تلاش برای حضور فعال دانش‌آموزان ایرانی در المپیک 2021 دانش‌آموزی


تلاش برای حضور فعال دانش‌آموزان ایرانی در المپیک 2021 دانش‌آموزی

مدیر تیم‌های ملی فدراسیون ورزش دانش‌آموزی گفت: ایران درصدد است در المپیک 2021 دانش‌آموزی در چند رشته حضور فعالی داشته باشد.

مهدی ابراهیم بای سلامی مدیر تیم‌های ملی فدراسیون ورزش دانش آموزی که به تازگی در این سمت منصوب شده است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص آخرین وضعیت مسابقات بین‌المللی دانش آموزی و تاثیر کرونا بر آن اظهار داشت: در دوران کرونا مسابقات بین‌المللی که به صورت حضوری برگزار می‌شد تعطیل شد اما دو مسابقه به صورت مجازی برگزار شد و دانش آموزان ایران در آن حضور فعالی داشتند. یکی مسابقات پونسه تکواندو بود که به صورت غیر حضوری برگزار شد و فدراسیون جهانی یک دستورالعمل برای آن اعلام کرد. ما با همکاری فدراسیون تکواندو افراد زیر ۱۷ سال را شناسایی کردیم. آنها از اجراهای تکواندوی خود فیلم گرفتند و چیزی حدود ۲۰۰ اجرا برای این مسابقه جهانی ارسال شد و بعد از داوری‌ها دانش آموزان ایرانی رتبه‌های خوبی کسب کردند که ۶ مدال رنگارنگ سهم دانش آموزان ایران از این مسابقه بین‌المللی بود.

وی ادامه داد: مسابقه دیگری که در این دوران به صورت غیرحضوری و البته آنلاین برگزار شد و دانش آموزان ایرانی حضور فعالی در آن داشتند، شطرنج بود که حدود ۷۰ دانش‌آموز ایرانی در آن شرکت کردند. ما علاوه بر مدال‌های نقره و برنز و رتبه‌های خوبی که کسب شد دو طلا در این مسابقات به دست آوردیم.

مدیر تیم‌های ملی فدراسیون ورزش دانش آموزی در پاسخ به این پرسش که به طور کلی ورزش دانش آموزی ایران در سطح بین‌المللی چه وضعیتی دارد، گفت: ما در مسابقات داخلی در مقطع کشوری فعالیت جدی داریم که معمولاً مدرسه در این مسابقات قهرمان اعلام می‌شود و به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند، در هر رشته نیز هر دو سال یک بار مسابقات جهانی را داریم در بخش مسابقات آسیایی هم بیشتر فوتبال رشته فعالی است که دانش آموزان ایرانی در آن شرکت می‌کنند. فوتسال دانش آموزی ایران در دوره‌های متعددی قهرمان شده است. به طور مثال سال گذشته قبل از کرونا فوتسال دانش آموزی پسران ما که از استان آذربایجان شرقی به این مسابقات در تایلند اعزام شدند، عنوان قهرمانی را کسب کردند. علاوه بر این ایران کرسی نایب رئیسی مجمع عمومی آسیا را دارد و در حال حاضر نیز تمام تلاش ما این است که بتوانیم حضور قوی و مقتدری در المپیک دانش آموزی آینده داشته باشیم. این المپیک دانش آموزی قرار بود سال ۲۰۲۰ در چین برگزار شود که لغو شد و برنامه‌ریزی شده است که مهر ماه آتی برگزار شود.

بای سلامی ادامه داد: ایران درصدد است که در چند رشته خوب بتواند در این دوره المپیک دانش آموزی شرکت کند و بتوانیم اردوهای دانش آموزی خوبی برگزار کنیم.

ایران درصدد است که در چند رشته خوب بتواند در این دوره المپیک دانش آموزی شرکت کند و بتوانیم اردوهای دانش آموزی خوبی برگزار کنیم

مدیر تیم‌های ملی فدراسیون ورزش دانش آموزی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه در المپیک‌های دانش آموزی قبلی که برگزار شد ایران بیشتر در چه رشته‌هایی حضور داشت، گفت: در المپیک قبلی که در مراکش برگزار شد تیم ایران با یک رشته کشتی در دو بخش آزاد و فرنگی حضور داشت که در رشته کشتی هم قهرمان شد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوال که در حال حاضر کرونا بیش از هر چیز درسی مانند تربیت بدنی را تحت تاثیر قرار داده است که البته پیش از کرونا نیز درس تربیت بدنی و به طور کلی ورزش در مدارس تحت تاثیر عوامل مختلف چندان جدی گرفته نمی‌شد و در این روزها نیز حتی خانواده‌ها به ورزش دانش آموزان کمتر اهمیت می‌دهند و همین یک مساله جدی در راستای سلامت دانش آموزان خواهد بود، برای این چالش چه پیشنهادی دارید، گفت: وقتی می‌توانیم به درس تربیت بدنی اهمیت بدهیم که درون خانواده‌ها و مدارس یک فرهنگ شود و به یک درس با اهمیت تبدیل شود نه درسی که بتوان به راحتی به جای کلاس‌های جبرانی فیزیک و شیمی آن را تعطیل کرد. المپیادهای درون مدرسه‌ای و همه طرح‌هایی که در معاونت تربیت بدنی و سلامت در آموزش و پرورش است بر این تمرکز دارد که مشارکت دانش آموزان در حیطه فعالیت‌های ورزشی افزایش پیدا کند اما در دوران کرونا به هر حال فعالیت‌های ورزشی محدود شده است.

بای سلامی گفت: طرح کوچ که در همین ایام از سوی معاونت تربیت بدنی در حل اجراست و در واقع طرحی برای کنترل وزن و چاقی دانش آموزان است مهمترین بخش آن این است که مشارکت خانواده‌ها را می‌طلبد. به هر حال این روزها امکان حضور در سالن یا کانون‌های ورزشی برای دانش آموزان مهیا نیست اما والدین می‌توانند بچه‌ها را ترغیب کنند تا با حداقل امکانات و در حداقل فضاها تحرک داشته باشند اما متاسفانه ممکن است خیلی از خانواده‌ها این علم را نداشته باشند که چه حرکت‌هایی در این ایام مفید است و مهمترین بخش در جلوگیری از چاقی جدای از فعالیت‌های بدنی، تغذیه است.

الان بیشتر برنامه‌ها آنلاین است و خانواده‌ها باید به صورت موثر نظارت کنند که دانش‌آموز مدام در حالت سکون قرار نگیرد و هر نیم ساعت یک حرکت کششی را انجام دهد

وی ادامه داد: الان بیشتر برنامه‌ها آنلاین است و خانواده‌ها باید به صورت موثر نظارت کنند که دانش‌آموز مدام در حالت سکون قرار نگیرد و هر نیم ساعت یک حرکت کششی را انجام دهد. معاونت تربیت بدنی برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده که از شبکه‌های مختلف صدا و سیما پخش می‌شود و در شاد نیز بارگذاری شده‌اند تا یک الگویی برای خانواده‌ها باشد. اما همانطور که گفتم مهمترین بخش فرهنگ سازی است.

وی درباره این موضوع که به هر حال در یک سری از رشته‌ها مانند شنا یا حتی ورزش‌های باشگاهی ممکن است به دلیل عدم دسترسی دانش آموزان به مکان‌هایی برای تمرین خصوصاً در سطح قهرمانی افت کرده باشند، برای جبران این وضعیت در شرایط پساکرونا برنامه‌ای دارید یا خیر، گفت: به هر حال این بحث مهمی است که وقتی امکان تمرین مهارت نباشد آن مهارت تحت تاثیر قرار می‌گیرد حالا در برخی از رشته‌ها این تاثیرپذیری بیشتر است اما مهمترین مساله این است که دانش آموزان که در سطح قهرمانی فعالیت می‌کنند از نظر حس آمادگی جسمانی خودشان را به روز نگه دارند. واقعاً در این ایام برنامه خاصی در این زمینه نمی‌توان داشت و باید فدراسیون‌های مربوطه که متخصصانی دارند این مشکل را حل کنند. هر چند به نظرم صددرصد، توانایی و توانمندی ورزشکاران در ایام کرونا کاهش پیدا خواهد کرد، خود من حس می‌کنم در المپیک دانش آموزی سال آینده کیفیت مسابقات و رشته‌ها افت خواهد کرد.

وی در خصوص اینکه در برنامه‌های استعدادیابی تلویزیونی یکسری از کودکان و نوجوانان در رشته‌های ورزشی خاصی مورد تشویق قرار می‌گیرد و مورد الگوی خانواده‌ها قرار می‌گیرد، آیا استعداد این بچه‌ها از سوی آموزش و پرورش حمایت می‌شود، گفت: ما یکسری رشته داریم که مجوز آموزشگاهی دارند و در سایت فدراسیون دانش آموزی اعلام شده است، برخی رشته‌ها هستند که از نظر متخصصان ما آسیب‌زا هستند و تقریباً در این رشته‌ها فعالیت نمی‌کنیم به طور مثال ورزش پارکور از آن دسته رشته هاست. البته گمان می‌کنم در برنامه‌های استعدادیابی برخی از تمرین‌ها که ممکن است در این رشته‌ها آسیب‌هایی هم به بچه زده باشد نشان داده نمی‌شود و مورد غفلت مانده است اما در اکثر رشته‌ها که مجوز آموزشگاهی دارند ما دانش آموزان را تشویق می‌کنیم و برنامه‌هایی در سطح مدرسه و ملی و بین‌المللی برای آنها داریم. البته در این برنامه‌ها بیشتر در رشته‌های نمایشی افراد حضور دارند که شاید ترکیبی از چند رشته باشد. مثلاً ممکن است کسی در این رشته‌های نمایشی از نظر بدنی ژیمناستیک کار خوبی به نظر برسد اما خیلی از کارهای آنها از نظر فنی و علم ژیمناستیک درست نباشد اما داوران به صورت علمی آنها را قضاوت نمی‌کنند بلکه کلیت یک نمایش برایشان مهم است. اما برای ما علمی و فنی بودن رشته‌های ورزشی مهم است.

وی گفت: به نظرم می‌رسد وزارت ورزش باید مشاورانی در این برنامه‌ها داشته باشد و با برنامه سازان در تعامل باشند چرا که برخی از این فعالیت‌ها الگوپذیری زیادی میان خانواده‌ها دارد.


مهدی ابراهیم بای سلامی مدیر تیم‌های ملی فدراسیون ورزش دانش آموزی که به تازگی در این سمت منصوب شده است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص آخرین وضعیت مسابقات بین‌المللی دانش آموزی و تاثیر کرونا بر آن اظهار داشت: در دوران کرونا مسابقات بین‌المللی که به صورت حضوری برگزار می‌شد تعطیل شد اما دو مسابقه به صورت مجازی برگزار شد و دانش آموزان ایران در آن حضور فعالی داشتند. یکی مسابقات پونسه تکواندو بود که به صورت غیر حضوری برگزار شد و فدراسیون جهانی یک دستورالعمل برای آن اعلام کرد. ما با همکاری فدراسیون تکواندو افراد زیر ۱۷ سال را شناسایی کردیم. آنها از اجراهای تکواندوی خود فیلم گرفتند و چیزی حدود ۲۰۰ اجرا برای این مسابقه جهانی ارسال شد و بعد از داوری‌ها دانش آموزان ایرانی رتبه‌های خوبی کسب کردند که ۶ مدال رنگارنگ سهم دانش آموزان ایران از این مسابقه بین‌المللی بود.

وی ادامه داد: مسابقه دیگری که در این دوران به صورت غیرحضوری و البته آنلاین برگزار شد و دانش آموزان ایرانی حضور فعالی در آن داشتند، شطرنج بود که حدود ۷۰ دانش‌آموز ایرانی در آن شرکت کردند. ما علاوه بر مدال‌های نقره و برنز و رتبه‌های خوبی که کسب شد دو طلا در این مسابقات به دست آوردیم.

مدیر تیم‌های ملی فدراسیون ورزش دانش آموزی در پاسخ به این پرسش که به طور کلی ورزش دانش آموزی ایران در سطح بین‌المللی چه وضعیتی دارد، گفت: ما در مسابقات داخلی در مقطع کشوری فعالیت جدی داریم که معمولاً مدرسه در این مسابقات قهرمان اعلام می‌شود و به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند، در هر رشته نیز هر دو سال یک بار مسابقات جهانی را داریم در بخش مسابقات آسیایی هم بیشتر فوتبال رشته فعالی است که دانش آموزان ایرانی در آن شرکت می‌کنند. فوتسال دانش آموزی ایران در دوره‌های متعددی قهرمان شده است. به طور مثال سال گذشته قبل از کرونا فوتسال دانش آموزی پسران ما که از استان آذربایجان شرقی به این مسابقات در تایلند اعزام شدند، عنوان قهرمانی را کسب کردند. علاوه بر این ایران کرسی نایب رئیسی مجمع عمومی آسیا را دارد و در حال حاضر نیز تمام تلاش ما این است که بتوانیم حضور قوی و مقتدری در المپیک دانش آموزی آینده داشته باشیم. این المپیک دانش آموزی قرار بود سال ۲۰۲۰ در چین برگزار شود که لغو شد و برنامه‌ریزی شده است که مهر ماه آتی برگزار شود.

بای سلامی ادامه داد: ایران درصدد است که در چند رشته خوب بتواند در این دوره المپیک دانش آموزی شرکت کند و بتوانیم اردوهای دانش آموزی خوبی برگزار کنیم.

ایران درصدد است که در چند رشته خوب بتواند در این دوره المپیک دانش آموزی شرکت کند و بتوانیم اردوهای دانش آموزی خوبی برگزار کنیم

مدیر تیم‌های ملی فدراسیون ورزش دانش آموزی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه در المپیک‌های دانش آموزی قبلی که برگزار شد ایران بیشتر در چه رشته‌هایی حضور داشت، گفت: در المپیک قبلی که در مراکش برگزار شد تیم ایران با یک رشته کشتی در دو بخش آزاد و فرنگی حضور داشت که در رشته کشتی هم قهرمان شد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوال که در حال حاضر کرونا بیش از هر چیز درسی مانند تربیت بدنی را تحت تاثیر قرار داده است که البته پیش از کرونا نیز درس تربیت بدنی و به طور کلی ورزش در مدارس تحت تاثیر عوامل مختلف چندان جدی گرفته نمی‌شد و در این روزها نیز حتی خانواده‌ها به ورزش دانش آموزان کمتر اهمیت می‌دهند و همین یک مساله جدی در راستای سلامت دانش آموزان خواهد بود، برای این چالش چه پیشنهادی دارید، گفت: وقتی می‌توانیم به درس تربیت بدنی اهمیت بدهیم که درون خانواده‌ها و مدارس یک فرهنگ شود و به یک درس با اهمیت تبدیل شود نه درسی که بتوان به راحتی به جای کلاس‌های جبرانی فیزیک و شیمی آن را تعطیل کرد. المپیادهای درون مدرسه‌ای و همه طرح‌هایی که در معاونت تربیت بدنی و سلامت در آموزش و پرورش است بر این تمرکز دارد که مشارکت دانش آموزان در حیطه فعالیت‌های ورزشی افزایش پیدا کند اما در دوران کرونا به هر حال فعالیت‌های ورزشی محدود شده است.

بای سلامی گفت: طرح کوچ که در همین ایام از سوی معاونت تربیت بدنی در حل اجراست و در واقع طرحی برای کنترل وزن و چاقی دانش آموزان است مهمترین بخش آن این است که مشارکت خانواده‌ها را می‌طلبد. به هر حال این روزها امکان حضور در سالن یا کانون‌های ورزشی برای دانش آموزان مهیا نیست اما والدین می‌توانند بچه‌ها را ترغیب کنند تا با حداقل امکانات و در حداقل فضاها تحرک داشته باشند اما متاسفانه ممکن است خیلی از خانواده‌ها این علم را نداشته باشند که چه حرکت‌هایی در این ایام مفید است و مهمترین بخش در جلوگیری از چاقی جدای از فعالیت‌های بدنی، تغذیه است.

الان بیشتر برنامه‌ها آنلاین است و خانواده‌ها باید به صورت موثر نظارت کنند که دانش‌آموز مدام در حالت سکون قرار نگیرد و هر نیم ساعت یک حرکت کششی را انجام دهد

وی ادامه داد: الان بیشتر برنامه‌ها آنلاین است و خانواده‌ها باید به صورت موثر نظارت کنند که دانش‌آموز مدام در حالت سکون قرار نگیرد و هر نیم ساعت یک حرکت کششی را انجام دهد. معاونت تربیت بدنی برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده که از شبکه‌های مختلف صدا و سیما پخش می‌شود و در شاد نیز بارگذاری شده‌اند تا یک الگویی برای خانواده‌ها باشد. اما همانطور که گفتم مهمترین بخش فرهنگ سازی است.

وی درباره این موضوع که به هر حال در یک سری از رشته‌ها مانند شنا یا حتی ورزش‌های باشگاهی ممکن است به دلیل عدم دسترسی دانش آموزان به مکان‌هایی برای تمرین خصوصاً در سطح قهرمانی افت کرده باشند، برای جبران این وضعیت در شرایط پساکرونا برنامه‌ای دارید یا خیر، گفت: به هر حال این بحث مهمی است که وقتی امکان تمرین مهارت نباشد آن مهارت تحت تاثیر قرار می‌گیرد حالا در برخی از رشته‌ها این تاثیرپذیری بیشتر است اما مهمترین مساله این است که دانش آموزان که در سطح قهرمانی فعالیت می‌کنند از نظر حس آمادگی جسمانی خودشان را به روز نگه دارند. واقعاً در این ایام برنامه خاصی در این زمینه نمی‌توان داشت و باید فدراسیون‌های مربوطه که متخصصانی دارند این مشکل را حل کنند. هر چند به نظرم صددرصد، توانایی و توانمندی ورزشکاران در ایام کرونا کاهش پیدا خواهد کرد، خود من حس می‌کنم در المپیک دانش آموزی سال آینده کیفیت مسابقات و رشته‌ها افت خواهد کرد.

وی در خصوص اینکه در برنامه‌های استعدادیابی تلویزیونی یکسری از کودکان و نوجوانان در رشته‌های ورزشی خاصی مورد تشویق قرار می‌گیرد و مورد الگوی خانواده‌ها قرار می‌گیرد، آیا استعداد این بچه‌ها از سوی آموزش و پرورش حمایت می‌شود، گفت: ما یکسری رشته داریم که مجوز آموزشگاهی دارند و در سایت فدراسیون دانش آموزی اعلام شده است، برخی رشته‌ها هستند که از نظر متخصصان ما آسیب‌زا هستند و تقریباً در این رشته‌ها فعالیت نمی‌کنیم به طور مثال ورزش پارکور از آن دسته رشته هاست. البته گمان می‌کنم در برنامه‌های استعدادیابی برخی از تمرین‌ها که ممکن است در این رشته‌ها آسیب‌هایی هم به بچه زده باشد نشان داده نمی‌شود و مورد غفلت مانده است اما در اکثر رشته‌ها که مجوز آموزشگاهی دارند ما دانش آموزان را تشویق می‌کنیم و برنامه‌هایی در سطح مدرسه و ملی و بین‌المللی برای آنها داریم. البته در این برنامه‌ها بیشتر در رشته‌های نمایشی افراد حضور دارند که شاید ترکیبی از چند رشته باشد. مثلاً ممکن است کسی در این رشته‌های نمایشی از نظر بدنی ژیمناستیک کار خوبی به نظر برسد اما خیلی از کارهای آنها از نظر فنی و علم ژیمناستیک درست نباشد اما داوران به صورت علمی آنها را قضاوت نمی‌کنند بلکه کلیت یک نمایش برایشان مهم است. اما برای ما علمی و فنی بودن رشته‌های ورزشی مهم است.

وی گفت: به نظرم می‌رسد وزارت ورزش باید مشاورانی در این برنامه‌ها داشته باشد و با برنامه سازان در تعامل باشند چرا که برخی از این فعالیت‌ها الگوپذیری زیادی میان خانواده‌ها دارد.

کد خبر 5133981

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی