استاندار کرمان: نداشتن مهارت ضعف بزرگ نظام آموزشی کشور است


استاندار کرمان: نداشتن مهارت ضعف بزرگ نظام آموزشی کشور است

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان نداشتن مهارت را ضعف بزرگی در نظام آموزشی کشور دانست و گفت: گسترش و رونق دانشگاه‌های مهارتی چون فنی و حرفه ای را طی سال های اخیر نشان از قرار گرفتن سیستم آموزش عالی در مسیر صحیح خودش و در راستای رفع این نقیصه تاریخی ارزیابی کرد.

به گزارش ایرنا، علی زینی وند روز شنبه در دیدار با رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور افزود: رشته‌های تئوریک دانشگاهی اشباع شده‌اند و هم اکنون با تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان بیکار، بی مهارت و بی حرفه روبرو هستیم که حجم عظیمی از سرمایه کشور صرف آموزش آنها شده اما بیکار هستند.

وی با اشاره به توجه دولت طی سال‌های اخیر به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: تاسیس رشته‌های این دانشگاه باید مبتنی بر تحلیل دقیق از نیازمندی‌ها و آینده توسعه ای مناطق مختلف کشور باشد.

استاندار کرمان تاکید کرد: خوشبختانه در این دولت سند آمایش استان‌ها نیز تهیه شده و می‌توان این سند بالادستی را مبنای کار قرار داد و دانشگاه فنی و حرفه ای استقرار و راه‌اندازی مراکز دانشگاهی را براساس سندهای آمایش انجام دهد.

وی اظهار داشت: تطبیق رشته‌های دانشگاهی با سندهای آمایش، علاوه بر رفع مشکل کمبود مهارت استان‌ها و عدم وجود بیکاران فارغ التحصیل؛ کمک شایانی به توازن کشور خواهد کرد.

زینی وند با بیان اینکه استان کرمان در بخش‌های مختلف و توسعه‌ دچار نامتوازنی است افزود: به طورمثال در حوزه معدن و بخشی از صنایع مرتبط با معادن پیشرفت خوبی داریم اما در سایر صنایع نسبت به استان‌های همجوار آنگونه که باید ظرفیت‌های کرمان فعال نشده است.

وی گفت: سهم اشتغال کشور و استان‌های همجوار کرمان در بخش خدمات بالای ۵۰ درصد است که این آمار در مرداد ماه ۹۸ در استان کرمان ۳۷/۸ درصد بوده که رفع این فاصله نیازمند آموزش و سازماندهی است.

استاندار کرمان تصریح کرد: در بخش خدمات استان کرمان، تاکید ما بر آموزش‌های حرفه‌ای است، ضمن اینکه بخش کشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی استان به شدت به فن، حرفه و بازار جدید نیاز دارد و حوزه صنایع دستی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: توجه به حوزه گردشگری و مشاغل مرتبط با آن در استان کرمان بسیار پایین بوده و دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌تواند به رشته‌های مرتبط به این حوزه بپردازد.

زینی وند ادامه داد: سازماندهی و تدوین رشته‌هایی مانند برندینگ، صادرات و بازاریابی از مواردی است که به شدت تقاضای آن در استان وجود دارد و با توجه به بازارهای پرجمعیت و پرمصرف کشورهای منطقه مانند هند و غیره، وجود چنین رشته هایی می‌تواند کمک زیادی به توسعه استان کرمان کند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در این دیدار با بیان اینکه استان کرمان با فعالیت ۱۵ مرکز دانشگاه فنی ‌و حرفه‌ای جزو استان‌های پیشرو در کشور است گفت: میزان جذب دانش‌آموزان در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان کرمان ۳۵ درصد است که با توجه به نیاز استان و همچنین امکان جذب بالای رشته‌های فنی و حرفه‌ای در بازار کار در این استان، این میزان حضور باید ارتقا یابد.
ابراهیم صالحی عمران افزود: با مجوزهایی که در اختیار این دانشگاه است، می‌توانیم سرفصل‌های جدید را در رشته‌های دانشگاهی فنی و حرفه‌ای ایجاد کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی