فصل جدیدی از روابط تجاری کرمانشاه و حلبچه آغاز شد


فصل جدیدی از روابط تجاری کرمانشاه و حلبچه آغاز شد

کرمانشاه- ایرنا- امضای تفاهم‌نامه همکاری بین بازرگانان کرمانشاه و حلبچه عراق به منظور توسعه روابط اقتصادی و مبادلات تجاری، فصل جدیدی از روابط اقتصادی را بین این 2 استان رقم زد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم امضای این تفاهم‌نامه روز پنجشنبه با حضور روسای اتاق‌های بازرگانی کرمانشاه و حلبچه و فعالین اقتصادی و تجاری در حالی در سرسرای اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد که بعد از صحبت‌های مسوولان ۲ استان، تعدادی از تاجران موانع و مشکلات پیش روی تجارت را مطرح و خواستار رفع آنها شدند.

۴ مانع تجارت کرمانشاه و حلبچه که باید رفع شود

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمانشاه در این مراسم، امضای این تفاهم‌نامه را آغاز شروع همکاری تجاری کرمانشاه و حلبچه دانست و گفت: مردم این ۲ استان اشتراکات فراوانی با هم دارند و این انتظار وجود دارد که در مناسبات اقتصادی هم این هم افزایی بیشتر شود تا بتوانند بهره بیشتری از این روابط اقتصادی ببرند.

کیوان کاشفی، با اشاره به اینکه کرمانشاه بعد از سقوط صدام اولین استانی بود که در عراق فعالیت‌های اقتصادی خود را شروع کرد، اظهار داشت: کرمانشاه که با سه استان حلبچه، سلیمانیه و دیالی همسایگی و مرز مشترک دارد، قطب صادرات به عراق است و در این تفاهم‌نامه باید اتفاقات اقتصادی را مورد به مورد و به صورت تخصصی بررسی و مصوب کنیم.

وی حلبچه را در زمینه‌های کشاورزی، گردشگری و دیگر حوزه‌ها دارای پتانسیل بالایی دانست و گفت: استان کرمانشاه با ۲ هزار عضو مستقیم و غیرمستقیم صنعت، معدن، کشاورزی، تجارت و همچنین چندین تشکل مختلف، آمادگی دارد تجربیات خود را در اختیار حلبچه قرار دهد تا ایجاد این مسیر تجاری منجر به رونق ۲ استان شود.

کاشفی در پاسخ به برخی از مشکلات مطرح شده توسط حاضران در جلسه هم گفت: برای داشتن رابطه تجاری با حلبچه مباحث تردد بین مرزها، حمل و نقل از هر نوعی، تبادلات مالی و مراجع قضایی حل اختلاف بین تجار جز نیازهای اساسی و ضروری است که البته بخش‌هایی که مربوط به اتاق‌های بازرگانی باشد حل می‌شود و بخشی از مشکلات هم حاکمیتی و دولتی است که اتاق‌ها در جهت رفع این مشکلات هم اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

فصل جدیدی از روابط تجاری کرمانشاه و حلبچه آغاز شد کیوان کاشفی رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه

اگر این تفاهم‌نامه فقط مشکل کولبران را حل کند به آن افتخار می‌کنیم

رییس اتاق بازرگانی استان حلبچه هم در این مراسم ضمن ابراز خوشحالی از حضور در کرمانشاه و امضای این تفاهم‌نامه گفت: اشتراکات و مرزهای مشترک زیادی که با کرمانشاه داریم منجر به توسعه روابط اقتصادی ما می‌شود و قوانین اقلیم کردستان عراق از همه لحاظ از ورود سرمایه‌گذار به حلبچه حمایت می‌کند بطوریکه ۱۰ سال معافیت مالیاتی و پنج سال معافیت تعرفه‌های گمرکی را در پی دارد و بنا داریم این سالها را افزایش دهیم.

کاک «پیشوا احمد محمود» با اشاره به استعدادهای کشاورزی و گردشگری کرمانشاه و داشتن ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک ۲ کشور گفت : امیدواریم برخی از مشکلات موجود بین ۲ استان توسط دولت‌ها رفع شود تا بتوانیم از همه ظرفیت‌های موجود برای توسعه روابط و رونق اقتصادی بهره ببریم.

وی از آمادگی کامل حلبچه برای تسهیل در تجارت با کرمانشاه خبر داد و گفت: بسیاری از کولبران جان خود را از دست می‌دهند و این تفاهم‌نامه اگر هیچ عایدی نداشته باشد اما فقط مشکلات برخی از کولبران را حل کند تا به صورت قانونی به حق خود برسند، ما به آن افتخار می‌کنیم.

این مقام عراقی در پاسخ به مشکلات مطرح شده توسط تجار هم گفت: متاسفانه ما ۲ کشوری هستیم که در فواصل زمانی تحریم می‌شویم و مسایل سیاسی مانعی برای فعالیت‌های تجاری است که نگرانی هر ۲ طرف است و امیدواریم دولت‌ها ضرورت تعاملات بیشتر ما را درک کنند تا برخی از مشکلات هم حل شود به عنوان مثال ایجاد منطقه آزاد تجاری بسیاری از مشکلات تجار را برطرف و داد و ستد را راحت‌تر می کند.

تاسیس ۲ شعبه بانکی برای تبادلات مالی، تمرکز بر کشاورزی و گردشگری، توجه به بیمه عمر و حوادث در تجارت بین ۲ طرف و استفاده از ظرفیت‌های فرش و صنایع‌دستی کرمانشاه در حلبچه از جمله مواردی بود که رییس اتاق بازرگانی استان حلبچه قول پیگیری و مساعدت در آنها را به تجار و فعالین اقتصادی داد.

فصل جدیدی از روابط تجاری کرمانشاه و حلبچه آغاز شد کاک پیشوا رییس اتاق بازرگانی استان حلبچه

دولت‌ها مکلف به رفع موانع تجارت می‌شوند

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه هم در این مراسم با اشاره به اشتراکات مرزی، قومی، قبیله‌ای و زبانی این استان با حلبچه اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد مرز مشترک ما با عراق در حلبچه قرار دارد و امیدواریم این شرایط ممتازی که در ۲ استان داریم برای هر دو طرف منشا خیر و اثر باشد.

محسن دارابی ادامه داد : اگرچه مشکلات را دولت‌ها باید حل و فصل کنند اما درهم‌تنیدگی فعالیت‌های تجاری ۲ استان، منافع مشترکی که تجار آنها دارند و پیوندهای محکمی که بین ۲ استان به وجود می‌آید، دولت‌ها را مکلف می کند تا موانع را برطرف کنند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته چنین تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده اما به ثمر نرسیده است، گفت: مشکل ما در تفاهم‌نامه‌های گذشته این بود که می‌خواستیم همه چیز را یکباره حل کنیم و بخش زیادی از کار روز زمین می‌ماند و امروز هم باید چند مورد اساسی را در اساسنامه تنظیم و به نتیجه برسانیم و تقویم نشست‌های فصلی یا ۶ ماهه را طراحی و مشکلات موجود را پیگیری و رفع کنیم.

فصل جدیدی از روابط تجاری کرمانشاه و حلبچه آغاز شد

نمی‌خواهیم مصرف‌کننده باشیم

نایب رییس اتاق بازرگانی استان حلبچه هم در این مراسم گفت: با اینکه حلبچه یک استان تازه تاسیس است اما در زمینه های کشاورزی، گردشگری و مسایل فرهنگی جای کار بسیاری دارد.

کاک «سردار» ادامه داد: ما نمی‌خواهیم مصرف‌کننده باشیم و بنا داریم به سمت تولید برویم و این در حالی است که از کشورهای دیگر برای همکاری‌های ۲ طرفه به ما مراجعه می‌کنند اما ما علاقه‌مندیم با کشور جمهوری اسلامی و کرمانشاه همکاری‌های تجاری خود را توسعه دهیم.

وی در ادامه از مسوولان خواست نسبت به باز شدن ۲ مرز شوشمی و شیخ صله اقدام کنند که آقای دارابی در جواب ایشان هم گفت: سه بازارچه مرزی رسمی شیخ صله، شوشمی و سومار با مصوبه هیات دولت به عنوان مرز رسمی شناخته شده‌اند و زیرساخت‌ها و اعتبارات آنها را به عنوان مرز رسمی می‌بینند و هیچ‌گونه مشکلی در این مرزها وجود ندارد.

هیات تجاری حلبچه به سرپرستی رییس اتاق بازرگانی، اعضای هیات رییسه و جمعی از بازرگانان این استان روز چهارشنبه برای توسعه مناسبات تجاری و بازرگانی وارد کرمانشاه شدند و تا روز جمعه بازدید از برخی واحدهای صنعتی، بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کرمانشاه، دیدار با استاندار و مسوولان اقتصادی و همچنین نشست با فعالان اقتصادی کرمانشاه را در برنامه کاری خود دارند.

فصل جدیدی از روابط تجاری کرمانشاه و حلبچه آغاز شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس