شده‌اند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی در ادامه این نشست خبری تعداد پروژه‌های قابل افتتاح اداره کل امور عشایر استان در دهه فجر را ۳۶ پروژه اعلام کرد و گفت: برای پروژه‌های امور عشایری استان ۱۸ میلیارد و ۳۴۶ میلیون تومان در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی هزینه شده است.

وی افزود: با افتتاح این پروژه‌ها ۲ هزار و ۴۱۵ نفر در قالب ۴۸۳ خانوار برخوردار می‌شوند و زمینه تثبیت ۳۴۱ اشتغال و ایجاد ۸۶ شغل جدید نیز فراهم می‌شود.

عصمتی پور با اشاره به ۲ پروژه شاخص افتتاحی حوزه عشایر استان گفت: فاز دوم طرح آبرسانی پایدار به محلات عشایری خواجه منجیکوه نهبندان با اعتبار ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و آبرسانی به محله عشایری تیغناب در شهرستان سربیشه از جمله این پروژه‌ها است.

وی بیان کرد: اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی امسال به عنوان دبیر کمیته روستایی و عشایری ستاد دهه فجر استان مشخص شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت این ستاد از آبان امسال با همکاری ۲۰ دستگاه اجرایی آغاز شد اظهار داشت: پروژه‌های دهه فجر در حوزه‌ روستایی و عشایری با مشارکت دستگاه‌های اجرایی از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته امداد، جهاد کشاورزی و امور عشایر افتتاح می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید