چند ایده برای تغییرات مثبت در زندگی و کسب و کار


چند ایده برای تغییرات مثبت در زندگی و کسب و کار

یک مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار می‌گوید کسب و کارها پایدار نخواهند ماند جز با توجه به پیشران­‌ها و زیربناهای کلیدی برای موفقیت آن­ها که ابتدا از درون ذهن افراد و نگرش و باورهای آنها سرچشمه می‌گیرند لذا افراد و سازمان­‌ها ‌بایستی به دنبال طرحی نو در انداختن و تغییرات مثبت و بنیادین در زندگی و کسب و کار و محیط پیرامون خود باشند.

رضا سیاوشی، سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر در هفتمین کارگاه نوآوری و کارآفرینی "از ایده تا پدیده" با اشاره به اهمیت مباحث مدیریت کسب و کار به عنوان یک پیشران جدا نشدنی در توسعه کسب و کارها عنوان کرد: کارآفرینی فردی (اقتصادی)، کارآفرینی شرکتی و سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کارآفرینی پایدار، کارآفرینی ملی و حاکمیتی، کارآفرینی در کلاس جهانی و... از رویکردهای مختلف کارآفرینی هستند.

وی تصریح کرد: کارآفرینی (Entrepreneurship) لزوماً تاسیس یک بنگاه اقتصادی نیست بلکه رویکردی است که بایستی در جامعه نهادینه گردد و در واقع همان "تخریب خلاق شومپیتر" هست که در جهت مثبت و رو به جلو، افراد و سازمان‌­ها و ‌بایستی به دنبال "طرحی نو در انداختن" و تغییرات مثبت و بنیادین در زندگی و کسب و کار و محیط پیرامون خود باشند. یک بانوی خانه‌­دار و یا یک کارمند و یا مدیران و... می­‌تواند از این رویکرد بهره جوید و همواره در تلاش باشد برای بهتر شدن و بهتر اقدام کردن و حل بهتر و موثرتر مسائل پیرامون خود. که البته این رویکرد اگر مورد حمایت قرار بگیرد منافع پر شماری اعم از مادی و معنوی برای فرد با رویکرد کارآفرین و محیط پیرامونی وی به ارمغان خواهد آورد.

این مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار عنوان کرد: استارتاپ یک قول و قرار عاشقانه و تا حدودی رویایی و البته جسورانه برای شروع جمعی برای حل یک مسئله است.

سیاوشی با بیان اهمیت ترویج مفاهیم توسعه کسب و کار و بیان روندهای جدید برای توسعه کسب و کارها و کارآفرینی افزود: کسب و کارها پایدار نخواهند ماند جز با توجه به پیشران­‌ها و زیربناهای کلیدی برای موفقیت آن­ها که ابتدا از درون ذهن افراد و نگرش و باورهای آن­ها سرچشمه می­‌گیرند و رفتارهای آن­ها را تحت تأثیر قرار می‌­دهند. بنابراین جهت توسعه رویکرد کارآفرینی در جامعه بایستی همگان دست به دست هم دهند که زیربناهای کلیدی توسعه کارآفرینی در جامعه مهیا گردد و بسترهای لازم برای شکل‌­گیری این رویکرد در بین آحاد جامعه رخ دهد وگرنه عجله در این مهم هیچ دستآورد و نتایجی نخواهد داشت و کسی یک ­شبه راه صد ساله را نمی‌­پیماید و عجولانه کارآفرین نمی‌­شود و پایدار هم نخواهد ماند. همه و همه از خود فرد تا خانواده تا اساتید و معلمان و مدیران کسب و کارها و حاکمیت و... در توسعه این روحیه و رویکرد نقش‌­آفرین هستند.

وی با طرح این سوال که تفکر خلاقانه چکونه است، افزود: از خودتان سوال بپرسید، ارتباط برقرار کنید، تبادل کنید، ریسک کنید، تصور کنید، فکر کنید، جستجو کنید و متنوع رفتار کنید.

چند ایده برای تغییرات مثبت در زندگی و کسب و کار

سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر با ارائه تعریفی جامع از "کارآفرینی" و "کارآفرین" مبتنی بر تجارب و مطالعات خود بیان کرد: فرد یا اجتماعی از افراد یا سازمان‌هایی که نسبت به خود و محیط پیرامون خود حساس بوده و احساس مسئولیت نموده و به طور مستمر و فرایندی، مسائل خود و محیطی پیرامون خود را دنبال و شناسایی و اولویت‌بندی کرده و نسبت به حل خلاقانه و نوآورانه آن‌ها اقدام می‌کند را کارآفرین و رویکرد موجود را کارآفرینی دانسته و فرد یا سازمان با این رویکرد، سیاهی‌ها و مسائل پیرامونی را به چشم فرصت می‌بیند و امیدوارانه از مسائل خود و دیگران مشکل‌گشایی می‌کند و بر سرنوشت خویش تاثیرگذار بوده و منفعت‌های بسیاری از جمله بقا و پایداری و ثروت و خشنودی و وفاداری ذینفعان را کسب می‌نماید.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: مفهوم کارآفرینی یک مفهوم سطح بالا و روبنایی است که بایستی شکافته شود و زیربناهای کلیدی توسعه و تحقق آن شناسایی گردند. زیربناهای کلیدی تحقق مفهوم کارآفرینی در واقع همان شایستگی­‌های عمومی (General Competencies) زندگی و کسب و کار هستند که در همه سطوح می‌­توانند پرورش یابند و عبارتند از: ۱- تفکر انتقادی، ۲- تفکر خلاق، ۳- تیم­‌سازی و کار تیمی، ۴- مسئله­‌یابی، ۵- ایده­‌پردازی، ۶- حل خلاقانه مسئله.

سیاوشی خاطرنشان کرد: متاسفانه در فرایند توسعه کارآفرینی یا حتی در مراکز آموزشی و پژوهشی کمتر به این موارد توجه می­‌گردد و بیشتر بر شایستگی­‌های فنی و اختصاصی توسعه کارآفرینی تاکید صورت می‌­پذیرد. شایستگی‌­های اختصاصی در کنار شایستگی­های عمومی می­‌توانند ختم به موفقیت و پایداری گردند و از طرفی شایستگی­‌های عمومی در درجه نخست از افراد، انسان­‌های کامل­‌تر و بالغ‌­تری می­‌سازد و دنیا و میدان مبارزه کسب و کار با وجود انسان‌­های شایسته قطعا به جایی بهتر و خوشایندتر برای زیستن تبدیل می­‌گردد.

وی در ادامه فرایند کارآفرینی را شامل ۱- تجزیه و تحلیل محیطی، ۲- مسئله­‌یابی، ایده‌­یابی، ۳- تثبیت ایده و توسعه آن مبتنی بر اعتبارسنجی­‌ها و تست­‌های مقدماتی بازار، ۴- تکمیل بوم کسب و کار، ۵- توسعه تیم کاری، ۶- ساخت نمونه اولیه یا کمینه پذیرفتنی (MVP) و تست­‌های بازار، ۷- تأمین مالی، ۸- ساخت محصول نهایی مبتنی بر بازخوردها از بازار و روندها، ۹- تحقیق و توسعه (R D) و تکرار چرخه و گام­‌های قبل دانست.

چند ایده برای تغییرات مثبت در زندگی و کسب و کار

به گفته این مشاور کسب و کار، پایداری یعنی امروز به گونه اقدام گردد که تا آینده نامحدود سیستم پابرجا بماند و عملکرد امروزش تهدیدی برای حیات و آینده­ خود و دیگر سیستم‌­ها نباشد و کسب و کارها و افراد بایستی همواره مفهوم پایداری (Sustainability) را سرلوحه زندگی و کسب و کار خود قرار بدهند. رویکرد پایداری؛ شامل توجه همزمان به شاخص‌­ها و اهداف اقتصادی، زیست­ محیطی و اجتماعی است و افراد و کسب و کارها بایستی همزمان بر این سه جنبه متمرکز باشند تا بتوانند تا آینده نامحدود در میدان رقابت پابرجا بمانند و در یک کلام همه سیستم­‌ها بایستی در جهت تحقق اهداف توسعه پایدار حرکت نمایند و تلاش کنند دنیا را جای بهتری برای زیستن تبدیل نمایند.

در پایان این رویداد، دکتر رضا سیاوشی به جمع­بندی مباحث زیربنایی مبتنی بر شایستگی­‌های عمومی برای حرکت از ایده تا پدیده در فرایند کارآفرینی پایدار و پاسخ به پرسش­‌ها پرداخت و با تشکر از شرکت‌کنندگان در وبینار، فعالیت­‌ها و اهداف مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر را معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، هفتمین کارگاه نوآوری و کارآفرینی "از ایده تا پدیده" با حضور دکتر «رضا سیاوشی»، سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی بوشهر، مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار و به همّت سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی استان بوشهر و اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر برگزار شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟