گامهای استوار جمهوری اسلامی در مسیر جهانی‌سازی انقلاب


گامهای استوار جمهوری اسلامی در مسیر جهانی‌سازی انقلاب

اصفهان- ایرنا- اقدامات تاثیرگذار چهار دهه گذشته انقلاب اسلامی برغم موانع و مشکلات فرارو با داشتن ظرفیت گوناگون به ویژه دینی و ارزشی به اعتقاد کارشناسان میزگرد ایرنا اصفهان در مسیر جهانی‌سازی انقلاب اسلامی بوده است که این راهبرد با اجرای اهداف بیانیه گام دوم انقلاب محقق می‌شود.

به گزارش ایرنا، برپایی نظام سیاسی مردمسالار بر مبنای فرهنگ و تمدن ایرانی و اصول، ارزش ها و قوانین اسلام اصیل در منطقه ای که سال‌ها کانون بازیگری قدرت‌های استعماری بود و سپس میزبان دولت‌های تمامیت خواه، خاندانی و موروثی شد، خود به خود همه معادلات را بر هم زد.

به باور صاحبنظران امر انقلاب اسلامی به بزرگترین منبع الهام بخش قیام‌های آزادی جویانه و دموکراسی خواهانه مردمی مبدل شد که آخرین آنها تحولات بیداری اسلامی در کشورهای نظیر تونس، مصر، یمن و بحرین بوده است.

جمهوری اسلامی ایران در عین تلاش برای برهم زدن قالب های ناعادلانه جهانی و یاری به جنبش های آزادی‌بخش مردمی در سراسر جهان، مسیر تعامل جویی با ملت های جهان و واحدهای ملی را پیموده است.

این نظام اسلامی منادی وحدت کشورهای اسلامی و گسترش همکاری بین این کشورها، پیگیر سیاست‌های حسن همجواری با همسایگان و همسازی و همکاری با واحدهای ملی نظام بین الملل و سازمان های جهانی بر مبنای اصول سیاست خارجی خود یعنی عزت و حکمت و مصلحت بوده و مسئولان آن نیز در سال های پس از انقلاب حتی فراتر از تعامل جویی قدم برداشته و رفع تهدیدها و چالش‌های جهانی را خواستار شده اند.

آرمان های انقلاب اسلامی به عنوان تحولی آزادیخواهانه، عدالت طلبانه و در جهت تحقق مردمسالاری دینی پس از چهاردهه همچنان منبعی الهام بخش و پیامی روشن برای آینده منطقه و جهان به شمار می آید و اذهان و دیدگان بسیاری را به خود معطوف داشته است.

کلید واژه "امید" که زمینه تحول بنیادین در ایران و پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرد، در دیدگاه های حضرت امام خمینی (ره) از ۲ جنبه فردی و اجتماعی قابل بررسی است و امروز نیز لازمه پشت سر گذاشتن مشکلات و تداوم نظامی اسلامی حول محور رهبری به شمار می رود.

رهنمودهای هوشمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و همراهی با بصیرت مردم و جریان های سیاسی، روند کنونی انقلاب را آنچنان به پیش می برد که رخدادهای تلخی مانند آنچه سال های ۱۳۷۸ یا ۱۳۸۸ شاهد بودیم، برگی دیگر به دفتر تجربه های نظام جمهوری اسلامی می افزاید و سبب پایش و پالایش و بالندگی آن می شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان میزگردی با عنوان با " انقلاب اسلامی تحولی به رو به آینده با پیام روشن در جهان جدید" با حضور حجت الاسلام حسن بابایی دبیر قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر استان اصفهان، محمدحسن قیصریان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، بیژن شمس عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور استان اصفهان و معاون بسیج استادان استان اصفهان و بشیر اسماعیلی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شهرضا برگزار کرد.

جمهوری اسلامی در مسیر جهانی سازی اسلام ناب

دبیر قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر استان اصفهان گفت: جمهوری اسلامی ایران با سیاست‌ها و برنامه‌های گذشته تا به امروز، مقدمه انقلاب جهانی مهدوی خواهد شد.

حجت الاسلام حسن بابایی در میزگرد ایرنا با اشاره به اینکه در قرآن بشارت‌هایی نسبت به وقایع عصر کنونی شده است، افزود: قرآن وعده داده که دین اسلام جهانی شود و قدرت دشمنان برای توقف این جریان کارساز نبوده و این مسیر ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با هدف جریان‌دهی به گسترش اسلام در جهان آغاز شده و فعالیت‌ها و اقداماتش پیام و ظرفیت جهانی دارد، تصریح‌ کرد: نامگذاری هفته وحدت، نامه امام و رهبر معظم انقلاب به دنیا، فتواهای تاریخی، پیاده روی اربعین و اقداماتی از این قبیل همه در مسیر جهانی سازی اسلام ناب است.

به گفته وی پیاده روی اربعین با توجه به شناختی که مردم از امام حسین(ع) و قیام کربلا دارند زمینه ساز معرفی امام زمان خواهد بود چرا که آن حضرت با ظهورش خود را فرزند امام حسین(ع) معرفی خواهد کرد و مردم با شناخت قبلی پیرو او شده و پرچم اسلام در کل دنیا برافراشته خواهد شد.

ضرورت تمدن سازی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب

دبیر قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر استان اصفهان با بیان اینکه امنیت جهانی برای ظهور آن حضرت لازم است، اظهارداشت: نبود اسرائیل و صهیونسیم موجب امنیت منطقه و مسجد القصی خواهد شد و امنیت آن سبب ساز آرامش مسجد الحرام برای حضور امام در بین مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید تمدن سازی انجام شود، یادآورشد: فقه تمدنی لازمه این موضوع بوده و جوابگوی همه ادیان توحیدی و غیرتوحیدی هست که برای رسیدن آن باید از ظرفیت جامعه متقاضی حکومت جهانی بگذریم و برای این کار نهاد خانواده از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

وی تمرکز بر تربیت و سبک زندگی ایرانی و اسلامی در خانواده را مهم بیان‌ و اضافه کرد: جامعه ما برای تمدن سازی نیازمند خانواده‌های همسو با این هدف است و دشمن نیز این نهاد مهم را مورد هدف قرار داده و باید برنامه ریزی مستند و هدفمندی برای ترویج واقعیت ها و ارزش‌ها در این خصوص صورت گیرد.

بابایی با اشاره به سه گروه ناکثین، قاسطین و مارقین انقلاب اسلامی افزود: گروه‌هایی از درون کشور مثل قاسطین با اسلام هراسی، ناکثین با وجود سابقه انقلابی‌گری و مارقین با لباس دین هدف‌های شخصی خود مانع حرکت روبه توسعه نظام و انقلاب هستند.

وی با بیان اینکه دشمنی‌های زیاد علیه انقلاب و دوری از ارزش‌ها و واقعیت‌ها موجب ایجاد شبه ناکارآمدی و مشکلات شده است، خاطرنشان‌ کرد: بسیاری با ایجاد فضای روانی در بین مردم، دین را برای مدیریت جامعه ناکارآمدجلوه داده و نظام اسلامی و اهداف والای آن را زیر سوال می‌برند.

وی نوع نگرش نیروهای بکارگرفته شده در حوزه‌های مختلف را بر پیشرفت کشور و جهانی و الگوشدن نظام مهم برشمرد و اظهارداشت: توسعه و پیشرفت موشکی و نظامی ایران به دلیل بهره‌گیری از نیروهای متعهد و توانمند و عاشق نظام و کشور بوده ولی در برخی از حوزه‌های دیگر چنین نیروهایی کمتر مشغول کار شده‌اند آن عرصه را ناکارآمد کرده است.

به گفته این کارشناس فرهنگی و سیاسی، اعتقادات نیروهای مسئول و بکار گماشته شده در هر عرصه ای برای مدیریت و پیشرفت کار سرنوشت ساز بوده و اگر جمهوری اسلامی به دنبال پیشرفت های جهانی و امیدواری برای ملت ایران و دنیا باشد باید این مولفه مورد ارزیابی قرار گیرد.

ضرورت ادامه راه با توجه ویژه به ارزشهای اصیل انقلاب

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر علل برخی از ناکارآمدی های در درون کشور چیست، خاطرنشان‌ کرد: فاصله از ارزش‌ها و اسلام ناب موجب بروز این ناکارآمدی‌ها شده و اگر در انتصابات، هدف‌گذاری ها و برنامه ریزی به اهداف و ارزش های اصیل نظام و دستورات اسلام ناب توجه کنیم بسیاری از مشکلات و چالش‌ها حل خواهد شد.

گامهای استوار جمهوری اسلامی در مسیر جهانی‌سازی انقلاب

هدف‌گذاری برای گسترش جهانی انقلاب اسلامی

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور و معاون منابع انسانی بسیج استادان استان اصفهان گفت: گسترش جهانی انقلاب اسلامی از اهداف نظام از زمان تشکیل آن تاکنون بوده است.

بیژن شمس در ادامه این میزگرد ایرنای اصفهان با تقسیم بندی نظام حاکمیتی جهان به ۲ بخش قبل از تشکیل انقلاب اسلامی و بعد از آن گفت: در دوران پیش از انقلاب اسلامی جهان و مدیریت کلان دنیا به سمت محو قدرت خداوند به عنوان آفریننده و مدیر و مدبر جهان هستی بودند که با تشکیل نظام اسلامی در کشور ایران، حکومت اسلامی احیا شد و جمهوری اسلامی ایران به دنبال زمینه سازی برای حاکمیت اسلامی بوده است.

وی با تایید صحبت‌های اعضای این میزگرد خبری ادامه داد: جمهوری اسلامی سلطه انسان بر انسان را نفی می‌کند و حاکمیت جهان هستی را متوجه حضرت حق می‌داند و مبارزه با ظلم و ستم و شعار"نه غربی و نه شرقی" را هم به همین خاطر سرداده تا اینکه نظام سازی بر پایه مدیریت الهی را توسعه دهد.

این استاد دانشگاه، انقلاب اسلامی، نظام سازی اسلامی، تشکل دولت اسلامی، جامعه اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی ایرانی را مراحل پیشرفت برای فراگیری اسلام در جهان معرفی‌ کرد و گفت: مفهوم تمدن روش و مدل کار و تداوم حرکت را روشن کرده چرا که باید نظام اسلامی پاسخگوی نیازهای بشری باشد تا این مهم محقق شود.

نظریه های جمهوری اسلامی قابلیت جهانی شدن دارد

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره سعی کرده در ارائه برنامه ها به گونه ای عمل کند که با نوع خدمات پاسخگوی نیازهای بشری باشد و تئوری‌هایی متناسب با شرایط روز جامعه و پاسخ به نیازها داشته باشد و این کار در بخشی از حوزه‌ها در سطح عالی و در بخشی چندان اقدامی را ندیده که توسعه یافتگی آن بر جهانی شده انقلاب اسلامی و امیدواری به نظام مژده می دهد.

وی با بیان اینکه نظرهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی قابلیت جهانی شدن دارد، خاطرنشان‌کرد: اهداف جمهوری اسلامی ایران باید فراگیر و در بدنه اجرایی و برنامه ریزی قرار بگیرد و نظام مدیریتی کشور نباید محو ایده ها و برنامه های غرب وشرق باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اصفهان با اشاره به حوادث ۱۰ ساله در سال های ۵۸_ ۷۸-۸۸-۹۸ گفت: دشمن با شناخت این واقعیت و مسیر تداوم حرکت جمهوری اسلامی ایران سعی کرده برنامه ریزی‌هایی را برای براندازی و توقف حرکت با استفاده از نیروهای غافل داخلی انجام دهد.

وی خاطرنشان‌ کرد: چنین جریان فکری از اول تشکیل انقلاب اسلامی تاکنون با نظام همراه بوده و رفتارهایی را از خود داشته اند که با هدف توقف جریان انقلاب گاهی پیش رفته است.

وی استحاله معنوی و رفتاری دشمن را یکی دیگر از تهدیدها و چالش های پیش روی انقلاب معرفی کرد و یادآور شد: استحاله معنوی از درون و خارج از کشور تهدیدهایی برای نظام داشته اما نوع ارزش‌گذاری و هدف‌گذاری‌ها موجب مصونیت شده است.

شمس، جبران خسارت‌ها و حرکت روبه جلو اما با سرعت انقلاب اسلامی را نیازمند کاهش فاصله از ارزش های انقلابی و دینی بیان و اضافه کرد: فاصله بین واقعیت ها؛ اهداف و ارزش ها موجب خسارت به حرکت و جهانی شدن این جریان می‌کند.

وی بررسی چالش ها، ارائه راهکار و کارگشایی برای عبور از مشکلات را یک ضرورت بیان کرد و گفت: رسانه ها باید زمینه پاسخگویی به سوالات ذهنی و دغدغه های عمومی را فراهم کنند تا پاسخ های شبکه های ماهواره ای دلیلی برای مردم نباشد.

کاهش فاصله ها لازمه توسعه جهانی انقلاب اسلامی

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد گفت: توسعه جهانی انقلاب اسلامی نیازمند کاهش فاصله با منبع اصلی یعنی دستورات اسلامی است چرا که منبع وحی اساس مدیریت جامعه بشری محسوب می شود.

محمدحسن قیصریان در ادامه این میزگرد خبری ایرنا با تاکید بر اینکه تنها حضرت حق است که بر کل جهان هستی حق حاکمیت دارد و نسخه کامل بشری و تکامل را ترسیم می کند، اظهارداشت: فاصله انسان از منبع وحی و حاکمیت انسان بر انسان جایز نیست و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران ظلم و ستم سران کشورهای استکباری را نمی پذیرد.

گامهای استوار جمهوری اسلامی در مسیر جهانی‌سازی انقلاب

وی با بیان اینکه در دوران کوتاه حکومت حضرت علی(ع) تنها حکومت اسلامی به صورت کامل وجود داشت، تصریح ‌کرد: در دوران سایر ائمه سران ظلم بر مردم حاکمیت داشته و حق حکومت را از معصومین غصب کرده بودند و با تشکیل انقلاب اسلامی مجدد این جریان در ایران شکل گرفت.

وی لاییک، سکولار و دینی را سه مدل حاکمیت در دنیا معرفی‌ و اضافه کرد: به جز حاکمیتی دینی، ۲ مدل دیگر ادعای حکمرانی بر جهان را دارند در حالی که سلطه انسان بر انسان در مدیریت اسلامی و دینی نفی می شود و پیام انقلاب اسلامی به دنیا نیز حاکمیت خداوند بر جهان به جای انسان بر انسان‌هاست.

این استاد دانشگاه معتقد است، انقلاب اسلامی تاثیر خود را در جهان گذاشته و نظام ما مسیر خود را مثل آب زلال پیدا کرده است و در حال جریان است اما گاهی به دلیل تخلف و دوری از ارزش‌ها از واقعیت دور شده ایم که این مسائل به تحقق وعده اصلی یعنی جهانی‌سازی اسلام و مقدمه سازی برای ظهور منجی صدمه می‌زند.

وی ادامه داد: اگر در دنیا انقلاب اسلامی معرفی شده و ظرفیت آن برای بسیاری روشن است اما در برخی از مواقع عملکرد اشتباه و رفتار غلط موجب توقف این جریان خواهد شد که این موضوع یک مسئله مهم و نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامی اساسی و پایدار است.

وی وجود دستورات اسلامی بر مدیریت کشور را یک مولفه مهم برای جهانی شدن آن بیان‌کرد و گفت: بالاتر از اسلام دین و مکتبی نداریم و همین موضوع فرصتی برای رونق و توسعه کشور و عرضه نظام حاکمیتی برای دنیا خواهد بود.

مبانی دینی فصل الخطاب برنامه های مدیریتی و سیاسی کشور

قیصریان، فاصله از مبانی دینی را مهمترین عامل برای مشکلات کشور و مانعی برای جهانی شدن انقلاب اسلامی بیان‌کرد و یادآورشد: مدیریت سیاسی، بانکداری و اجرایی کشور در برخی از حوزه ها از واقعیت دور شده و همین موضوع آسیب جدی برای کشور به همراه داشته است.

وی با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولان و همچنین روحانیون، خاطرنشان‌کرد: رفتار، برنامه ریزی و اقدامات اجرایی این چنین افرادی باعث افزایش نارضایتی و ناتوانی در ارائه مدل‌های متناسب با انقلاب اسلامی شده و روحانیت به جای تحصیل در دانشگاه‌ها و ایجاد چنین رویکردی باید سعی بر ارائه مدل های مدیریتی در حوزه های مختلف برای کشور باشند تا این برنامه‌ها در جهان الگو شود.

وی با بیان اینکه قانون کار کشور برگرفته از برخی دیگر از کشورهاست، یادآور شد: توافق بین کارگر و کارفرما مساله مهمی برای خروج از مشکلات کارگری و تشکیل پرونده‌هاست اما این موضوع در اصول مدیریتی این حوزه جای نگرفته است.

قیصریان بر بازنگری قوانین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و یادآورشد: برخی از مولفه‌ها در نظام مالیاتی، قوانین کار، فعالیت‌های مدیریتی و برنامه‌های اجرایی کشور متناسب با دستورات اسلامی نیست.

این استاد دانشگاه در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص راهکار رفع مشکلات و موانع پیش روی فعالیت جهانی نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: باید مبانی دینی که سر فصل و فصل الخطاب برنامه های مدیریتی و سیاسی کشور است در بدنه اجرایی کشور به مرحله اجرا برسد و فاصله ها کم شود.

وی انطباق قوانین بر دستورات دینی را ضروری بیان‌ کرد و یادآور شد: تئوری‌های قوی برای حاکمیت اسلامی وجود دارد و باید با بومی‌سازی و تحقیق و بررسی آن‌ها مصوب و در مرحله اجرا قرار گیرد.

هیج طوفانی قادر به ایجاد خلل در انقلاب اسلامی نیست

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شهرضا گفت: تقویت کارآمدی مدیران و مبارزه با فساد برای آینده نظام ضروری است.

بشیری اسماعیلی که به موفق به حضور در این میزگرد نشد، مشروح صحبت های خود را در اختیار خبرنگار ایرنا گذاشت، که بر موضوع اولویت‌بندی‌های نظام و توجه به جوانان و بهره گیری از ظرفیت‌های آنان تاکید داشت و گفت: تقویت کارآمدی مدیران و مبارزه با فساد و ویژه خواری باید در اولویت های اجرایی نظام قرار گیرد.

گامهای استوار جمهوری اسلامی در مسیر جهانی‌سازی انقلاب

وی توجه به اقتصاد مقاومتی، تولید داخلی، اقتصاد درون زا با حفظ مناسبت بین المللی و رفع امکان سفته بازی و دلالی در اقتصاد نقش بسزایی در تداوم این انقلاب و تقویت جایگاه آن به عنوان یک الگوی جهانی خواهد داشت.

وی ادامه داد: چرخش نخبگان و محوریت جوان‌گرایی در تشکیل یک دولت جوان انقلابی می تواند جانی تازه در حیات سیاسی جامعه بدهد و حرکت انقلاب اسلامی را در تحقق اهداف متعالی خود تسریع کند.

به اعتقاد این استاد دانشگاه، انقلاب اسلامی در بحرانی‌ترین شرایط بین‌المللی به وجود آمد و در طول حیات چهل ساله خود، بحران‌های بی‌شماری را پشت سر گذاشته و در این زمان، نهال انقلاب اسلامی به درختی تناور و استوار تبدیل شده که طوفان‌های سهمگین این روزگار، قادر به خللی به آن نیست.

تاکید بیانیه گام دوم انقلاب بر حفظ و تداوم انقلاب اسلامی

وی اضافه‌ کرد: چنین بالندگی موجب شد تا مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم انقلاب را صادر و در این بیانیه ابتدا نقش بسیار مهم جوانان در حفظ و تداوم انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفته و همچنین دستاورد نظام اسلامی در حفظ تمامیت ارضی و استقلال ایران که در میانه منطقه‌ای پر بحران و خطرناک و با وجود دسیسه‌های بی وقفه دشمنان صورت پذیرفته، در این بیانیه مورد اشاره قرار گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویری تلخ از انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه!