فرهنگ حفاظت از محیط زیست در خلخال احیا شد


فرهنگ حفاظت از محیط زیست در خلخال احیا شد

ایرنا _ اردبیل _ رئیس حوزه قضایی بخش خورش‌رستم خلخال گفت: تلاش و اقدامات ادارات حفاظت محیط شهرستان‌های جنوب استان اردبیل موجب احیای فرهنگ حفاظت از محیط زیست در بین مردم منطقه شده است.

به گزارش ایرنا ، باقر نریمانی روز شنبه در بازدید از مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت مشترک شهرستان‌های خلخال و کوثر در جنوب استان اردبیل افزود: برنامه‌های آموزشی ارائه شده از سوی ادارات حفاظت محیط زیست خلخال وکوثر در افزایش جمعیت وحوش مناطق حفاظت شده و افزایش حساسیت مردم به مخاطرات زیست محیطی مفید واقع شده است.

او اظهارکرد: افزایش برنامه‌های آموزشی با محوریت تنوع زیستی در ارتقای فرهنگ و اخلاق زیست محیطی در بین اهالی ساکن در داخل و یا حریم این منطقه در حفاظت از گونه‌های نادر جانوری کارساز بوده است.

وی گفت: با توجه به قابلیت‌های زیست محیطی ، چشم‌اندازهای طبیعی و تنوع حیات وحش این منطقه افزایش مشارکت مردمی در حفظ و حراست این موهبت الهی در منطقه موجب افزایش حفاظت از داشته‌های طبیعی و جانوری منطقه می‌شود.

وی با ارائه رهنمودهای لازم برای چگونگی و نحوه اقدام قضایی علیه متخلفان شکار و صید در مناطق حفاظت شده، افزود: در صورت وقوع و گزارش هرگونه شکار و صید غیرمجاز در مناطق تحت مدیریت محیط زیست از سوی مرجع قضایی بخش با متخلفان برخورد قاطع خواهد شد.

نریمانی با تقدیر از تلاش محیط‌بانان در برخوردر قاطع با متجاوزان و غارتگران حیات وحش منطقه اظهارکرد: با هدف افزایش سطح مراقبت از مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع به پرونده‌های قضایی تخلفات شکار و زیست محیطی خارج از نوبت و بدون وقت قبلی رسیدگی می‌شود.

مهدی کسائی ، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خلخال نیز گفت: بازدید رئیس حوزه قضایی بخش خورش‌رستم خلخال از چند زیستگاه منطقه شکار ممنوع دربند مشکول که تحت مدیریت مشترک ادارات محیط زیست خلخال و کوثر است، موجب دلگرمی محیط‌بانان فعال در این منطقه شده است.

او افزود: محدوده منطقه شکار ممنوع دربند مشکول به وسعت تقریبی ۲۹ هزار و ۸۰۰ هکتار در جنوب شهرستان کوثر قرار دارد که از این مساحت بیش از هشت هزار هکتار در بخش خورش‌رستم خلخال واقع شده و پرونده‌های متخلفان شکار و صید این محدوده در حوزه قضایی بخش خورش‌رستم مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

یوسف رشیدی ، رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان کوثر نیز در این بازدید گزارشی در خصوص تاریخچه منطقه شکار ممنوع دربند مشکول ، حدود اربعه و وسعت آن، تنوع زیستی (گونه‌های جانوری و گیاهی) و مشکلات و سختی‌های فعالیت محیط‌بانان در این منطقه ارائه کرده و از افزایش گونه‌های مختلف جانوری با افزایش سطح مراقبت از وحوش و ارتقای مشارکت مردم در حفظ و حراست از وحوش خبرداد.

منطقه شکار ممنوع دربند مشکول با طی مراحل مطالعاتی و قانونی از سال ۱۳۹۰ با درج آگهی در روزنامه رسمی ابتدا به مساحت ۲۳ هزار هکتار و با تعیین حدود و ثغور دقیق و اصلاحیه محدوده آن در سال ۱۳۹۶ به مساحت ۲۹ هزارو ۸۰۰ هکتار افزایش و تحت مدیریت حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی