ماموریت ویژه واکسن روسی | کدام کشورها واکسن اسپوتنیک وی استفاده می‌کنند؟


ماموریت ویژه واکسن روسی | کدام کشورها واکسن اسپوتنیک وی استفاده می‌کنند؟

نخستین واکسن وعده داده‌شده کرونا قرار است از کشور روسیه وارد ایران شود، این در حالی است که انتقاداتی به روند تحقیقاتی این واکسن وجود دارد و متخصصان می‌گویند اطلاعات آن کامل نیست.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از همشهری، ایران نخستین کشوری نیست که واکسن روسی را تأیید کرده. پیش از این، کشورهای امارات، ونزوئلا، آرژانتین، صربستان، ترکمنستان، مجارستان، الجزایر و بولیوی هم این واکسن را در کشورشان ثبت کرده‌اند. این درحالی است که براساس اعلام مؤسسه سازنده، تحقیقات روی این واکسن همچنان ادامه دارد. براساس اعلام مؤسسه گامالیای روسیه، یعنی سازنده این واکسن، ۱.۲میلیارد دوز از این واکسن از سوی ۵۰کشور دنیا، پیش خرید شده و ۳ کارخانه در روسیه در حال ساخت این واکسن هستند. این واکسن، نخستین بار در آگوست۲۰۲۰ برای استفاده اضطراری در روسیه ثبت شد و تا چند روز پیش هم این واکسن برای یک میلیون شهروند این کشور، تزریق شده بود.

مؤسسه گامالیای روسیه، کارایی آن را ۹۱.۴درصد اعلام کرده، این واکسن در ۲ دوز به‌فاصله ۲۱روز تزریق می‌شود، دمای نگهداری منفی ۱۸درجه است و در حالت یخ‌زده می‌تواند در دمای طبیعی یخچال هم نگهداری شود. براساس اعلام محققان، این واکسن ابتدا از ترکیب ۲آدنوویروس به‌نام‌های AD۵ و AD۲۶ ساخته شده است. بلاروس نخستین کشوری بود که در دسامبر۲۰۲۰ از این واکسن استفاده کرد. در واکسن اسپوتنیک مانند واکسن آسترازنکا (تولید سوئد و دانشگاه آکسفورد)، از یک ناقل ویروسی برای انتقال ژن‌های کروناویروس به داخل بدن استفاده می‌شود.

اطلاعات واکسن روسی کامل نیست

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا قبلا به همشهری گفته بود واکسنی که قرار است وارد ایران شود، باید مجوزهای معتبری داشته باشد، اما هیچ‌کدام از واکسن‌هایی که گزینه ورود به ایران هستند، این مجوزها را ندارند. حالا محمود هادی‌پور که داروساز و کارشناس داروست، به همشهری می‌گوید که هیچ واکسنی نیاز به تأیید سازمان بهداشت جهانی ندارد. این سازمان فقط فرایندهای تولید و به ثمر رسیدن واکسن را بررسی می‌کند که ببیند این مراحل به درستی انجام می‌شود یا خیر. سازمان بهداشت جهانی تنها واکسن‌هایی که از نظر کارشناسانش، معتبر است را در برنامه‌ خودش قرار می‌دهد که نمونه آن کوواکس است.

ایران مجوز مصرف اضطراری به واکسن روسی داده اما هادی‌پور می‌گوید که نمی‌توان تعریف درستی برای مصرف اضطراری داد، اما می‌توان گفت که مصرف اضطراری زمانی اتفاق می‌افتد که گروه تحقیقاتی برای تزریق یک واکسن، برخی از مراحل تحقیقاتی را نادیده می‌گیرد، یعنی پروسه تحقیق کامل نمی‌شود تا زودتر به مرحله مصرف برسد. پیش از این شرکت سازنده این واکسن، نسبت به تزریق آن به افراد مبتلا به سرطان هشدار داده و اعلام کرده بود که این واکسن برای افراد مبتلا به سرطان با احتیاط تزریق شود. این هشداربه‌دلیل اطلاعات کم درخصوص تأثیر این دارو بر این بیماری ارائه شده است.

متن کامل را اینجا بخوانید

کد خبر 581949

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح