مذاکرات جدی سفیر آمریکا با روسیه درباره برجام


مذاکرات جدی سفیر آمریکا با روسیه درباره برجام

سفیر آمریکا در مسکو گفت، دو طرف مذاکرات دوجانبه جدی و مهمی درباره احیای توافق هسته‌ای با ایران داشته‌اند.

«جان سالیوان» سفیر آمریکا در مسکو ، روز شنبه گفت، با وجود اختلافات میان دو طرف، حفظ گفت‌وگوها امری ضروری است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، سالیوان در مصاحبه‌ای با اشاره به اظهارات اخیر «جو بایدن » رئیس جمهور آمریکا درباره جدی بودن اختلافات میان مسکو و واشنگتن گفت، در عین حال روابط میان دو طرف، گسترده‌تر از این اختلافات هستند.

به گفته این دیپلمات آمریکایی تمدید معاهده دوجانبه تسلیحات اتمی موسوم به «استارت جدید»، مثالی مثبت از همکاری‌های روسیه و آمریکا است.

سالیوان با تکرار ادعاهای واشنگتن علیه مسکو گفت، آمریکا و متحدانش تحریم‌ها علیه روسیه به خاطر مسئله دونباس و کریمه را کاهش نخواهند داد و رویکرد آمریکا درقبال اوکراین و توافقات مینسک بدون تغییر خواهد ماند.

وی با اذعان به اینکه مسئله بازداشت «الکسی ناوالنی» از مخالفان دولت روسیه بخشی از روابط مسکو و واشنگتن نیست گفت، دو طرف باید آن را به بحث بگذارند زیرا موضوعی نگران کننده است.

سالیوان افزود، با اینکه گفت‌وگوی باز و آزادی درباره مبارزه آمریکا و روسیه علیه تروریسم وجود ندارد، واشنگتن آمادگی دارد اطلاعات لازم برای جلوگیری از حملات تروریستی را در اختیار مسکو قرار دهد.

سفیر آمریکا در مسکو در پاسخ به سوالی درباره ایران گفت، واشنگتن مسئله بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را با دقت درنظر دارد و گفت‌وگوهایی جدی و مهم در این زمینه با مسکو صورت گرفته است.

ایران در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

ایران از آن زمان به بعد تعهداتش به محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته راکنار گذاشته است. تهران علاوه بر این کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.

دولت جدید آمریکا به ریاست بایدن گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای با ایران بازگرداند. با این حال اعضای دولت جدید آمریکا گفته‌اند بازگشت به برجام بایستی مبنایی برای آغاز مذاکراتی دیگر برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» برجام باشد.

وزارت خارجه روسیه بامداد پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای در این باره گفت: «موضع ما این ماست که وقتی آمریکا به تابعیت از تعهداتش ذیل برجام بازگشت، نباید از آن به عنوان برگ چانه‌زنی یا بهانه‌ای برای تغییر توافق استفاده کند».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس