از درآمدزایی تا ازدواج آسان بچه‌های مسجد در کانون «معراج الصالحین»


کانون «معراج الصالحین» با راه‌اندازی کارگاه خیاطی و کارآفرینی و درآمدزایی برای بچه‌های مسجد، تمرکز بر فضای مجازی و تولید آثار کوتاه و جذاب رسانه‌ای، برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش قرآن و جوان‌گرایی توانسته پیشتاز اجرای طرح ملی «ایران قوی» باشد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد- آمنه مستقیمی: طرح ملی «ایران قوی» در لبیک به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر ساخت ایران قوی و شناسایی و به منظور شناسایی و رشد استعداد بچه های مسجد در این عرصه، از هفته گرامیداشت دفاع مقدس در چهار محور قرآن و سیره اهل بیت «علیهم السلام»، مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی، پیشرفت و امید به آینده و مقاومت و عزت ایران اسلامی آغاز شده و اجرای آن تا یوم الله 22 بهمن ادامه دارد.

کانون «معراج الصالحین» در جوار مسجد «باب الحوائج موسی بن جعفر(ع)» شهرستان کاشان، تا کنون و با کسب 16615 امتیاز توانسته در اجرای این طرح پیشتاز باشد؛ از این رو، در این گزارش مروری داریم بر آنچه کمک کرده این کانون مسجد در طرح ملی ایران قوی بدرخشد.

از درآمدزایی تا ازدواج آسان بچه‌های مسجد در کانون «معراج الصالحین»

«علی آبیاتی» با اشاره به راه اندازی واحد دختران کانون «معراج الصالحین» از سال 96، اظهار کرد: با این اقدام تیم هنری به کانون افزوده شد و پس از آن خانه هنر «معراج» را راه اندازی کردیم و طبقه دوم کانون را در اختیار آن قرار دادیم. این خانه هنر در عرصه های متنوع فعال است. راه اندازی کارگاه خیاطی و گرفتن سفارش به ویژه تولید ماسک در دوران کرونا از خروجی های آن است، پیش از شیوع کرونا و توقف فعالیت های حضوری نیز آموزش خیاطی، مکرون بافی و ... نیز به بچه های مسجد ارائه می شد.

از درآمدزایی تا ازدواج آسان بچه‌های مسجد در کانون «معراج الصالحین»

درآمدزایی برای بچه های مسجد در خانه هنر معراج

مدیر کانون فرهنگی هنری «معراج الصالحین» ادامه داد: هدف خانه هنر در درجه نخست این است که افراد مستعد و فعال بتوانند با درآمد کسب شده به اعتبار کانون، مخارج شان را تامین کنند برای مثال یک فعال رسانه ای ما با تولید محتوا کسب درآمد می کند همچنین است در دیگر رشته ها. در این راستا، خانه هنر در ایام تابستان درآمدزایی خوبی دارد که یک چهارم یا یک پنجم آن سهم مربی است و باقی به هزینه های کانون اختصاص می یابد.

به گفته آبیاتی در عصر کرونا آموزش حضوری متوقف و صفحه مجازی خانه هنر معراج فعال شد، در این صفحه آموزش های رایگان ارائه می شود؛ تولید و فروش سی دی های آموزشی نیز به همت کانون صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: تعدادی خیاط و جمعی از فعالان رسانه ای در خانه هنر «معراج» مشغول هستند و درآمدزایی دارند.

از درآمدزایی تا ازدواج آسان بچه‌های مسجد در کانون «معراج الصالحین»

آموزش تخصصی قرآن به بچه های مسجد

یکی از وجوه امتیاز و عوامل توفیق کانون «معراج الصالحین» در طرح ملی «ایران قوی»، برگزاری دوره های آموزش قرآن در رشته های قرائت، ترتیل و حفظ با حضور بهترین و مجرب ترین استادان است. همچنین، چهارشنبه شب ها جلسات قرآن با حضور چهره های ممتاز این عرصه برگزار می شود. برگزاری دوره های نهج البلاغه خوانی نیز از دیگر برنامه های این کانون است.

آبیاتی با بیان اینکه در کنار تمرکز فعالیت خوهران کانون در عرصه هنری، برادران عضو و فعال کانون را در عرصه فرهنگی متمرکز کرده ایم، گفت: چنان که در طول سال 10 مسابقه بزرگ در سطح شهرستان همچون «بهار رحمت» در ماه مبارک رمضان، «معراج الحسین(ع)» برای ماه محرم و ... را برگزار کرده ایم که با شروع کرونا همه این فعالیت ها به فضای مجازی منتقل شده است.

از درآمدزایی تا ازدواج آسان بچه‌های مسجد در کانون «معراج الصالحین»

طرح اوقات فراغت، نقطه عطف فعالیت های کانون

مدیر کانون فرهنگی هنری «معراج الصالحین» در ادامه ابراز کرد: نقطه عطف همه فعالیت های این کانون مسجدی، طرح اوقات فراغت است، «معراج الصالحین» تنها کانون مسجدی کاشان است که امسال تابستان و علی رغم شرایط کرونایی کشور توانست مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی شهرستان کاشان کسب و طرح تابستانه را با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری اجرا کند.

وی ادامه داد: نزدیک به 400- 500 ثبت نام کننده و 50 مربی و مسئول در این طرح تابستانی حضور داشتند. اردوهای زیارتی سیاحتی و ارائه آموزش های متنوع در رشته های مختلف از عوامل توفیق طرح های اوقات فراغت تابستانی کانون است.

از درآمدزایی تا ازدواج آسان بچه‌های مسجد در کانون «معراج الصالحین»

جوان گرایی رمز موفقیت کانون «معراج الصالحین»

آبیاتی جوان گرایی را رمز موفقیت فعالیت های کانون فرهنگی هنری «معراج الصالحین» در سال های اخیر دانسته و بیان کرد: همه نیروهای فعال در این کانون زیر 25 سال سن دارند و مسئولان و کادر آموزشی و اعضا همگی جوان هستند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته خلاء فعالیت های رسانه ای بشدت در کانون احساس شد، ابراز کرد: این خلاء باعث می شد که انعکاس مطلوبی از فعالیت های متنوع و جذاب کانون در طول سال نداشته باشیم، از این رو، از تعدادی از فعالان داخل و خارج از کانون بهره گرفتیم تا این نقصیه را رفع کنیم. در گام نخست سراغ تولید فیلم های کوتاه از طرح ملی «سه شنبه های تکریم» رفتیم و بعد از آن برنامه های کانون در طرح ملی «شنبه های کتاب» را انعکاس دادیم.

تولید کلیپ های مذهبی و انتشار در فضای مجازی

آبیاتی اضافه کرد: تولید کلیپ «غدیری‌ام با 10 قدم» در این عرصه، بانکداری اسلامی، مدعیان دروغین ... را نیز در ایام شیوع کرونا تولید و عرضه کردیم. تلاش مان فعالیت روزافزون در فضای مجازی به تناسب شرایط روز جامعه و ذائقه مخاطبان به ویژه از میان نسل جوان است. به طور متوسط در یک سال گذشته نزدیک به 50 میلیون تومان هزینه تولید محتوا و کلاس های آموزشی کانون «معراج الصالحین» شده است.

از درآمدزایی تا ازدواج آسان بچه‌های مسجد در کانون «معراج الصالحین»

انتشار کتاب «گزارش طرح یک تابستان خوب»

از درآمدزایی تا ازدواج آسان بچه‌های مسجد در کانون «معراج الصالحین»

بنابر این گزارش، کار رسانه ای دیگری که به همت کانون فرهنگی هنری «معراج الصالحین» از ابتدای سال 99 کلید خورد، ارائه گزارش عملکرد این کانون مسجدی در تابستان 99 در قالب کتاب بود از این رو، از ابتدای تابستان و آغاز برنامه ریزی ها، اقدام به نکته برداری شد و اکنون کتاب 40 صفحه ای «گزارش طرح یک تابستان خوب» مشتمل بر روند فعالیت ها در تابستانی که گذشت، منتشر شده است. این کتاب گزارش دو ماه فعالیت کانون فرهنگی هنری معراج الصالحین در تابستان۹۹ به همراه شرح برنامه ها، تصاویر طرح، گزارش مالی، نمودار سلسله مراتبی کانون و ... است.

از دیگر فعالیت های این کانون و بچه های آن راه اندازی هیئت فرهنگی مذهبی «سیدالشباب(ع)» است که با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی فعال شده و در ایام فاطمیه جلساتی را برگزار کرد.

از درآمدزایی تا ازدواج آسان بچه‌های مسجد در کانون «معراج الصالحین»

اجرای طرح «رفیق شهید»

به گفته آبیاتی کار فرهنگی دیگر کانون «معراج الصالحین» که با همکاری واحد پسران انجام می شود، اجرای طرح «رفیق شهید» است با توجه به اینکه همه اعضاء و کادر اجرایی و مسئولان کانون زیر 25 سال هستند در این طرح از اعضاء درخواست شده تا در گلزار شهدا گردش و نزدیک ترین شهید از نظر سنی به خودشان را پیدا کنند بعد از آن کارت رفیق شهید را چاپ کردیم و از اعضا خواستیم درپی آشنایی با سبک زندگی و وصیت آن شهید برآیند و این را در قالب مسابقه پیش بردیم که بسیار جذاب بوده و با استقبال مواجه شده است.

این گزارش می افزاید: با توجه به قرار گرفتن کانون فرهنگی هنری «معراج الصالحین» در محله ای کارگرنشین، بیشتر هزینه های این کانون مسجدی توسط خیران تامین و نزدیک به یک دهم از هزینه ها از طریق جذب اعضا و هنرجو تامین می شود. با همین کمک های خیرانه کانون در سال 98 به طور کامل بازسازی شد.

اجرای طرح «اتاق عقد جوان» تا پایان سال

از درآمدزایی تا ازدواج آسان بچه‌های مسجد در کانون «معراج الصالحین»

به تناسب بافت محلی، کمک های مومنانه نیز وجهه همت این کانون و اعضاء و فعالان آن است، چنان که طرح «اتاق عقد جوان» را در دست اجرا دارد تا با حداقل هزینه 200 هزار تومان، مراسم عقد زوج های جوان همراه با عاقد، فیلمبردار و ... را برگزار کند. این طرح تا انتهای سال به بهره برداری می رسد.

به گفته آبیاتی پویش اطعام مومنانه در آذرماه به همت بچه های این کانون اجرا و 313 بسته ارزاق با کمک خیران و اهالی مسجد بین محرومان توزیع شد.

کافی‌نت مجهز با حداقل 10 سیستم و اینترنت سرعت بالا نیز به همت این کانون راه اندازی شده و به اهالی محله و بچه های مسجد خدمت رسانی می کند.

فعالیت های ورزشی که به صورت هفتگی و در رشته های متنوع همچون کوهنوردی، آموزش تنیس روی میز، والیبال و ... انجام می شود نیز از دیگر عوامل موفقیت این کانون مسجدی است.

بنابر این گزارش، کانون فرهنگی هنری «معراج الصالحین» با 521 عضو و فعالیت هایی که به اجمال به آنها اشاره شد، توانسته به ویژه در محور کارآفرینی توفیقات بسیار داشته باشد و تا کنون کانون نخست در اجرای طرح ملی ایران قوی باشد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل