کمتر از 10 درصد کودکان بوشهر در طرح غربالگری چشم شرکت کردند


کمتر از 10 درصد کودکان بوشهر در طرح غربالگری چشم شرکت کردند

بوشهر- ایرنا- معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان بوشهر گفت: به علت شیوع ویروس کرنا در سال جاری از ابتدای اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم(آمبلیوپی) در این استان تاکنون کمتر از 10 درصد کودکان زیر6 سال برای معاینه به پایگاه‌های سنجش مراجعه کردند و ارزیابی شدند.

مهرناز اسکندری روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: جامعه هدف کودکان ۳ تا ۶ سال استان بوشهر ۷۶هزار و ۷۳۳ نفر است که از این شمار تنها هفت هزار و ۵۵۱ کودک غربالگری شده‌اند.

وی علت کاهش شمار کودکان غربالگری شده در طرح تنبلی چشم در استان بوشهر را شیوع ویروس کرونا و استرس خانواده‌ها برای مراجعه به پایگاه‌های سنجش بینایی عنوان کرد.

اسکندری اضافه کرد: اجرای طرح تنبلی چشم از ۱۵ تیرماه آغاز و همچنان در مراکز و پایگاه‌های سنجش بینایی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دست اجراست و جای نگرانی برای حضور کودکان در این پایگاه‌ها وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه سن طلایی شناسایی و پشگیری از تنبلی چشم ۳ تا ۶ سال است، اظهار کرد: امسال طرح غربالگری تنبلی چشم به دلیل شیوع ویروس کرونا تنها به وسیله دستگاه انجام می‌شود و از E چارت استفاده نمی‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان بوشهر گفت: استفاده از ماسک برای کودکان در زمان حضور در پایگاه الزامی است و از تجمع خانواده‌ها به همراه کودک در مکان اجرای طرح جلوگیری می‌شود.

وی به ضدعفونی کردن محل اجرای طرح و صندلی‌ها قبل از ورود کودک به محل اجرای طرح اشاره کرد و گفت: همه دستورالعمل‌های بهداشتی و ضدعفونی و گندزدایی محل به خوبی رعات می‌شود.

اسکندری افزود: سال گذشته در طرح غربالگری تنبلی چشم ۳۵ هزار و ۷۷۹ کودک سنجش که از این تعداد یکهزار و ۸۸۳ کودک مشکوک به اختلالات بینایی شناسایی شدند.

وی گفت: در زمان حاضر ۱۰ مرکز ثابت در استان بوشهر برای اجرای طرح تنبلی چشم در ادارات شهرستانی بهزیستی فعال هستند.

اسکندری یادآور شد: با توجه به اهمیت بهبود تنبلی چشم، در صورتی که در بررسی‌ها مشخص شود کودکی دچار تنبلی چشم است بخشی از کمک هزینه درمان از جمله پرداخت عینک و عمل جراحی آن پرداخت می‌شود.

وی وجود نرم افزار آنلاین برنامه و امکان دسترسی راحت به عملکرد هر شهرستان در کوتاهترین زمان ممکن، شناسایی کودکان مشکل دار و پرداخت کمک هزینه عینک و عمل جراحی، رایگان بودن معاینه در سطح دوم و سوم (اپتومتریست و چشم پزشکی)، استفاده از دستگاه برای غربال کودکان و سرعت بخشیدن به انجام غربال، امکان پیگیری کودکان مشکوک و ارجاع به مراحل تخصصی را از نقاط قوت طرح تنبلی چشم عنوان کرد.

تنبلی چشم یا آمبلیوپی در حدود۳ درصد افراد دیده می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد؛ این اختلال که به طور معمول در یک چشم دیده می‌شود به دلیل اختلال دید چشم تنبل بر اثر عوامل مختلف نظیر عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی، یا آستیگماتیسم)، انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم)، یا نبود شفافیت مسیر بینایی ناشی از عواملی مانند آب مروارید، کدورت قرنیه یا افتادگی پلک رخ می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس