ضرورت بازسازی و بهسازی بافت‌ باارزش در شهرستان ماه‌نشان


ضرورت بازسازی و بهسازی بافت‌ باارزش در شهرستان ماه‌نشان

نماینده مردم ماه‌نشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی به ضرورت پیاده‌سازی سریع بافت‌ باارزش دو روستای قوزلو و خورجهان در بخش انگوران تاکید کرد.

سید مرتضی خاتمی صبح امروز (۱۱ بهمن‌ماه) در جلسه بررسی اقدامات حوزه بازسازی و مسکن روستایی به‌ویژه مسکن محرومان و مقاوم‌سازی مسکن روستایی که با حضور معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تشکیل شد، با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید در اعمال سهمیه‌های خود در داخل این نهاد تجدیدنظر کند، اظهار کرد: در برهه‌ای، بالغ بر ۵۰ درصد جمعیت کشور روستانشین بودند، این در حالی است که مردمانی که در حاشیه‌ شهرهای مختلف از جمله زنجان سکنی گزیده‌اند، در صورت ایجاد شرایط مناسب حاضر به برگشت به دیار خود هستند، هر چند در حال حاضر به روستاهایی که بافت باارزش هم دارند، توجه چندانی نمی شود.

وی با بیان اینکه بافت باارزش در برخی روستاهای استان زنجان به‌ویژه در دو روستای شهرستان ماه‌نشان نیز در حال تخریب است و در صورت غفلت بیشتر ارزش خود را از دست خواهد داد، یادآور شد: ساکنان این مناطق با کم‌ترین توقع و در شرایط بسیار نامناسب روزگار سپری می‌کنند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در تخصیص سهمیه‌ها با اعتبارات ملی که برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور تعلق ‌می‌گیرد، باید نقاط محروم استان‌ها بهتر و بیشتر دیده شود، این در حالی است که در استان زنجان شهرستان‌های طارم، خدابنده و ماه‌نشان دارای بافت فرسوده بیشتری هستند که آنچنان که باید دیده نمی‌شوند، از این رو این مناطق باید بیش از پیش مورد حمایت و توجه قرار گیرند.

نماینده مردم ماه‌نشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو روستای این منطقه در بخش انگوران که دارای بافت زنده و باارزش است، ادامه داد: دو روستای قوزلو و خورجهان از چهار، پنج سال گذشته به عنوان بافت باارزش شناخته شده اما جای تعجب است که چرا با گذشت این مدت، مطالعات این دو روستا به اتمام نرسیده است، این در حالی است که با طولانی شدن مطالعات، روستاهای بافت با ارزش در گذر زمان از بین خواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه نتیجه مطالعات دو روستای مذکور باید سال آینده عملیاتی و اجرایی شود، گفت: بنیاد مسکن باید به چنین روستاهایی به ‌عنوان ویترین کار خود نگاه کند؛ هر چند اعلام می‌کنم اگر غفلت شود، بافت این دو روستا دچار ریزش خواهد شد و باید تا پایان سال‌جاری مطالعات این دو روستا کامل شود.

خاتمی با تاکید بر اینکه مکانیسم‌ها باید اصلاح شده و مکانیسم جلب مشارکت در روستاها را نیز اصلاح و تقویت کنیم، اضافه کرد: هر چند میزان تسهیلات پرداختی برای مقاوم‌سازی مسکن افزایش پیدا کرده است اما در برخی جاها شرایط ایجاب می‌کند که هم در میزان تسهیلات بازنگری کنیم و هم مکانیسم‌های دیگری تعریف کنیم. مثلاً در بناها از روش‌های ابتکاری استفاده شود که هزینه‌ها کاهش یابد؛ بنابراین لازم است در این زمینه تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه باید نقشه جدیدی برای مقاوم‌سازی مسکن روستائیان به‌ویژه مسکن محرومان اتخاذ شود، خاطرنشان کرد: مناطق شهری دو شهر ماه‌نشان و ایجرود در مسکن شهری دیده نشده و این موضوع نیز باید مورد توجه جدی و عاجل مسئولان استانی و کشوری بنیاد و شهرسازی استان قرار گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین ساعت‌ هوشمند پیشنهادی بر اساس قیمت (اردیبهشت 1403)